• 1
  • 2
2013-01-11, 14:53
Medlem
Snubbla förbi en film på youtube, när jag kollade på filmer om Skandinaviens historia.
Denna dokumentär går ut på att en man med Osteogenesis imperfecta ska övertyga oss om att Ivar den benlöse var en man med samma ben sjukdom.
Jag upplever den som lite sorglig faktiskt, då det är klart förståeligt att man vill hitta någon man kan relatera till i historien.
Men ser att det med största sannolikhet var en man utan sina 2 ben.
Jag har väldigt svårt att tro att vikingarna skulle kunna acceptera en sådan man som deras ledare.
Men det är ju bara min åsikt.

Här har ni klippet
http://www.youtube.com/watch?v=qvGWM3Lw5RA

Vad är eran åsikt?
Citera
2013-11-30, 22:29
Medlem
Hyddan92s avatar
Tja han är känd som Ivar the Boneless på engelska och vissa nordiska källor nämner att han bars omkring på en sköld.
Citera
2013-12-02, 11:40
Medlem
Moramannens avatar
Som jag förstått det finns det olika grader av sjukdomen, i Ivars fall skulle det inte ha varit värre än att hans ben var obrukbara, i övrigt var han frisk. Jämför med FDR, som var en kraftfull ledare trots sitt likartade fysiska tillstånd.
Citera
2013-12-02, 13:25
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensson
Men ser att det med största sannolikhet var en man utan sina 2 ben.
Jag har väldigt svårt att tro att vikingarna skulle kunna acceptera en sådan man som deras ledare.
Men
Det är väl inte otänkbart. Jag såg någon annan dokumentär där de undersökte skeletten av en grupp avrättade vikingar, en av vikingarna hade någon slags sjukdom som gjort att han hade väldigt svårt att gå (kom inte ihåg exakt vad det var). Det är väl inte otänktbart att handikappade, som ändå hade överlevt in i vuxen ålder, betraktades som typ tur-maskotar, vilka gudarna hade låtit leva mot alla odds. Man kanske trodde att gudarna hade ett extra gott öga till de här krymplingarna?
Citera
2013-12-03, 21:06
Medlem
Hyddan92s avatar
En färing skrev detta till mig:

Citat:
Det har med ordet "ret" og "ben" at gøre. På moderne norsk/færøsk/islansk betyder "bein" og "rætt" stort set det samme. På gammelt dansk og svensk har det sikkert betydet samme også. "Benløs" bliver derfor helst sandsynlig "retløs" -- retningsløs

"Benløs" betyder omkringfarende og hentyder vistnok til, at han sejlede rundt om Europa bl.a. via de russiske floder. - fra dansk wiki

Alså, opfattede folk ham som "retningsløs", p.g.a. hans konstante rejse omkring over alt.

På Færøerne er et ordsprog: "Ivar Beinleysi, han sum vindurin er uppkallaður eftir" - Ivarbenløse, han som vinden er opkaldet efter

Eksempler på vestnordisk hvor man kan bruge "ret" og "ben", som samme ord:
Vegen er bein / Vegen er rett
Bara gang/gå beint fram / Bara gang/gå rett fram
Senast redigerad av Hyddan92 2013-12-03 kl. 21:54.
Citera
2013-12-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Tja han är känd som Ivar the Boneless på engelska och vissa nordiska källor nämner att han bars omkring på en sköld.

Jo fast att säga att Ivar var en man med Osteogenesis imperfecta tycker jag inte framgår i videon. Utan det ser betydligt mer ut som att han försöker vrida det åt det hållet. Ivar var säkert en man utan ben att gå med, en sådan karaktär kan jag absolut tänka mig passar bra som strateg. Men Osteogenesis imperfecta nja, jag har svårt att tro även fast jag inte avfärdar det helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Som jag förstått det finns det olika grader av sjukdomen, i Ivars fall skulle det inte ha varit värre än att hans ben var obrukbara, i övrigt var han frisk. Jämför med FDR, som var en kraftfull ledare trots sitt likartade fysiska tillstånd.

