2025-05-07, 18:40
Medlem
6mg finns inte, det lägsta är 25mg.
Jag tar 300mg depot om dagen och sedan mellan 25-100mg snabbverkande om dagen.
Citera
2025-05-07, 21:12
Medlem
Longest-covids avatar
Man blir seg och trött, så bra för sömnen, men metabolismen går ner och suget efter fet mat och snabba kolhydrater ökar, och det är svårt att motverka viktuppgång som kommer med det.
Citera
2025-06-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lopiod
6mg finns inte, det lägsta är 25mg.
Jag tar 300mg depot om dagen och sedan mellan 25-100mg snabbverkande om dagen.
Jag delar en 25 mg tablett i 4 delar. Nämnde det för min läkare och hon hade inga synpunkter på det. Blir ju 6 mg så det kanske bara är placebo. Men jag upplever att det har effekt.
Citera
2025-06-02, 14:42
Medlem
Att läkare skriver ut denna skit är under all kritik. Är man i en mindre trevlig psykos funkar den som den ska, dock.
Citera
2025-06-10, 18:48
Medlem
Jag fick diagnosen bipolär typ 2 i mars. Mina främsta besvär har varit depressivitet och en ständig känsla av orkeslöshet. Min läkare satte in quetiapin, och jag är nu uppe i 300 mg depot dagligen. Sedan jag började med quetiapin har mitt liv förbättrats, men jag upplever fortfarande att min hjärna fungerar lite som Jason Stathams karaktär i filmen Crank – det känns som att jag hela tiden måste vara i rörelse eller ha något som driver mig, annars "stannar systemet".

Den känslan är dock inte ny, utan har funnits även innan jag började med quetiapin. Både jag själv och min sambo har märkt en tydlig förbättring sedan jag började med medicinen, vilket jag är mycket tacksam för. Jag har också lyckats ta mig upp ur det djupa mörker jag befann mig i under vintern, och även om jag mår bättre nu, är jag fortfarande långt ifrån där jag vill vara. Tröttheten är kvar, och jag har fortsatt återkommande depressiva perioder.

En oro som vuxit fram under behandlingen är att jag märkt en viss kognitiv försämring sedan jag började med quetiapin. Jag känner mig ofta lite "trög", och mitt minne har blivit märkbart sämre. Det här oroar mig särskilt inför att återgå till arbete 2026, då jag arbetar som projektledare för stora och komplexa projekt som kräver hög mental kapacitet och skärpa.

Min fråga är därför: bör jag lägga till någon medicin till den behandling jag har idag, eller överväga att byta ut quetiapin mot något annat?
Det ska även nämnas att jag tidigare har prövat i princip alla SSRI- och SNRI-preparat utan att få tillräcklig effekt.
Citera
2025-06-10, 20:02
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murre87
Jag fick diagnosen bipolär typ 2 i mars. Mina främsta besvär har varit depressivitet och en ständig känsla av orkeslöshet. Min läkare satte in quetiapin, och jag är nu uppe i 300 mg depot dagligen. Sedan jag började med quetiapin har mitt liv förbättrats, men jag upplever fortfarande att min hjärna fungerar lite som Jason Stathams karaktär i filmen Crank – det känns som att jag hela tiden måste vara i rörelse eller ha något som driver mig, annars "stannar systemet".

Den känslan är dock inte ny, utan har funnits även innan jag började med quetiapin. Både jag själv och min sambo har märkt en tydlig förbättring sedan jag började med medicinen, vilket jag är mycket tacksam för. Jag har också lyckats ta mig upp ur det djupa mörker jag befann mig i under vintern, och även om jag mår bättre nu, är jag fortfarande långt ifrån där jag vill vara. Tröttheten är kvar, och jag har fortsatt återkommande depressiva perioder.

En oro som vuxit fram under behandlingen är att jag märkt en viss kognitiv försämring sedan jag började med quetiapin. Jag känner mig ofta lite "trög", och mitt minne har blivit märkbart sämre. Det här oroar mig särskilt inför att återgå till arbete 2026, då jag arbetar som projektledare för stora och komplexa projekt som kräver hög mental kapacitet och skärpa.

