• 2
  • 3
2013-01-19, 18:09
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det logiska är att man har en tideräkning som är aktuell för den planet man befinner sig på. Om man nu behåller begrepp som år och dag, så kommer man behöva det eftersom det annars blir svårt planera sin vardag. Alla planeter har olika långa år och dagar. En del har ju t o m längre dagar än år.

Fast från början eftersökte jag en universal tideräkning man kan använda oavsett var man är någonstans. Det känns i grunden fel att man ska behöva använda olika tideräkningar beroende på var man råkar befinna sig eller vilken kultur man råka tillhöra.
Jag förespråkar att man modifierar den gregorianska kalendern så att den passar på planeter som t.ex. mars. Men samtidigt kan man inte ändra och ha sig allt för mycket. Om man koloniserar planeter som ett varv runt solen tar hundratals år och en dag tar typ 50 dagar. Då kan man bara behålla den kalender som man använde sig av på jorden.

Det är absolut inte fel att använda olika kalendrar p.g.a. av olika kultur. Alla kulturer har ofta sina högtider bundna till sin egna kalender. Ett kort exempel: Anledningen till att islam använder en månkalender är att flera av muslimernas religiösa plikter är knutna till vissa månader och att månens nytändning enligt Koranen visar tidpunkten då dessa skyldigheter ska börja fullgöras. Olika kulturers kalendrar har också väldigt gamla rötter och man ändrar inte bara på de hursomhelst.

Sen skulle jag ha väldigt svårt att tro att man skulle kunna övertyga alla kulturer att använda sig av en kalender. Även om nästintill alla kulturer använder sig av den gregorianska kalendern i internationella sammanhang så är det väldigt svårt att avskaffa något som är så djupt rotat i folks historia. Sen är det inget problem att vi använder oss av olika kalendrar. Hela den här tråden behandlar egentligen ett problem som inte finns.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in