Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Här är tråden som är skapad för att hylla Lapin Kulta. En öl som säljs flakvis varje dag på finlandsfärjorna, en finsk öl som nästan kan ses som svensk med tanke på dess popularitet här i landet. Smaken på ölen är utmärkt för en billigare lager, brödig och fräckt örtig med lite lite retande fruktsmak. Perfekt. Enligt min åsikt når varken Mariestad eller Norrlands Guld upp till Lapin Kultas kvalité.
Lapin Kulta är norrskenet i burk - fantastiskt!
Mikrobryggerifascister undanbedes i denna tråd, ni har rätt i många frågor, men den här tråden är en hyllning till en fantastisk industrilager.
Förvisso är jag nyfrälst mikrobryggerifantast, men bortsett från det är Lapin Kulta den sämsta av "the big five" lageröl i Finland, dvs Karhu, Koff, Olvi, Karjala och Lapin. Du måste vara riktigt hjärntvättad för särskilt god är den inte. I Finland kallas Lapin Kulta för "Poron kusi", dvs renpiss, vilket är en anspelning på namnet som betyder Lapplands guld. Det enda skälet till att den är populär i Sverige är att systemet inte säljer några andra finska öl med bred distribution och kanske för att det ses litet exotiskt. I ett blindtest med Lapin Kulta, Norrlands, Mariestad och några andra industrilager är jag tämligen övertygad om att du inte kunnat peka ut poron kusi rätt.
För övrigt finns en befintlig tråd:
https://www.flashback.org/t640448