FDR? Jo men känns inte Osteogenesis imperfecta är lite långtsökt? Jag tycker inte att det framgår i videon överhuvudtaget, förutom mannens spekulationer. En man som han själv har jag faktiskt väldigt svårt att tro att vikingarna skulle se upp till, även om det är möjligt och han må fortfarande passa som strateg så är han som karaktär väldigt barn lik, och att klättra inom makten som sådan ser jag som väldigt svår. Inte bara i dagens samhälle men även på den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Det är väl inte otänkbart. Jag såg någon annan dokumentär där de undersökte skeletten av en grupp avrättade vikingar, en av vikingarna hade någon slags sjukdom som gjort att han hade väldigt svårt att gå (kom inte ihåg exakt vad det var). Det är väl inte otänktbart att handikappade, som ändå hade överlevt in i vuxen ålder, betraktades som typ tur-maskotar, vilka gudarna hade låtit leva mot alla odds. Man kanske trodde att gudarna hade ett extra gott öga till de här krymplingarna?

Ah det var ju nya spekulationer, jag vet inte riktigt hur man såg på människor med handikapp på den tiden. Men ärligt har jag svårt att se en barn lik karaktär som krigsledare. Som jag sagt till övriga, ser detta betydligt mer ut som att mannen i videon ser vad han vill se, och inget som framgår i videon utan rena spekulationer.
Citera
2013-12-19, 20:58
Medlem
Det mest troliga är att han var förlamad, från midjan och från detta syns skador på skelettet.
Citera
2013-12-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det mest troliga är att han var förlamad, från midjan och från detta syns skador på skelettet.

Zigga det vore ju en idé att sätta sig in i ämnet innan man hostar ur sig saker, nåväl här har du lite kort om Ivar Ragnarsson, direkt dragit från wiki.

Citat:
Han hade bara brosk i benen och man fick därför bära honom på en sköld. Han var dock stor, stark och vacker och en av de visaste som någonsin levat.
Källan är Ragnar Lodbroks saga.

Hans kropp har inte hittats så vitt jag vet, för då hade man kunnat slå fast vid om det rör sig om "brittle bone disease" eller inte. Och då hade dokumentären varit något meningslös.
Senast redigerad av Bensson 2013-12-19 kl. 21:27.
Citera
2013-12-20, 10:47
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Jo fast att säga att Ivar var en man med Osteogenesis imperfecta tycker jag inte framgår i videon. Utan det ser betydligt mer ut som att han försöker vrida det åt det hållet. Ivar var säkert en man utan ben att gå med, en sådan karaktär kan jag absolut tänka mig passar bra som strateg. Men Osteogenesis imperfecta nja, jag har svårt att tro även fast jag inte avfärdar det helt.

FDR? Jo men känns inte Osteogenesis imperfecta är lite långtsökt? Jag tycker inte att det framgår i videon överhuvudtaget, förutom mannens spekulationer. En man som han själv har jag faktiskt väldigt svårt att tro att vikingarna skulle se upp till, även om det är möjligt och han må fortfarande passa som strateg så är han som karaktär väldigt barn lik, och att klättra inom makten som sådan ser jag som väldigt svår. Inte bara i dagens samhälle men även på den tiden.

Ah det var ju nya spekulationer, jag vet inte riktigt hur man såg på människor med handikapp på den tiden. Men ärligt har jag svårt att se en barn lik karaktär som krigsledare. Som jag sagt till övriga, ser detta betydligt mer ut som att mannen i videon ser vad han vill se, och inget som framgår i videon utan rena spekulationer.
FDR = Franklin Delano Roosevelt, kanske ett liknande exempel. Från wikipedia:
Citat:
Poliosjukdomen
I augusti 1921 drabbades Roosevelt av vad man då trodde var polio och blev förlamad från midjan och nedåt. I början av 1900-talet kunde man inte ställa en säker diagnos. Enligt en rapport från 2003 så kan det istället ha varit Guillain-Barrés syndrom som Roosevelt drabbades av.[5] Hur som helst så fanns det inte något effektivt botemedel mot någon av sjukdomarna 1921.
Efter något år reste han till ett rehabiliteringscenter i Warm Springs i Georgia. Där tränade han i varma badbassänger och lyckades efter något år att gå på botten av bassängen. Till slut kunde han gå med hjälp av benskenor då han svingade fram benen med hjälp av överkroppen, stöd av en käpp och i armkrok med någon, även om det var mycket fysiskt ansträngande. År 1926 köpte Roosevelt rehabiliteringscentret och inriktade det på enbart poliosjuka; det kallades Roosevelt Warm Springs Institute for Rehabilitation. Det var här han som president senare skulle komma att avlida av sin sjukdom. Institutet är i drift än idag.
Jag vet mycket lite om osteogenesis imperfecta, så jag kan inte heller säga bu eller bä. Som jag fattat det kan man dock ha olika stadier/grader av sjukdomen och skulle då kanske inte se så barnlik ut? Ett annat alternativ är att han hade en mild variant, eftersom han ändå lyckades överleva till vuxen ålder, eftersom de med grövre handikapp ofta dog naturligt då det inte fanns den vård då som finns nu. Eller så var vikingarna verkligen såpass öppensinnade och toleranta att de inte brydde sig, särskilt som han visade sig vara väldigt intelligent.

Vikingarna trodde ju också på offer, Oden hängde sig och gav bort sitt egna öga för oändlig visdom, kanske tolkade man Ivars tillstånd på samma sätt, att gudarna välsignat honom?

En sak som tyder på det är att folkslag över hela världen valde människor med små handikapp och egenheter (extra fingrar, mild autism etc.) till schamaner, eftersom de ansågs utvalda av andarna/gudarna.

Här framläggs förresten ytterligare en tes: http://www.badassoftheweek.com/index...d=547974113379

I vilket fall så skadar det ju inte att grabben får en förebild.
Citera
2013-12-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
FDR = Franklin Delano Roosevelt, kanske ett liknande exempel. Från wikipedia: Jag vet mycket lite om osteogenesis imperfecta, så jag kan inte heller säga bu eller bä. Som jag fattat det kan man dock ha olika stadier/grader av sjukdomen och skulle då kanske inte se så barnlik ut? Ett annat alternativ är att han hade en mild variant, eftersom han ändå lyckades överleva till vuxen ålder, eftersom de med grövre handikapp ofta dog naturligt då det inte fanns den vård då som finns nu. Eller så var vikingarna verkligen såpass öppensinnade och toleranta att de inte brydde sig, särskilt som han visade sig vara väldigt intelligent.

Vikingarna trodde ju också på offer, Oden hängde sig och gav bort sitt egna öga för oändlig visdom, kanske tolkade man Ivars tillstånd på samma sätt, att gudarna välsignat honom?

En sak som tyder på det är att folkslag över hela världen valde människor med små handikapp och egenheter (extra fingrar, mild autism etc.) till schamaner, eftersom de ansågs utvalda av andarna/gudarna.

Här framläggs förresten ytterligare en tes: http://www.badassoftheweek.com/index...d=547974113379

I vilket fall så skadar det ju inte att grabben får en förebild.

Okej, det stämmer säkert som så att där finns olika grader av brittle bone disease som den också kallas, som allt annat här i världen. Vad jag vet om sjukdomen är att benen (ben som i skelett) inte alls är som vanliga ben, väldigt sköra och kan skadas enkelt. När du kollar på benen ser innehållet väldigt trådigt ut medan vanliga är mer kompakta. Utvecklas också annorlunda och kan ses som något missformade.. Rösten påverkas också, dom exempel jag sett har haft en gäll röst. Sen finns där inget direkt som tyder på att Ivar skulle ha den här sjukdomen, mer än att han saknade ben att gå med. Han beskrivs annars som stor, stark och vacker. Källa, Ragnar Lodbroks saga.

Ivar var också son till Ragnar som var en vikingakung på den tiden. Det förklarar också varför Ivar överlevt in i vuxen ålder. Med sin far som kung kan man tänka sig att dom hade det relativt gott ställt. Men brittle bone disease ser jag nödvändigtvis inte i Ivar, tycker det är rena spekulationer.

Visst får han gå runt med den uppfattningen om han vill, men jag tycker inte det han lägger fram skulle styrka att Ivar hade denna bensjukdom.

Jag har inte läst något om hur vikingarna såg på personer med någon form av handikapp. Men sitter du på sådan får du gärna dela med dig av den. Angående det med Oden, så beskrivs Ivar också som "en av de visaste som någonsin levat." Ben i utbyte mot visdom kan vikingarna absolut sett Ivar. Men ja, jag ser fortfarande inte brittle bone disease i honom.
Senast redigerad av Bensson 2013-12-20 kl. 23:22.
Citera
2013-12-20, 23:39
Medlem
Citat:
Okej, det stämmer säkert som så att där finns olika grader av brittle bone disease som den också kallas, som allt annat här i världen. Vad jag vet om sjukdomen är att benen (ben som i skelett) inte alls är som vanliga ben, väldigt sköra och kan skadas enkelt. När du kollar på benen ser innehållet väldigt trådigt ut medan vanliga är mer kompakta. Utvecklas också annorlunda och kan ses som något missformade.. Rösten påverkas också, dom exempel jag sett har haft en gäll röst. Sen finns där inget direkt som tyder på att Ivar skulle ha den här sjukdomen, mer än att han saknade ben att gå med. Han beskrivs annars som stor, stark och vacker. Källa, Ragnar Lodbroks saga.

Ivar var också son till Ragnar som var en vikingakung på den tiden. Det förklarar också varför Ivar överlevt in i vuxen ålder. Med sin far som kung kan man tänka sig att dom hade det relativt gott ställt. Men brittle bone disease ser jag nödvändigtvis inte i Ivar, tycker det är rena spekulationer.

Visst får han gå runt med den uppfattningen om han vill, men jag tycker inte det han lägger fram skulle styrka att Ivar hade denna bensjukdom.

Jag har inte läst något om hur vikingarna såg på personer med någon form av handikapp. Men sitter du på sådan får du gärna dela med dig av den. Angående det med Oden, så beskrivs Ivar också som "en av de visaste som någonsin levat." Ben i utbyte mot visdom kan vikingarna absolut sett Ivar. Men ja, jag ser fortfarande inte brittle bone disease i honom.

Jag är även tveksam till den självsäkra uppfattningen om brittle bone disease hos denne person. Inget av de fall jag mött har haft detta i enbart benen.Han kan ha varit allt från benlös= överlevt amputation till det mest troliga förlamad efter ett slag , trauma i krig , från midjan och neråt.
Citera
2013-12-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Jag är även tveksam till den självsäkra uppfattningen om brittle bone disease hos denne person. Inget av de fall jag mött har haft detta i enbart benen.Han kan ha varit allt från benlös= överlevt amputation till det mest troliga förlamad efter ett slag , trauma i krig , från midjan och neråt.

Jag tror att man kan utesluta att han förlorat dom i livet, mycket talar för att han föddes benlös. Om man tar källorna som gives i dokumentären som pålitliga dvs.

Detta lyckades jag finna,
Citat:
Nu lider tiden fram, och de lefde med glädje och stor kärlek tillsammans. Omsider kände Kraka sig sjuk, och blef förlöst med ett piltebarn, som blef vattenöst, och fick namnet Ivar. Denna pilt var benlös och hade blott brusk, der ben eljest skulle vara. I ungdomen var hans växt så stor, att ej någon var hans jämnlike. Hans utseende var det vackraste bland allas, och han var så förståndig, att man betviflar, om någon visare man, än han, någonsin varit till.
Senast redigerad av Bensson 2013-12-21 kl. 00:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in