Citat:
Ursprungligen postat av
Bensson
Jo fast att säga att Ivar var en man med Osteogenesis imperfecta tycker jag inte framgår i videon. Utan det ser betydligt mer ut som att han försöker vrida det åt det hållet. Ivar var säkert en man utan ben att gå med, en sådan karaktär kan jag absolut tänka mig passar bra som strateg. Men Osteogenesis imperfecta nja, jag har svårt att tro även fast jag inte avfärdar det helt.
FDR? Jo men känns inte Osteogenesis imperfecta är lite långtsökt? Jag tycker inte att det framgår i videon överhuvudtaget, förutom mannens spekulationer. En man som han själv har jag faktiskt väldigt svårt att tro att vikingarna skulle se upp till, även om det är möjligt och han må fortfarande passa som strateg så är han som karaktär väldigt barn lik, och att klättra inom makten som sådan ser jag som väldigt svår. Inte bara i dagens samhälle men även på den tiden.
Ah det var ju nya spekulationer, jag vet inte riktigt hur man såg på människor med handikapp på den tiden. Men ärligt har jag svårt att se en barn lik karaktär som krigsledare. Som jag sagt till övriga, ser detta betydligt mer ut som att mannen i videon ser vad han vill se, och inget som framgår i videon utan rena spekulationer.
FDR = Franklin Delano Roosevelt, kanske ett liknande exempel. Från wikipedia:
Citat:
Poliosjukdomen
I augusti 1921 drabbades Roosevelt av vad man då trodde var polio och blev förlamad från midjan och nedåt. I början av 1900-talet kunde man inte ställa en säker diagnos. Enligt en rapport från 2003 så kan det istället ha varit Guillain-Barrés syndrom som Roosevelt drabbades av.[5] Hur som helst så fanns det inte något effektivt botemedel mot någon av sjukdomarna 1921.
Efter något år reste han till ett rehabiliteringscenter i Warm Springs i Georgia. Där tränade han i varma badbassänger och lyckades efter något år att gå på botten av bassängen. Till slut kunde han gå med hjälp av benskenor då han svingade fram benen med hjälp av överkroppen, stöd av en käpp och i armkrok med någon, även om det var mycket fysiskt ansträngande. År 1926 köpte Roosevelt rehabiliteringscentret och inriktade det på enbart poliosjuka; det kallades Roosevelt Warm Springs Institute for Rehabilitation. Det var här han som president senare skulle komma att avlida av sin sjukdom. Institutet är i drift än idag.
Jag vet mycket lite om osteogenesis imperfecta, så jag kan inte heller säga bu eller bä. Som jag fattat det kan man dock ha olika stadier/grader av sjukdomen och skulle då kanske inte se så barnlik ut? Ett annat alternativ är att han hade en mild variant, eftersom han ändå lyckades överleva till vuxen ålder, eftersom de med grövre handikapp ofta dog naturligt då det inte fanns den vård då som finns nu. Eller så var vikingarna verkligen såpass öppensinnade och toleranta att de inte brydde sig, särskilt som han visade sig vara väldigt intelligent.
Vikingarna trodde ju också på offer, Oden hängde sig och gav bort sitt egna öga för oändlig visdom, kanske tolkade man Ivars tillstånd på samma sätt, att gudarna välsignat honom?
En sak som tyder på det är att folkslag över hela världen valde människor med små handikapp och egenheter (extra fingrar, mild autism etc.) till schamaner, eftersom de ansågs utvalda av andarna/gudarna.
Här framläggs förresten ytterligare en tes:
http://www.badassoftheweek.com/index...d=547974113379
I vilket fall så skadar det ju inte att grabben får en förebild.