Min fråga är därför: bör jag lägga till någon medicin till den behandling jag har idag, eller överväga att byta ut quetiapin mot något annat?
Det ska även nämnas att jag tidigare har prövat i princip alla SSRI- och SNRI-preparat utan att få tillräcklig effekt.
trötthet är en av biverkningarna tyvärr
Citera
2025-06-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murre87

Varför inte Litium?
Citera
2025-06-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Varför inte Litium?
Pratade med läkaren idag. Blir litium i september om jag inte blir bättre tills dess.
Samt snabbverkande quetiapin i lågdos
Citera
2025-06-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Varför inte Litium?

Har problem med ångest sedan några år. Läkaren har börjat tala om litium. Man fundera på hur detta kan fungera. Champinjoner verkar ju ha vissa insikter om detta. Vore tacksam för lite mer info och synpunkter.
Citera
2025-06-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salsjon
Har problem med ångest sedan några år. Läkaren har börjat tala om litium. Man fundera på hur detta kan fungera. Champinjoner verkar ju ha vissa insikter om detta. Vore tacksam för lite mer info och synpunkter.

Jag tycker litium är en bra medicin, utav alla de jag testat är det den som haft klart bäst effekt. Jag har testat alla antidepressiva utom 2 och alla stämningsstabiliserande samt ett par neuroleptika. Mina problem är främst depressiva episoder och ångest, och har så varit sedan tidig tonår.
Jag har inte tyckt att litium haft några värre biverkningar utan mest att jag blivit trögare, törstig och hungrig (läs: sugen). Nu har jag dock nyligen fått reda på (efter ett år på litium) att jag fått njursvikt och nefrogen diabetes insidipus av den och det är ju mindre kul. Men det ska verkligen betonas att det är extremt ovanligt att få det så här kort efter påbörjad behandling. De flesta får inte sådana värden alls och får man det ändå brukar det ta 15-20 år. Så det är inget jag tycker man ska oroa sig för på förhand.

Så kontentan; har man provat många mediciner utan effekt och har mångåriga besvär så tycker jag absolut man ska ge litium en chans.
Är man uttryckligen bipolär tycker jag verkligen man ska äta den medicinen.
Det finns oftast väldigt få saker att förlora på att prova.
Citera
2025-06-25, 04:22
Medlem
Bilderberg78s avatar
jag skulle skiva att jag varnar er för detta rävgift som skrivs ut offlabel som sömnmedel, men när jag kollade alla signalsubstanser och hjärncellernas receptorer som blockeras och sätts ur spel, så var de rio gånger fler och värre än jag trodde.

Den gör folk dementa och därför rekommenderas den inte till de som redan är dementa.
Tro fan det.

Quetiapine does not decrease agitation among people with Alzheimer's disease. Quetiapine worsens intellectual functioning in the elderly with dementia and therefore is not recommended.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine#Pharmacology
Citera
2025-06-25, 10:22
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
jag skulle skiva att jag varnar er för detta rävgift som skrivs ut offlabel som sömnmedel, men när jag kollade alla signalsubstanser och hjärncellernas receptorer som blockeras och sätts ur spel, så var de rio gånger fler och värre än jag trodde.

Den gör folk dementa och därför rekommenderas den inte till de som redan är dementa.
Tro fan det.

Quetiapine does not decrease agitation among people with Alzheimer's disease. Quetiapine worsens intellectual functioning in the elderly with dementia and therefore is not recommended.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine#Pharmacology

Det sorgliga är väl att en stor del av all neuroleptika, en typ av medicin som ges ut rikligt till oväntat stora grupper som INTE är psykotiska, för att "stabilisera" folk - typ för att hantera utvecklingsstörda , gamlingar med allmän oro och ångest , mfl - det gör folk på sikt till lallande byfånar

Man förstår att lobotimering kunde upphöra när man uppfann neuroleptika . Ett nytt sätt att "hantera" folk.

Såklart finna det folk med schizofreni och svåra psykoser som har hjälp av sån medicin. Absolut.

Men på sikt kan onödig felaktig och vanemässigt användning av sån medicin göra dig till en dreglande byfåne med ryckningar i ansiktet och helt död blick som verkar helt frånkopplad verkligheten .
Stela konstiga rörelser, grimaser i ansiktet , demenslika symptom. Man BLIR typ utvecklingsstörd av att.gå på sånt i åratal

Rävgift verkligen
Senast redigerad av st33r 2025-06-25 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in