2013-01-11, 12:46
Medlem
I dagens DN kan man läsa om Lisa Bjurwald som har granskat det så kallade ''näthatet''.

Några citat från artikeln:
Citat:
'' - Tonläget är inte sällan kriminellt uppskruvat och språkbruket mycket grovt. Ändå löper man risk att bli avtrubbad''

''Den grövsta retoriken hittar man emellertid inte på de egna sidorna, som ofta är mycket professionella och med ett välformulerat yttre, utan i kommentarsflöden eller på sajter som Flashback eller Avpixlat. Där är formuleringar som faller under brottsbalkens rubriceringar inte ovanliga – och alltid anonyma.

Anonymiteten gör det omöjligt att veta vem som står bakom dem, och att veta vem som kan gå från ord till handling. Den högerextrema miljön har alltid varit manligt dominerad, och en stor del av kommentarsflödena och reaktionerna är grovt sexistiska.

Men få förundersökningar inleds. Säpo ligger lågt och är koncentrerat på samhällsomstörtande verksamhet, det vill säga sådant som hotar det demokratiska statsskicket.''

''– De unga saknar allmänbildning, men är på nätet varje dag. ''

''Och den stora frågan är hur ett fritt, demokratiskt samhälle ska kunna bevara sin öppenhet, sin yttrandefrihet och möjligheten att uttrycka sig anonymt, men samtidigt stävja en brottslig retorik och rena hot. Där handlar det både om individuella hot och om organiserade politiska rörelser.''

''Och hur ska vi göra om demokratin hotas av krafter som använder sig av demokratin? När dessa grupper har parlamentarisk representation och sitter med och kontrollerar exempelvis Säkerhetspolisen? säger Lisa Bjurwald.''
http://www.dn.se/kultur-noje/hon-gra...rextrema-hatet

Vad är det för ''näthat'' som hon pratar om?

Är det ett verktyg som PK-eliten använder sig av för att förbjuda anonymiteten på nätet och på det sättet tysta ned kritiken?
Senast redigerad av TopSecret 2013-01-11 kl. 12:56.
Citera
2013-01-11, 12:57
Moderator
Tinuviels avatar
Rubriken stämmer inte. Jag ser inte att hon "vill ta bort anonymiteten" på internet i artikeln.
Citera
2013-01-11, 13:00
Medlem
Makten vill såklart tysta det enda riktiga motståndet som existerar. De är beredda att göra detta genom lagar, hot och säkert även våld. Vi nationalister och "främlingsfientliga" beskrivs som en mycket marginaliserad grupp(ibland är däremot "rasismen" och "främlingsfientligheten" utbredd, det beror på vad de ska argumentera för), men trots detta läggs så extremt mycket resurser och energi på att stoppa oss. Organisationer som Lisa Bjurwald tillhör, Expo, får miljontals kronor av staten för sina kartläggningar av politiska motståndare.

Att de på senare tid har börjat hetsa så extremt mot just "näthat"(lyssna på ordet ett tag och försök att förstå vilket korkat, men samtidigt retoriskt begrepp det är) beror just på att de tar oss på allvar, att de känner sig hotade i sin makt. Genom att kalla oss för "hatare" och förklara för allmänheten hur farliga och läskiga vi är så försöker man legitimera lagförslag som hindrar oss från att skriva fritt på nätet.
Citera
2013-01-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Rubriken stämmer inte. Jag ser inte att hon "vill ta bort anonymiteten" på internet i artikeln.

Du måste läsa mellan raderna för att förstå vad hon är ute efter. Kolla till höger i artikeln så ser du att de har lagt in lite information om yttrandefrihetsgrundlagen.

Man har i bland annat kulturnyheterna pratat om att ta bort anonymiteten på internet.
Citera
2013-01-11, 13:08
Medlem
Judar och kommunister hatar sanningen, om internet förblir fri och anonym så kommer fler och fler inse vilka som förstört och förstör Sverige och Europa.
Citera
2013-01-11, 13:22
Medlem
SummaSummarums avatar
Naturligtvis är det åsiktskontroll och översitteri det handlar om och inte någon genuin vilja till att göra folk kärleksfulla. Såvida man inte med kärleksfull menar "foglig konsument av statlig propaganda".
Citera
2013-01-11, 13:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopSecret
Du måste läsa mellan raderna för att förstå vad hon är ute efter. Kolla till höger i artikeln så ser du att de har lagt in lite information om yttrandefrihetsgrundlagen.

