2013-01-11, 14:57
Medlem
Såg en annan gammal tråd om just detta men väljer att göra en ny eftersom den inte tar upp samma saker som jag i denna tråd gör.

Vi antar att universum är oändlig. Teorin går då ut på att universums oändlighet skulle innebära att alla olika kombinationer och tänkbara utfall av planeter/stjärnor/solsystem finns eftersom en möjlighet i oändligheten finns oändligt många gånger.

För att simplifiera det hela lite så tar vi ett exempel: Det finns en chans att det finns intelligent liv på en annan planet. Eftersom universum är oändlig så finns det oändligt många olika planeter med intelligent liv (eftersom en liten chans gånger oändligheten blir fortfarande en oändligt stor chans). På samma sätt så finns det oändligt många personer som precis som oss just i denna stund diskuterar samma ämne på ett forum som heter Flashback.

Detta är det många säger om teorin men jag har några tankar kring detta som jag inte sett diskuteras förr. För att denna teori ska gälla så måste antalet olika utfall i universum vara begränsat. Enligt mig så finns det inte ett begränsat antal sätt olika planeter/dimensioner kan förekomma på. Tänk er avståndet mellan två träd på vår planet. På vår planet så kan avståndet mellan träden vara X meter.
I andra dimensionen så kan avståndet vara en 0,5X.
I tredje dimensionen så kan avståndet vara (0,5X)/2.
I nästa dimension så kan anståndet vara ((0,5X)/2)/2).
Dvs avståndet mellan de två träden kan förekomma på oändligt många sätt, man kan alltid dela avståndet med 2 oavsett hur kort. Oändligt många decimaler kan användas för att bestämma avståndet mellan de två träden.

Eftersom det inte finns ett begränsat antal sätt på hur avståndet mellan träden kan förekomma så finns det inte ett begränsat antal möjligheter universum kan förekomma på. Så om vi nu söker vår parallella dimension i ett oändligt universum så är vi inte garanterade att finna den, oavsett om vi söker i all oändlighet. På samma sätt som vi inte någon gång är garanterade att få en sexa då vi slår en tärning med oändligt många sidor oändligt många gånger. Varje gång vi slår tärningen så finns det oändligt många andra nummer som vi kan få. Se tärningen som universum och sexan som den parallella dimensionen vi är ute efter.

Alltså, oavsett om universum är oändlig så borde det inte finnas någon garanti på att det finns en planet precis som vår. Finns det något i det jag säger eller vad tycker ni?
Citera
2013-01-11, 15:04
Medlem
Choiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninkalle
Såg en annan gammal tråd om just detta men väljer att göra en ny eftersom den inte tar upp samma saker som jag i denna tråd gör.

Vi antar att universum är oändlig. Teorin går då ut på att universums oändlighet skulle innebära att alla olika kombinationer och tänkbara utfall av planeter/stjärnor/solsystem finns eftersom en möjlighet i oändligheten finns oändligt många gånger.

För att simplifiera det hela lite så tar vi ett exempel: Det finns en chans att det finns intelligent liv på en annan planet. Eftersom universum är oändlig så finns det oändligt många olika planeter med intelligent liv (eftersom en liten chans gånger oändligheten blir fortfarande en oändligt stor chans). På samma sätt så finns det oändligt många personer som precis som oss just i denna stund diskuterar samma ämne på ett forum som heter Flashback.

Detta är det många säger om teorin men jag har några tankar kring detta som jag inte sett diskuteras förr. För att denna teori ska gälla så måste antalet olika utfall i universum vara begränsat. Enligt mig så finns det inte ett begränsat antal sätt olika planeter/dimensioner kan förekomma på. Tänk er avståndet mellan två träd på vår planet. På vår planet så kan avståndet mellan träden vara X meter.
I andra dimensionen så kan avståndet vara en 0,5X.
I tredje dimensionen så kan avståndet vara (0,5X)/2.
I nästa dimension så kan anståndet vara ((0,5X)/2)/2).
Dvs avståndet mellan de två träden kan förekomma på oändligt många sätt, man kan alltid dela avståndet med 2 oavsett hur kort. Oändligt många decimaler kan användas för att bestämma avståndet mellan de två träden.

Eftersom det inte finns ett begränsat antal sätt på hur avståndet mellan träden kan förekomma så finns det inte ett begränsat antal möjligheter universum kan förekomma på. Så om vi nu söker vår parallella dimension i ett oändligt universum så är vi inte garanterade att finna den, oavsett om vi söker i all oändlighet. På samma sätt som vi inte någon gång är garanterade att få en sexa då vi slår en tärning med oändligt många sidor oändligt många gånger. Varje gång vi slår tärningen så finns det oändligt många andra nummer som vi kan få. Se tärningen som universum och sexan som den parallella dimensionen vi är ute efter.

Alltså, oavsett om universum är oändlig så borde det inte finnas någon garanti på att det finns en planet precis som vår. Finns det något i det jag säger eller vad tycker ni?

