2010-07-13, 15:24
Medlem
MOXXARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spillra
Nej, det håller jag med om att de kanske inte skulle visa det på TV, och speciellt inte samma natt som det brinner ner, tidigast morgonen därefter i sådana fall.
Men jag kan tänka mig att lokalradion skulle nämna det eller att någon anställd på sjukhuset får veta det och nämner det i förbifarten.
Jag funderar också på om brandkåren hann till platsen och hurdan kontakt de har med sjukhuset.

Det är teorier som jag skulle titta på innan jag tar till den övernaturliga förklaringen.

Vill inte säga vart det var, men kan säga så mycket att det var i olika städer, alltså jag var i en stad, det brann i en annan. Då tänker jag att man inte kan ha snappat upp det på närradio för att det då borde ha varit i den staden det brann? Samt att detta om att brandmännen skulle ha sagt något till något sjukhus borde det ju ha varit det i den staden??
Citera
2010-07-14, 02:57
Medlem
Revolution1936s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonGrif2
Jag pysslade en hel del med anden i glaset och ouija-bräda när jag gick på högstadiet. Ibland fick man svar på frågorna, ibland inte. Kommer ihåg att en gång frågade vi "vem mördade olof palme?" och svaret blev "CP". Vems initialer är det?
En annan fråga var "när kommer rymdvarelser attackera jorden?" och svaret blev typ "2158" eller nått liknande.
Hur korrekt det är kan jag inte svara på

Men en annan grej hände en gång som var riktigt läskig. Jag och två polare hade grejat med anden i glaset (eller om det var ouija, kommer inte ihåg) en natt utan att något hände. glaset/markören rörde sig inte alls. Jag blev lite sur och började svära åt andarna (vilket man inte ska göra enligt "reglerna"). Massa svordomar och könsord fick andarna höra. När jag sedan skulle gå hem (runt 3-4 på natten) gick jag och tittade ner i marken framför mig. Jag kommer fram till ljusskenet av en gatulampa och ser då att det är en svart skugga mitt i ljuskäglan på marken. Ser inte riktigt vad skuggan har för form/kontur men det är åt det runda hållet. Jag tittar på denna skugga i någon sekund för att sedan av ren reflex titta upp för att se vad det är som skapar denna konstiga skugga men ser inget. tittar ner igen och skuggan är borta. Tänker inte så mycket mer på det och fortsätter min promenad hemåt i natten. När jag passerar min grannes brevlåda ser jag i ögonvrån hur den öppnas och stängs. Det kan tilläggas att det är helt vindstilla ute. jag blir nu skitskraj och springer hem till mig och in på mitt rum. Sov inte mycket den natten.

Efter detta har det lite då och då hänt lite mystiska saker i min vardag. vet inte om det har med denna händelse att göra men lite skumt är det. Bodde på Gotland en sväng. I ett gammalt tvåvåningshus ute på vischan. vårt sovrum låg precis ovanför vardagsrummet där vi brukade titta på tv. en kväll satt jag och (dåvarande) tjejen och tittade på just tv och helt plötsligt hör vi världens duns precis rakt ovanför oss i sovrummet. Jag går upp och tittar men ser inget konstigt. Några nätter senare vaknar jag av en liknande smäll precis bredvid min säng (borde vara samma ställe som vi hörde när tittade på tv). Det lät som om man skulle ta en stor trave med tjocka böcker och slänger ner på golvet hårt.

Något år senare hade vi flyttat och bodde i ett hus i värmland. En kväll satt vi och tittade på tv och då ser vi hur vår sons leksakslastbil plötsligt börjar rulla och ramlar ner på golvet från hyllan den låg på. vi tänkte inte så mkt på det. Ett tag senare står tjejen i badrummet och grejar framför spegeln. Bakom sig finns toaletten och bredvid den hänger ett tidningsställ på väggen. När tjejen står där och grejar flyger plötsligt en tidning in i hennes rygg. Det är inte direkt så att tidningen ramlar, då skulle den ha fallit rakt ner på golvet. nu flyger den ca en meter horisontellt genom luften och in i hennes rygg.

Får någon månad sedan låg jag och min nuvarande tjej och skulle sova i hennes lägenhet. Vi har inte helt somnat utan ligger och pratar lite. Det är sent på natten (typ 3-4) och plötsligt hör både hon och jag att det låter som fotsteg precis bredvid sängen. Och det kom inte från några grannar eller liknande , det hade vi hört. Det var typ 3-4 fotsteg som gick förbi sängen och vi tittade på varandra och sa "vad var det där?"

Spooky.

Du vet att det finns medium som kan hjälpa dig?

Läste också om en liknade händelse på FB för några år sen om kille som hade lekt anden i flasken och fått med sig andar hem.
Citera
2010-07-15, 17:30
Medlem
lNRIs avatar
Måste bara skriva in vad som hände inatt.

Min kompis Lina har fått en lägenhet genom soc här i Halmstad som ligger vid Ninnis tobak - och många som bott där har berättat att de haft övernaturliga upplevelser i just den lägenheten men det visste inte vi förrens vi frågade efter våra upplevelser.
Jag bodde hos henne under sommaren 2007 och till och från 2008 typ. En natt när vi sov där så hade vi festat och vi låg i hennes säng och jag kollade ut till hallen och där står en manlig gestalt som var.. hur ska man beskriva, mörkare än mörkret liksom. Jag kopplade inte det till spöken eftersom jag tänkte "nej men jag är bara trött" och typ somnade efter en stund då jag legat o tittat på den här gestalten.
3 år senare - för bara några veckor sen berättar jag detta för Lina på skoj typ "haha ja jag trodde jag såg en man i din hall en gång!" och hon blir jätterädd och har varit med o samma sak - men vi hade inte sagt något till varann om det tidigare. Hon berättade också att hon hört fotsteg som om någon springer eller går på våningen ovanför där det bara finns en vind och inga lägenheter.
Så hon har egentligen flyttat därifrån till sin pojkvän nu men vi sov där inatt ändå för att umgås lite själva. Då mitt i natten så frågade Lina "vad är klockan?" och klockan var halv tre och hon somnade typ direkt efter det. Då börjar jag höra fotsteg och jag trodde det var kärringen jämte och jag blir irriterad o tänker "vem fan stampar omkring mitt i natten" och hör sen att det inte kommer ifrån grannen utan ifrån vinden (!) och jag hör hur någon springer omkring där uppe i nästan 1 timme och jag tänkte först att det kanske är råttor men jag har själv haft råttor som husdjur och vet att dom inte stampar som en människa när de springer omkring utan de kraffsar ju.
och jag fick ju ingen sömn den natten direkt.
Citera
2010-07-16, 01:36
Medlem
Mitt starkaste intryck är att ha sett Quislings avrättningsplats i Oslo där gräset inte växte där hans kropp låg. Min far berättade detta för mig som barn och det visade sig vara sant men det var länge sen. Lämnar en länk som förklarar för dem som inte känner till hans öde.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling#Freden.2C_d.C3.B6dsdomen_och_avr.C 3.A4ttningen
Citera
2010-07-19, 09:39
Medlem
Inte självupplevt, utan en väninnas barndomskamrat.

Kvinnan är på sjukhus och utreder varför hon inte mår riktigt bra...
Hon är på mottagningen och får gå iväg till röntgenmottagningen.. Plåtarna kollas och allt är okej... Hon åker hem och allt är frid och fröjd även om andra prover osv ska tas.

Hemtelefonen ringer och hon svarar:
"Hej, det är Karin.
"Hej, det är Lisa på röntgen".

Det visar sig att telefonen har ringt hos båda två samtidigt, ingen av dem har ringt.

Lisa arbetar på det sjukhus Karin varit på men hon sitter och tittar på röntgenbilder och jobbar inte ute på mottagningen.
Lisas telefon har aldrig använts till att ringa Karin innan och Karin har aldrig ringt till Lisas anknytning, Karin var ju ute på mottagningen.

Eftersom alltsammans är så märkligt och båda damerna sitter som två frågetecken men Karin berättar att hon har varit och tagit bilder på röntgenmottagningen alldeles nyligen, tar Lisa fram Karins bilder och tittar på dem.
Hon upptäcker en cancerknöl som har missats.

Det blir akut operation för Karin och stormöte på sjukhuset, hur kunde knölen ha missats på bilderna första gången?? Vet inte om det blev en Lex Maria av det men borde det ha blivit..

Karin klarade sig iaf.. Vem ringde upp damerna????
Senast redigerad av Tina... 2010-07-19 kl. 09:47.
Citera
2010-07-19, 14:09
Medlem
edlunns avatar

Kommer lite olika "fenomen" eller vad man ska kalla det. Hoppas någon kan förklara lite..

När jag var i samma ålder, runt 10-11, hade jag suttit och spelat på min (mammas) gamla Macintosh innan jag skulle hoppa i säng. Ställde in stolen och la mig för att sova. Mor kom upp och kramade mig godnatt för att sedan ligga kvar och prata lite. Vi båda somnade in och susade sött. Efter några timmar så vaknar jag till av någon anledning. Jag sätter mig upp i sängen och märker att något inte står rätt till. Vänder mig och tittar mot datorn...

Shit sherlock! På min stol sitter nu en äldre herre. Som ni redan beskrivit är denne mest klädd i svart. Jag kommer mer ihåg honom som en skugga då det var väldigt mörkt. Han var alltså mörkare än mörkret självt. I ren rädsla fryser jag fast och stirrar på denne herre. Han reser sig då och haltar ut ur rummet (alltid när jag berättar denna historia så reser sig håren på mina armar när jag säger att han haltar ut, likaså nu) och försvinner ut i stora rummet på övervåningen. Jag lägger mig sakta ner och lyckas av någon konstig anledning att somna om.

Har berättat detta för min mor och hon hade ingen aning om vem det kan ha varit. Vi hade bara bott där i kanske 4-5 år.

När jag vid senare år sovit över där så har jag varit ensam i huset. Sover oftast då i min fars säng på nedervåningen då jag inte orkar gå upp till det gamla "pojkrummet". Har alltid fått känslan av att det har hörts ljud från övervåningen. Men har avfärdat det med att det skulle vara trams, sov nu!

Sen har allting varit frid och fröjd tills jag och min flickvän flyttade in i min lägenhet i Göteborg.

Drar upp lite snabbt bara de konstiga sakerna som har inträffat..

Första två nätterna drömde min flickvän att hon drömde och vaknade och det stod en gammal tant iklädd mörka kläder och bara stirrade på mig när jag sov. Samma sak båda nätterna.

Efter några veckor kommer en polare på besök och i hans dröm så snurras han runt runt runt ovanför mig i sängen helt hängandes fritt..

Vi har en liten radio med två snurrhjul som man behöver vrida på, det blir ett kraftigt klick när man väljer am/fm eller vrider på volym mm.. Helt plötsligt hörs ett irriterande surrande pip som går från högt till lågt. Jag kliver upp ur soffan och går in i köket när jag märker att radion (som förövrigt var död pga att batterierna var slut) har vridits från FM till AM och volymen har höjts. När jag sen vrider på volymen och höjer och sänker så går pipsurret från högt till lågt..

Min flickvän stod och sminkade sig i spegeln när helt plötsligt snurras den sista 1/4 av toalettrullen ner på golvet. Hon har inte rört rullen.

Och för en vecka sen knappt så hade min flickvän vaknat och sett ett helt gäng med människor runt våran säng... Stressrelaterat?

Någon som kan förklara radion?
Citera
2010-07-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edlunn

Satt och läste från början och jag vet att detta är långt tillbaka citerat då du postade detta -05 men jag har en liknande historia.

jag var runt 10-11 år.. jag var uppe i stugan i norraste norrland några mil norr om Kiruna vars vi har stuga i fjällen!.
Där finns det en sjö vars det ligger några stugor runt! och berg runt sjön även där.. jag vaknade en sen natt av att nått inte kändes 100% Rätt och när jag öppnade ögonen stod det en man i gammla kläder som samer'na hade när dom levde på den tiden i skogen och på renskötseln! och han såg även ut lite genomskinlig aktig typ grå av nått slag..
Iaf så i all skräck som jag är så nyper jag mig! blundar hårt! och extra kollar ifall jag sover men jag känner fortfarande att jag är vaken av allt nypande, denna man tittar på mig och sen tittar han på våran gammla karta som är hängd uppe i väggen som visar vars det finns andra byar runt om i fjällen, (notera att det är en riktigt gammal karta) efter att han tittade på mig och sen på kartan ser det ut som att han pekar på den..
i all skräck tar jag modet och kliver upp från sängen för att gå över ca 10meter till mina försäldrars säng! när jag börjar gå så gick jag jävligt sakta då jag var så rädd att jag knappt kunde gå och jag försökte även prata med denna man men varje gång jag sa nått så sa han inget... men hela vägen som jag gick till föräldrarnas säng så tittar han på mig hela tiden..

när jag väl lyckades hoppa i föräldrarnas säng så tog det ett tag innan jag somnade och jag har berättat denna historia till min mor och hon sa att jag förmodligen såg min morfar (som dog när min mor var 14år)

Är väll den mest övernaturliga sak jag har vart med om..

jag kan även notera att detta hände under påsken och 10år senare så var jag i stugan igen och skulle sova men jag kunde inte somna på 1-2timmar då jag hela tiden kändes som att det var någon som stod brevid min säng och tittade på mig.. en riktigt äcklig kännsa var det också..
[/spoiler]

Kommer lite olika "fenomen" eller vad man ska kalla det. Hoppas någon kan förklara lite..

När jag var i samma ålder, runt 10-11, hade jag suttit och spelat på min (mammas) gamla Macintosh innan jag skulle hoppa i säng. Ställde in stolen och la mig för att sova. Mor kom upp och kramade mig godnatt för att sedan ligga kvar och prata lite. Vi båda somnade in och susade sött. Efter några timmar så vaknar jag till av någon anledning. Jag sätter mig upp i sängen och märker att något inte står rätt till. Vänder mig och tittar mot datorn...

Shit sherlock! På min stol sitter nu en äldre herre. Som ni redan beskrivit är denne mest klädd i svart. Jag kommer mer ihåg honom som en skugga då det var väldigt mörkt. Han var alltså mörkare än mörkret självt. I ren rädsla fryser jag fast och stirrar på denne herre. Han reser sig då och haltar ut ur rummet (alltid när jag berättar denna historia så reser sig håren på mina armar när jag säger att han haltar ut, likaså nu) och försvinner ut i stora rummet på övervåningen. Jag lägger mig sakta ner och lyckas av någon konstig anledning att somna om.

Har berättat detta för min mor och hon hade ingen aning om vem det kan ha varit. Vi hade bara bott där i kanske 4-5 år.

När jag vid senare år sovit över där så har jag varit ensam i huset. Sover oftast då i min fars säng på nedervåningen då jag inte orkar gå upp till det gamla "pojkrummet". Har alltid fått känslan av att det har hörts ljud från övervåningen. Men har avfärdat det med att det skulle vara trams, sov nu!

Sen har allting varit frid och fröjd tills jag och min flickvän flyttade in i min lägenhet i Göteborg.

Drar upp lite snabbt bara de konstiga sakerna som har inträffat..

Första två nätterna drömde min flickvän att hon drömde och vaknade och det stod en gammal tant iklädd mörka kläder och bara stirrade på mig när jag sov. Samma sak båda nätterna.

Efter några veckor kommer en polare på besök och i hans dröm så snurras han runt runt runt ovanför mig i sängen helt hängandes fritt..

Vi har en liten radio med två snurrhjul som man behöver vrida på, det blir ett kraftigt klick när man väljer am/fm eller vrider på volym mm.. Helt plötsligt hörs ett irriterande surrande pip som går från högt till lågt. Jag kliver upp ur soffan och går in i köket när jag märker att radion (som förövrigt var död pga att batterierna var slut) har vridits från FM till AM och volymen har höjts. När jag sen vrider på volymen och höjer och sänker så går pipsurret från högt till lågt..

Min flickvän stod och sminkade sig i spegeln när helt plötsligt snurras den sista 1/4 av toalettrullen ner på golvet. Hon har inte rört rullen.

Och för en vecka sen knappt så hade min flickvän vaknat och sett ett helt gäng med människor runt våran säng... Stressrelaterat?

Någon som kan förklara radion?[/quote]

De tycks ha en tendens att göra sig uppmäärksammade genom elektriska grejer. Har varit med om just radioapparater flera gånger. Då de även pratat genom radion till ett barn.
Citera
2010-07-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lNRI
Måste bara skriva in vad som hände inatt.

Min kompis Lina har fått en lägenhet genom soc här i Halmstad som ligger vid Ninnis tobak - och många som bott där har berättat att de haft övernaturliga upplevelser i just den lägenheten men det visste inte vi förrens vi frågade efter våra upplevelser.
Jag bodde hos henne under sommaren 2007 och till och från 2008 typ. En natt när vi sov där så hade vi festat och vi låg i hennes säng och jag kollade ut till hallen och där står en manlig gestalt som var.. hur ska man beskriva, mörkare än mörkret liksom. Jag kopplade inte det till spöken eftersom jag tänkte "nej men jag är bara trött" och typ somnade efter en stund då jag legat o tittat på den här gestalten.
3 år senare - för bara några veckor sen berättar jag detta för Lina på skoj typ "haha ja jag trodde jag såg en man i din hall en gång!" och hon blir jätterädd och har varit med o samma sak - men vi hade inte sagt något till varann om det tidigare. Hon berättade också att hon hört fotsteg som om någon springer eller går på våningen ovanför där det bara finns en vind och inga lägenheter.
Så hon har egentligen flyttat därifrån till sin pojkvän nu men vi sov där inatt ändå för att umgås lite själva. Då mitt i natten så frågade Lina "vad är klockan?" och klockan var halv tre och hon somnade typ direkt efter det. Då börjar jag höra fotsteg och jag trodde det var kärringen jämte och jag blir irriterad o tänker "vem fan stampar omkring mitt i natten" och hör sen att det inte kommer ifrån grannen utan ifrån vinden (!) och jag hör hur någon springer omkring där uppe i nästan 1 timme och jag tänkte först att det kanske är råttor men jag har själv haft råttor som husdjur och vet att dom inte stampar som en människa när de springer omkring utan de kraffsar ju.
och jag fick ju ingen sömn den natten direkt.
Kan det vara uteliggare som, smyger dit på natten, eller drogare som tar sig upp på vinden?
Citera
2010-07-22, 18:53
Medlem
Spillras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Kan det vara uteliggare som, smyger dit på natten, eller drogare som tar sig upp på vinden?

Nej nej, det är självklart spöken och gastar!
Citera
2010-07-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spillra
Nej nej, det är självklart spöken och gastar!

Ner på jorden igen, det är inte alltid spöken och gastar. Många gånger finns en naturlig förklaring.
Citera
2010-07-23, 20:39
Medlem
LoggotyroX32s avatar
Växte upp på Barnängsgatan 60, Södermalm i Stockholm. Både källaren och vinden i fastigheten var alltid riktigt obehagliga, Och det är ingenting bara jag kände av utan resten av familjen kände sig otrygga där i källaren till exempel, Det riktigt luktade fara där nere, Det finns en tvättstuga där nere och där kan man inte känna av någonting, Men det är ute i korridoren som det är obehagligt, Korridorerna där nere är långa, Mörka och till och med morsan har sagt att man kände sig iakttagen nere i källarkorridorerna. när jag var yngre och till exempel följde med föräldrarna ner till tvättstugan så var det som en ren reflex att jag ofta tittade över min axel.

Sedan uppe på vinden så lär farsan ha sett en turkos/vit-grön skepnad som svävade runt längre ner vid vindsförråden.
Citera
2010-07-23, 22:14
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Inte självupplevt, utan en väninnas barndomskamrat.

Kvinnan är på sjukhus och utreder varför hon inte mår riktigt bra...
Hon är på mottagningen och får gå iväg till röntgenmottagningen.. Plåtarna kollas och allt är okej... Hon åker hem och allt är frid och fröjd även om andra prover osv ska tas.

Hemtelefonen ringer och hon svarar:
"Hej, det är Karin.
"Hej, det är Lisa på röntgen".

Det visar sig att telefonen har ringt hos båda två samtidigt, ingen av dem har ringt.

Lisa arbetar på det sjukhus Karin varit på men hon sitter och tittar på röntgenbilder och jobbar inte ute på mottagningen.
Lisas telefon har aldrig använts till att ringa Karin innan och Karin har aldrig ringt till Lisas anknytning, Karin var ju ute på mottagningen.

Eftersom alltsammans är så märkligt och båda damerna sitter som två frågetecken men Karin berättar att hon har varit och tagit bilder på röntgenmottagningen alldeles nyligen, tar Lisa fram Karins bilder och tittar på dem.
Hon upptäcker en cancerknöl som har missats.

Det blir akut operation för Karin och stormöte på sjukhuset, hur kunde knölen ha missats på bilderna första gången?? Vet inte om det blev en Lex Maria av det men borde det ha blivit..

Karin klarade sig iaf.. Vem ringde upp damerna????

Det kan ju vara två utomstående som använt sina telefoner och ringt de båda parterna för att sedan sätta ihop telefonerna, på så sätt tror båda att den andra ringt (ganska kul att busringa på det sättet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in