Man har i bland annat kulturnyheterna pratat om att ta bort anonymiteten på internet.

Det håller inte. Du kan inte formulera en tvärsäker rubrik på något DU läser mellan raderna. Det handlar om din tolkning. Inget annat. Nu klistrar du en åsikt på en person utan att ha underlag för det. Det tycker jag är ohederligt.

Vad hon sedan tycker låter jag vara osagt. Artikeln utgör debattunderlag i sig.
Citera
2013-01-11, 13:40
Medlem
Haha modereringen verkar stenhård http://www.dn.se/chattar/chattrum1

det släpps bara igenom massa ja-sägare. De sitter i sin lilla bubbla och beundrar och berömmer varandra för hur goda de är.
Citera
2013-01-11, 13:43
Medlem
Märklig slutsats som dras i artikeln:

"Slutsatsen att knäppgökarna skulle härröra ur en traditionell arbetarklass är farlig; av referenser och uttryck kan man ofta spåra en akademisk utbildning. Däremot kan man, genom att se graden av aktivitet (inte minst nattlig) möjligen sluta sig till att många saknar arbete."
.............

Hon har tydligen aldrig hört talas om skiftgång eller att folk kan arbeta hårt i två veckor och därefter vara lediga i två veckor. Vidare finns det förmodligen många egenföretagare inom ex. tjänstesektorn som säkert har möjlighet att skriva dagtid då och då. Knäppgökar, tjaa det är ju hennes bedömning men ibland kan sådana ord slå tillbaka mot en själv.

Jag tror att unga frk. Bjurwald skulle må bra av att komma ut i realarbetslivet utanför tullarna.

Däremot kan jag hålla med henne om att ingen ska behöva känna sig hotad på något sätt för sina åsikters skull. Givetvis inte frk. Bjurwald heller.

Jag blir betydligt mer oroad över hennes ord:

"Ett annat ansvar vilar på dem som tillhandahåller informationen, fortsätter hon, och pekar på servrar, webbhotell, Facebook och Google, som också äger Youtube, där mycket av den värsta propagandan sprids. Internationella avtal om IT-reglering är angelägna, men också ett mer aktivt utredningsarbete."

Då vandrar vi på en farlig stig. Är det tänkt att unga frk. Bjurwald ska sitta i censurkommittén?
Citera
2013-01-11, 13:49
Bannlyst
Citat:
Nå, jag tycker inte att vi behöver ta så mycket mer trådutrymme till att diskutera din rubriksättning. Du förstår min poäng, antar jag, även om du inte håller med. Ser ingen anledning att gå OT över detta.

Eller så vill du inte gå djupare i att analysera TS exmpel som faktiskt är mycket bra. Eller?

Klart hen vill ta bort anonymiteten. Inte explicit, men definitivt implicit och metodiskt. Det var så de en gång fick till lagen om hets mot folkgrupp och andra hinder för att kringgå yttrandefrihetsgrundlagen, som de facto är ett stort skämt och luft värt.
Citera
2013-01-11, 13:55
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:

Från chatten:

Citat:
Örjan: Varför får dessa sajter hänga ut personer utan att bli åtalade för förtal?

Lisa Bjurwald: Bra fråga - anonymiteten är ett problem (man vet helt enkelt inte vilka som gjort sig skyldiga till exempelvis förtal, och därmed finns inga att ställa till svars).

Citat:
Maggie: (lång fråga)

Lisa Bjurwald: Tack själv för att du chattar! Jo, det är en god idé. Återigen är dock problemet med sajtägare som är anonyma (vilket ju många av dessa personer är, av naturliga skäl), och som har sina sajter på amerikanska servrar.
Citera
2013-01-11, 13:57
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem