2019-01-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Ja, sett till vad som ska behandlas s anses vl Olanzapin vara effektivare n Quetiapin, men i gengld s har den ett i regel betydligt hgre pris, frmst i form av viktkning. Drav fredras (av patienter ) oftast Quetiapin.
F-n vad svrt att vlja... av atarax, lergigan, mirta mianserin har jag ftt svra dsiga knslor/zombie/avtrubbning och dyl.
Funderar p att testa olanzapine nd....

Det r liksom inte kul att g runt som en avtrubbad zombie
Citera
2019-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
F-n vad svrt att vlja... av atarax, lergigan, mirta mianserin har jag ftt svra dsiga knslor/zombie/avtrubbning och dyl.
Funderar p att testa olanzapine nd....

Det r liksom inte kul att g runt som en avtrubbad zombie

Jag har aldrig tit Olanzapin sjlv, men jag tror inte du undkommer avtrubbningen eller den mentala seghet som medfljer i princip alla dessa mediciner. Anledningen till detta r ju att verkan och "biverkan" r lite samma sak. Du kan liksom inte frvnta dig att dmpa ngest samtidigt som ditt knsloliv ska frbli desamma, likvl kan du inte njuta av artificiell smn utan att vara trtt. Det hela kokas ned till en avvgningsfrga, vad r vrst? Avtrubbningen eller ngesten och smnlsheten?

Men det r klart, man mste alltid testa sig fram d biverkningarna mnga gnger r individuella. Dock i frga av dessa mediciner r vl i regel kad aptit, avtrubbning samt trtthet mer norm n abnormalitet.
Citera
2019-01-12, 12:48
Medlem
Citat:
Jag har aldrig tit Olanzapin sjlv, men jag tror inte du undkommer avtrubbningen eller den mentala seghet som medfljer i princip alla dessa mediciner. Anledningen till detta r ju att verkan och "biverkan" r lite samma sak. Du kan liksom inte frvnta dig att dmpa ngest samtidigt som ditt knsloliv ska frbli desamma, likvl kan du inte njuta av artificiell smn utan att vara trtt. Det hela kokas ned till en avvgningsfrga, vad r vrst? Avtrubbningen eller ngesten och smnlsheten?

Men det r klart, man mste alltid testa sig fram d biverkningarna mnga gnger r individuella. Dock i frga av dessa mediciner r vl i regel kad aptit, avtrubbning samt trtthet mer norm n abnormalitet.
Jag vet att jag testade olanzapine i somras och upplevde ingen mental seghet/zombie-knsla....dock ingen ngestminskning heller ( kanske fr lg dos? ) Dremot brjade jag knna mig konstig efter 3-4 dygn...svrt att frklara och minns knappt sjlv...och eftersom min mottagning stngt fr semester s fick jag lite panik och slutade efter 3-4 dygn... men funderar p att testa den igen. Som min lkare sa s r tydligen denna den som inte ska ge zombie/avtrubbnings-knsla....
Citera
2019-01-12, 12:53
Medlem
Citat:
Jag vet att jag testade olanzapine i somras och upplevde ingen mental seghet/zombie-knsla....dock ingen ngestminskning heller ( kanske fr lg dos? ) Dremot brjade jag knna mig konstig efter 3-4 dygn...svrt att frklara och minns knappt sjlv...och eftersom min mottagning stngt fr semester s fick jag lite panik och slutade efter 3-4 dygn... men funderar p att testa den igen. Som min lkare sa s r tydligen denna den som inte ska ge zombie/avtrubbnings-knsla....
NEJ. Neuroleptika r inte indicerat att anvndas mot ngest pga alla vidriga biverkningar som kan bli bestende. Neuroleptika minskar ven hjrnvolymen permanent. SBU har redan varnat om detta p tidigt 2000-tal. Behandla er ngest p andra stt istllet. Neuroleptika br endast anvndas akut i svra fall av psykotisk karaktr.
Citera
2019-01-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
NEJ. Neuroleptika r inte indicerat att anvndas mot ngest pga alla vidriga biverkningar som kan bli bestende. Neuroleptika minskar ven hjrnvolymen permanent. SBU har redan varnat om detta p tidigt 2000-tal. Behandla er ngest p andra stt istllet. Neuroleptika br endast anvndas akut i svra fall av psykotisk karaktr.

Vore intressant om du kan frse oss med klla p detta pstende. Mig veterligen r det sjukdomarna som denna typ av medicin behandlar som ligger bakom minskningen, inte behandlingen mot sjukdomarna. Om detta stmde s innebr det ju att t.ex. neuroleptika snarare skulle sp p sjukdomsfrloppet vid t.ex. schizofreni.
Citera
2019-01-12, 13:27
Medlem
Citat:
Vore intressant om du kan frse oss med klla p detta pstende. Mig veterligen r det sjukdomarna som denna typ av medicin behandlar som ligger bakom minskningen, inte behandlingen mot sjukdomarna. Om detta stmde s innebr det ju att t.ex. neuroleptika snarare skulle sp p sjukdomsfrloppet vid t.ex. schizofreni.

http://www.psychiatrictimes.com/schi...hrinking-brain

Citat:
Other studies suggest that antipsychotic effects on brain volume may occur rapidly. For example, Vernon and colleagues5 found a significant loss of frontal cortical volume after only 8 weeks in rats given haloperidol or olanzapine.

Citat:
Animal studies can begin to address these issues. A study in monkeys conducted by David Lewis group prompted concern about antipsychotic neurotoxicity several years ago. Monkeys treated with haloperidol and olanzapine for 17 to 27 months lost roughly 10% of their total brain volume, both gray and white matter, compared with sham-treated controls, with greatest volume loss in frontal and parietal cortex.
Citera
2019-01-12, 13:48
Medlem
Citat:
http://www.psychiatrictimes.com/schi...hrinking-brain

Tack! Man fr nog vervga sitt anvndande av Quetiapin d... Inte fr att jag varit srskilt frtjust i medicinen ngon gng.
Citera
2019-01-12, 16:41
Medlem
Min lkare berttade att hen hade en patient som var super-njd med olanzapine. Att den fungerade klockrent p hens ngest.
Knner mer och mer att det fr bli den jag testar...
Citera
2019-01-12, 16:59
Medlem
Citat:
Min lkare berttade att hen hade en patient som var super-njd med olanzapine. Att den fungerade klockrent p hens ngest.
Knner mer och mer att det fr bli den jag testar...

https://www.sbu.se/sv/publikationer/...-neuroleptika/

Citat:
Neuroleptikabehandlingen medfr ofta allvarliga och ibland bestende biverkningar och ska drfr frbehllas patienter med svra psykotiska tillstnd. Oroliga gamla och ldersdementa ska inte behandlas med neuroleptika om de inte har framtrdande psykotiska symtom. Detta beror p att effekt inte kunnat pvisas av neuroleptika p symtom som hgljutt ropande, kringvandrande beteende och ospecifik oro.
Detsamma gller neuroleptikabehandling av yngre utvecklingsstrda samt andra barn och ungdomar med undantag fr dem som uppvisar mycket allvarliga strningar vid autism, Tourettes syndrom och schizofreni. Det finns inte heller vetenskapligt std fr neuroleptikabehandling vid smnstrning, ngest, depression, delirium tremens och heroinavgiftning eftersom de marginella frdelarna uppvgs av betydande biverkningar vid behandlingen.

r det s att personer som medvetet ter neuroleptika mot ngest och smnproblem och skiter i att ta till sig fakta, redan har en mindre hjrnvolym tro? Jag brjar misstnka detta i alla fall.
Citera
2019-01-12, 17:06
Medlem
Citat:
https://www.sbu.se/sv/publikationer/...-neuroleptika/

r det s att personer som medvetet ter neuroleptika mot ngest och smnproblem och skiter i att ta till sig fakta, redan har en mindre hjrnvolym tro? Jag brjar misstnka detta i alla fall.
Haha...det du lnkar till publicerades 1997.... hall... ver 20 r gammal fakta! Mkt har hnt sen dess...
Citera
2019-01-12, 17:09
Medlem
Haha...det str till med verst p sidan:

Denna publikation publicerades fr mer n tv r sedan. Kunskapslget kan ha frndrats.
Citera
2019-01-12, 17:15
Medlem
Citat:
Haha...det du lnkar till publicerades 1997.... hall... ver 20 r gammal fakta! Mkt har hnt sen dess...

Citat:
Haha...det str till med verst p sidan:

Denna publikation publicerades fr mer n tv r sedan. Kunskapslget kan ha frndrats.
Inget har frndrats. Snarare har kunskapen kat om hur farliga dessa mediciner r. Neuroleptika r inte indicerat/godknt fr frskrivning mot ngest tex men lkare vller att gra det nd. All frskrivning r sledes s kallad off-label.
Men vill du frstra din hlsa och ditt liv s fine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in