Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-11, 16:43
  #1
Administrator
admins avatar
Nu har Aktuella ämnen lanserats. Vi har samtidigt plockat bort Heta ämnen.

Följande skiljer AÄ mot HÄ:

1. Aktualitet

Vi kan manuellt ta bort trådar som legat i listan för länge. Vi vill undvika att samma trådar visas hela tiden. I HÄ kunde man exempelvis hitta trådar som var flera år gamla. Tidigare idag låg t.ex. en tråd i HÄ som var nästan 13 år gammal (startad 25 maj 2000). En sådan tråd kan även hamna i AÄ, men under förutsättning att något nytt har hänt i ämnet. Det finns mängder av populära trådar på Flashback, men en 13 år gammal tråd med över 35 000 inlägg behöver inte finnas med i AÄ ifall det inte har hänt något nytt i ämnet.

2. Variation

Målsättningen är att AÄ ska ha en större ämnesmässig variation än HÄ. Ett forum som 'Aktuella brott och kriminalfall' kunde tidigare stå för hälften av alla trådar i HÄ (aktuella händelser). Dessa trådar kommer alla att visas även i AÄ. Men med skillnaden att de inte kommer att ligga kvar lika länge som innan.

Det är viktigt att understryka att alla trådar som är populära kommer även att visas i AÄ. Men medan en tråd i 'HÄ (aktuella händelser)' tidigare kunde visas i fyra veckor, så kommer samma tråd nu att bara visas i några dagar. Samtidigt, om ett ämne har stort allmänintresse - som t.ex. tråden 'Stort rån med automatvapen i Södertälje, 4 misstänkta gärningsmän anhållna ' - så kommer tråden att ligga kvar längre.

3. Kvalitet

Trådar som är startade med syfte att få uppmärksamhet kommer att plockas bort från AÄ. Detta gjordes redan i HÄ, då dessa trådar ofta hamnade i Papperskorgen. Men i vissa forum som t.ex. Integration och invandring kan det ibland vara bättre att "hjälpa fram" de seriösare diskussionerna.

Eftersom varje forum bara kommer att ha ett begränsat antal trådar i AÄ, så lägger vi fokus på de seriösare diskussionerna. I det aktuella fallet så har vi därför plockat bort "Duschar Somalier?" i listan, till förmån för trådarna "Ken Ring läser ljudbok om "Svenneskräp" och "Invandringspolitiken splittrar Moderaterna - "Sverigedemokraterna behövs inte"". Två aktuella trådar i samma forum, men med betydligt mindre besökare än tråden "Duschar Somalier?".

Man skulle kunna anklaga oss för att på så sätt styra användarna mot de seriösare delarna, och det är väl förvisso sant. Men de som vill spekulera kring ifall somalier duschar kan fortfarande göra det. Även om de inte kan klicka sig in i tråden från AÄ.

4. Tips

Ifall en moderator upptäcker en tråd som är välskriven eller intressant, så kan han/hon lägga till den i AÄ.

Aktuella ämnen lanserat

Vi ska göra så gått vi kan för att det ska bli bra. Vi kan säkert bli bättre på jättemånga saker, och den första veckan kan ni se som en sorts beta-test.

Jag kommer senare att återkomma med statistik gällande vilka trådar som lagts till, tagits bort osv. Just nu har vi gått live. Vi tror att det här kan bli riktigt bra. Eller jag tror det iallafall. Nu kan ni komma med feedback.

admin

Edit: Mer information finns i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp41433286
Citera
2013-01-11, 16:46
  #2
Medlem
The Bears avatar
Ser bra ut, men listan borde vara större!
Citera
2013-01-11, 16:54
  #3
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men i vissa forum som t.ex. Integration och invandring kan det ibland vara bättre att "hjälpa fram" de seriösare diskussionerna.
Jag applåderar detta då I&I behöver all hjälp den kan få.

Har ni funderat på att införa någon sorts uppdelning inom AÄ? Kanske dela upp listan över aktuella trådar i kategorierna som vi redan har på forumen? (Data, samhälle, politik, etc.)? Det känns ju som att det borde gå att automatisera rätt enkelt. Men samtidigt är det endast en kosmetisk förändring, och jag vet att ni inte lägger krut på sådant i onödan

Sen är det väl alltid en avvägningsfråga när moderatorer ska fatta beslut om vilka ämnen som förtjänar det där extra "stödet" i form av snålskjuts till AÄ, men det känns inte som något problem faktiskt.

Som jag skrev i en annan tråd är det rätt irriterande att nya ämnen och nya inlägg har bytt plats, men det är väl en vanesak.
Citera
2013-01-11, 16:54
  #4
Medlem
Sandworms avatar
Varför måste ni envisas med att ta bort HÄ i kontrast till att ha båda?

Ni borde fått gott om kött på benen för att förstå varför majoriteten vill ha möjlighet att hitta roliga trådar och låta dessa växa dynamiskt. Det är erat forum så ni gör ju som ni vill, det är uppenbart, men hur resonerar ni?
Citera
2013-01-11, 16:58
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Varför måste ni envisas med att ta bort HÄ i kontrast till att ha båda?

Ni borde fått gott om kött på benen för att förstå varför majoriteten vill ha möjlighet att hitta roliga trådar och låta dessa växa dynamiskt. Det är erat forum så ni gör ju som ni vill, det är uppenbart, men hur resonerar ni?

Om du bemödar dig att läsa i den förra tråden så hade du fått svar flera gånger. Bland annat så kan man nu inte skapa en skittråd med en lockande rubrik för att locka till klick som leder till att man hamnar på Heta Ämnen. Det är en stor vinst eftersom det var uppenbart att det fanns användare som roade sig med det.
Citera
2013-01-11, 16:59
  #6
Medlem
MrsMagoos avatar
Kommer en synpunkt direkt.

