Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Det verkar som om du har förstått själv att det är minst lika krångligt att använda jordtid i rymden. Det bästa är nog att uppfinna en kalender som fungerar i hela universum, liksom man i Star Trek använder "star dates". Man kan fråga sig varför man överhuvud använder kalendrar – vad spelar tiden för roll, va?
Kalendrarna uppstod väl framför allt för att hålla reda på årstider och liknande. Om man skulle använda en jordkalender på Mars, är det ju uppenbart att man kommer att hamna i otakt.
Jag kan se många anledningar till ett kalenderbyte, men jag tror inte att det är nödvändigt som sekulariseringsåtgärd. Nu handlar ju tråden mest om en ny årsräkning, och det kan nog vara bra att byta ut den med jämna mellanrum; jag tror att den blir väldigt otymplig om sisådär 700 fantasiljoner år, men än så länge duger årsräkningen som den är. Vad gäller den gregorianska kalendern, så är den egentligen orelaterad till kristendomen, och är förhållandevis exakt när det gäller jordår.
Du frågar vad tiden spelar för roll. En kalender är väldigt viktigt för att kunna planera och kunna få en överblick över året.
Behövs ingen ny kalender. Men om sisådär 700 fantasiljoner är i framtiden är det fortfarande inte så svårt om 7 00000000000000000000 år farm i tiden går det ju faktiskt ganska enkelt att bara skriva det i tiopotensform 7*10^20. Det är ju bara tre tecken mer än vad vi har idag.
Kalendrarnas syfte är inte bara att ha koll på årstiderna, t.ex. den muslimska kalendern följer månåret och är därför kortare än den gregorianska kalendern (354 dagar på ett år). Den muslimska kalendern fungerar utmärkt fast den inte följer jordens rotation runt solen. Det går alldeles utmärkt att använda en kalender utan koppling till ens rotation kring solen.
Ett dygn på mars är bara marginelt längre än ett jord-dygn. Bara 39 min och 35 sekunder längre! Men samtidigt är året 668,6 dygn långt (marsdygn). Det betyder att det tar ungefär 1,832 jordår för mars för att fara runt solen. Då skulle man för enkelhetens skull använda sig av 2 jord-år per varv som mars far runt solen. Alltså man använder sig av jordens kalender två gånger om på att mars år.Och vart fjärde år har man skottår och fixar upp så att kalender blir synkad igen. På det sättet har vi samma datum som på jorden, dygnet bara 39 mmin och 35 sek längre och att dygnet är 40 min längre kan marsborna nog leva med. Låter inte det som en bra kalender till mars?
Nu blir det här lite krångligare om vi ska till planeter som är mindre jordlika. Som stora planeter där det kan ta flera hundra år att rotera kring solen. Då är det mera praktiskt att använda sig av jordkalendern för det skulle vara väldigt opraktiskt om ett år vara typ 626 år
Har ganska bråttom och ber om ursäkt om inlägget är rörigt.