Tankar om oändligheten är utöver det sunda förnuftet. Men eftersom vi inte har något som motbevisar strängteorin så kommer ju alla möjliga kombinationer att ske efter en oändligt lång tid. Du kan bryta ner allt i en hur liten sannolikhet som helst, som att just du och jag skulle födas. Däremot finns det inget som bevisar att det verkligen har skett.

Edit: Förlåt att jag citerade förstainlägget. Dålig vana
Citera
2013-01-11, 18:02
Medlem
Uppslagsverks avatar
Universum är inte oändligt då det finns en början och expansionen kan endast ske i <ljusets hastighet.
Citera
2013-01-11, 19:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslagsverk
Universum är inte oändligt då det finns en början och expansionen kan endast ske i <ljusets hastighet.

- jo, expansionen sker i många gånger ljusets hastighet sedan länge, och accelererar
- du tycks förutsätta att universum var ändligt i början, men även om densiteten var 'oändlig vid big bang' och andra uttryck för singularitet, så finns det inget som säger att universum inte var oändligt redan då. Big Bang startade inte vid EN punkt.
Citera
2013-01-11, 19:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninkalle

Ja, det ligger något i vad du säger. Men vad du säger är helt enkelt en fundering kring de egenheter som något har som är oändligt. Det ingår i begreppet för något oändligt, som vore en fysisk verklighet, att du aldrig kan observera mer än en obetydlig del av den. Ett oändligt ting är empiristens värsta mardröm. Det kommer ju alltid att finnas en oändlig mängd världar som du inte har observerat, just för att det är frågan om en oändlig värld.
Citera
2013-01-12, 17:27
Medlem
Jag håller med dig TS. Har alltid sett det som en lek med siffror om man utgår från att ett oändligt universum måste innehålla oändligt många versioner av vår egen värld.

Räknar vi på en minimal sannolikhet gånger oändligheten blir svaret att dessa alternativa världar måste finnas, men samtidigt är en oändlighet med bara ettor lika stor som en oändlighet av alla siffror. Om universum inte styrs av sannolikhet på samma sätt som vi lägger upp formeln "x gånger oändligheten" kan universum både vara oändligt och ändå inte innehålla mer än vissa specifika variationer.

Eller?
Citera
2013-01-12, 20:57
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choiis
Men eftersom vi inte har något som motbevisar strängteorin...
Vad finns som bevisar den då? Det är fortfarande en modell såvitt jag vet.
Citera
2013-01-13, 00:25
Medlem
Strängteorin har inga belägg. Visst den är faktiskt trolig, men det är en idé, inget annat.

Den förklarar mörk energi, expansionen, inflationen av universum svarta hål och singularitet, men precis som när relativitets-teorin var ny runt 1920 så har den fundamentala brister. Men det säger inte att hela tesen om strängar är förgäves.

Problemet är att forskarna vet svaret på dessa frågor, men det är allt dom vet, dom vet inte förklaringen på svaret, och det är det som är det intressanta.

Ett exempel är tex mörk energi. Det finns otroligt noggranna kalkyler ner till 10 tals decimaler i exakthet av att det är just "ingenting"... I fysik är inte det ett problem längre, ingenting är inte så obefintligt som man kan tro.. 70% av universum är mörk energi, om vi skulle ta bort all synlig materia, dvs stjärnor galaxer gas och alla partiklar, skulle du bara ta bort 5% av universums innehåll, resten är 25% mörk materia, och 70% mörk energi. Så materian är ganska obetydlig.

Din kropp består till 70% av ingenting. ingenting väger, det har en slags volym.

En proton består nästan exklusivt av mörk energi, det är ett tomt skal som i principen är "fylld" med ingenting. Själva ingenting är ett helt rensat område i rumtiden från alla partiklar. Men istället så poppar andra elusiva partiklar in och ut ur existens hela tiden, nästan som ett brus.

Detta vet man med en väldigt hög exakthet, men det betyder ingenting att bara veta svaret, precis som i skolan, man kan ibland räkna ut ett tal, men inte kunna ställa upp det på pappret för att få rätt på provet, och i det här fallet är det just det som är problemet.

Strängteorin kommer bli komplett, den kommer förklara alla subatomära partiklar, singularitet och alla Dimensioner.

mvh
Citera
2013-01-13, 12:11
Medlem
Hela iden att det skulle finnas parallella universum som är nästan precis som vår eget är baserade på vad jag förstår som en omöjlighet, för att det skulle finnas ett parallellt universum (med samma fysiska lagar ) där jorden fortfarande är dominerad av dinosaurier så måste man påstå att händelser kan inträffa utanför lagarna om orsak och verkan. Om ett annat universum skulle finnas med samma fysiska lagar som vårt så skulle därför allt vara exakt likadant. Detta förutsäger självklart att inget händer av ren chans, vilket jag inte har tillräcklig kunskap om fysik för att kunna säga påstå.
Citera
2014-08-10, 00:33
Medlem
Minsk82s avatar
elektromagnetisk energi - vibrationer, frekvenser, spegelvändhet - dimensioner. holografiska illusioner. allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in