Inte något av ämnena är intressanta än så länge. Cannabis farliga än andra droger tex är det mest ointressanta och ut tjatade ämne som finns.
If we are a girl (feminism) Nej, det va inte vidare intressant.
Sveriges roligast klipp är ännu värre.
Hur bli man snygg?` Tja, det va ju inte heller intressant.


Tyvärr inte min smak och inget av intresse, så jag vandrar vidare till ämnen som faller mig i smaken och det gjorde inte dessa nuvarande som ligger i aktuella ämnen.
Trodde nog jag skulle finnas mer intressanta trådar, men så va inte fallet. Sorry !
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-01-11 kl. 17:02.
Citera
2013-01-11, 17:06
  #7
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kommer en synpunkt direkt.

Inte något av ämnena är intressanta än så länge. Cannabis farliga än andra droger tex är det mest ointressanta och ut tjatade ämne som finns.
If we are a girl (feminism) Nej, det va inte vidare intressant.
Sveriges roligast klipp är ännu värre.
Hur bli man snygg?` Tja, det va ju inte heller intressant.


Tyvärr inte min smak och inget av intresse, så jag vandrar vidare till ämnen som faller mig i smaken och det gjorde inte dessa nuvarande som ligger i aktuella ämnen.
Trodde nog jag skulle finnas mer intressanta trådar, men så va inte fallet. Sorry !

Detta är ju till stora delar trådar som redan ligger på Heta Ämnen, alltså trådar som användarna finner intressanta.
Citera
2013-01-11, 17:09
  #8
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Detta är ju till stora delar trådar som redan ligger på Heta Ämnen.


Ja men nu ger jag min synpunkt som admin bad om. Ärligt och rakt svar så fanns det inget av intresse för min smak.
Vadå tacohysteri? Hur blir jag snygg?
Va det meningen att det som redan låg skulle ligga vid förändringen? Så uppfattade inte jag förändringen.
Jag undrar är det verkligen inget annat som kan finns som är intressant?

Tur man är van och hittar in till trådar som man själv gillar då måste jag tillägga.
Notera att jag va positiv och röstade för en förändring, men nu ska man inte ge sin syn på det då det träder i kraft menar du?

Jag sa att användarna inte är intresserade av mer seriös diskussion utan man vill ha troll och andra mindre seriösa trådar. Det ser man ju nu också i så fall om det nu är användarna som ska sätta den nya förändringen.
Citera
2013-01-11, 17:09
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kommer en synpunkt direkt.

Inte något av ämnena är intressanta än så länge. Cannabis farliga än andra droger tex är det mest ointressanta och ut tjatade ämne som finns.
If we are a girl (feminism) Nej, det va inte vidare intressant.
Sveriges roligast klipp är ännu värre.
Hur bli man snygg?` Tja, det va ju inte heller intressant.


Tyvärr inte min smak och inget av intresse, så jag vandrar vidare till ämnen som faller mig i smaken och det gjorde inte dessa nuvarande som ligger i aktuella ämnen.
Trodde nog jag skulle finnas mer intressanta trådar, men så va inte fallet. Sorry !

Klickade du ens på tråden om cannabis? Det finns en anledning till att den ligger där och det är inte det är inte alls den diskussion du tror. Att du inte tycker att trådarna är intressanta är så klart tråkigt. Själv tyckte jag att många av trådarna verkar intressanta och värda att puffa för.

Sen får du tänka på att det här är helt och hållet nysläppt och det tar ju ett tag innan det blir någon riktigt fart på det hela.
Citera
2013-01-11, 17:12
  #10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Klickade du ens på tråden om cannabis? Det finns en anledning till att den ligger där och det är inte det är inte alls den diskussion du tror. Att du inte tycker att trådarna är intressanta är så klart tråkigt. Själv tyckte jag att många av trådarna verkar intressanta och värda att puffa för.

Sen får du tänka på att det här är helt och hållet nysläppt och det tar ju ett tag innan det blir någon riktigt fart på det hela.


Klart du gör det är väl ditt område. Nej alltså detta tjafs om cannabis är farligt eller inte är nog inget som intresserar mig det måste du förstå. Det borde inte ens ligga där om du frågar vad jag tycker.

Jag har nog krav så jag kan nog vara gnällig, men jag personligen hittar ju det jag vill, men det gör inte den som inte är van eller som bara läser.
Jag vet att det är inledningen, men efterfrågan om synpunkter efterfrågas och då svarade jag.
Citera
2013-01-11, 17:13
  #11
Medlem
Förändringarna ger säkert Flashback intrycket av ett finare och mer välputsat yttre. Dock är ju trådarna som låg på HÄ efterfrågade av Flashbacks användare. Nu känns det som en elit som ska bedöma och filtrera ut vad som är lämpligt för oss att läsa. Jag tror ni plockar bort något av det som har kommit att bli en del av Flashbacks charm idag.
Citera
2013-01-11, 17:13
  #12
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du bemödar dig att läsa i den förra tråden så hade du fått svar flera gånger. Bland annat så kan man nu inte skapa en skittråd med en lockande rubrik för att locka till klick som leder till att man hamnar på Heta Ämnen. Det är en stor vinst eftersom det var uppenbart att det fanns användare som roade sig med det.
Men om nu majoriteten vill ha kvar heta ämnen, så ville jag höra en moderators synpunkt varför man väljer att ignorera dessa.
Faktum är att många vill hitta flummiga trådar på flashback, även om det inte passar just dig eller någon/några moderatorer, för att det kan vara härligt med en skrattattack emellanåt. Det är lite det som har varit tjusningen med flashback.
Att då ha båda vore ett logiskt val så att båda halvorna får maximal profit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback