Citat:
Ursprungligen postat av
Salsjon
Har problem med ångest sedan några år. Läkaren har börjat tala om litium. Man fundera på hur detta kan fungera. Champinjoner verkar ju ha vissa insikter om detta. Vore tacksam för lite mer info och synpunkter.
Jag tycker litium är en bra medicin, utav alla de jag testat är det den som haft klart bäst effekt. Jag har testat alla antidepressiva utom 2 och alla stämningsstabiliserande samt ett par neuroleptika. Mina problem är främst depressiva episoder och ångest, och har så varit sedan tidig tonår.
Jag har inte tyckt att litium haft några värre biverkningar utan mest att jag blivit trögare, törstig och hungrig (läs: sugen). Nu har jag dock nyligen fått reda på (efter ett år på litium) att jag fått njursvikt och nefrogen diabetes insidipus av den och det är ju mindre kul. Men det ska verkligen betonas att det är extremt ovanligt att få det så här kort efter påbörjad behandling. De flesta får inte sådana värden alls och får man det ändå brukar det ta 15-20 år. Så det är inget jag tycker man ska oroa sig för på förhand.
Så kontentan; har man provat många mediciner utan effekt och har mångåriga besvär så tycker jag absolut man ska ge litium en chans.
Är man uttryckligen bipolär tycker jag verkligen man ska äta den medicinen.
Det finns oftast väldigt få saker att förlora på att prova.