Citat:
Ursprungligen postat av edlunn
Satt och läste från början och jag vet att detta är långt tillbaka citerat då du postade detta -05 men jag har en liknande historia.
jag var runt 10-11 år.. jag var uppe i stugan i norraste norrland några mil norr om Kiruna vars vi har stuga i fjällen!.
Där finns det en sjö vars det ligger några stugor runt! och berg runt sjön även där.. jag vaknade en sen natt av att nått inte kändes 100% Rätt och när jag öppnade ögonen stod det en man i gammla kläder som samer'na hade när dom levde på den tiden i skogen och på renskötseln! och han såg även ut lite genomskinlig aktig typ grå av nått slag..
Iaf så i all skräck som jag är så nyper jag mig! blundar hårt! och extra kollar ifall jag sover men jag känner fortfarande att jag är vaken av allt nypande, denna man tittar på mig och sen tittar han på våran gammla karta som är hängd uppe i väggen som visar vars det finns andra byar runt om i fjällen, (notera att det är en riktigt gammal karta) efter att han tittade på mig och sen på kartan ser det ut som att han pekar på den..
i all skräck tar jag modet och kliver upp från sängen för att gå över ca 10meter till mina försäldrars säng! när jag börjar gå så gick jag jävligt sakta då jag var så rädd att jag knappt kunde gå och jag försökte även prata med denna man men varje gång jag sa nått så sa han inget... men hela vägen som jag gick till föräldrarnas säng så tittar han på mig hela tiden..
när jag väl lyckades hoppa i föräldrarnas säng så tog det ett tag innan jag somnade och jag har berättat denna historia till min mor och hon sa att jag förmodligen såg min morfar (som dog när min mor var 14år)
Är väll den mest övernaturliga sak jag har vart med om..
jag kan även notera att detta hände under påsken och 10år senare så var jag i stugan igen och skulle sova men jag kunde inte somna på 1-2timmar då jag hela tiden kändes som att det var någon som stod brevid min säng och tittade på mig.. en riktigt äcklig kännsa var det också..
[/spoiler]
Kommer lite olika "fenomen" eller vad man ska kalla det. Hoppas någon kan förklara lite..
När jag var i samma ålder, runt 10-11, hade jag suttit och spelat på min (mammas) gamla Macintosh innan jag skulle hoppa i säng. Ställde in stolen och la mig för att sova. Mor kom upp och kramade mig godnatt för att sedan ligga kvar och prata lite. Vi båda somnade in och susade sött. Efter några timmar så vaknar jag till av någon anledning. Jag sätter mig upp i sängen och märker att något inte står rätt till. Vänder mig och tittar mot datorn...
Shit sherlock! På min stol sitter nu en äldre herre. Som ni redan beskrivit är denne mest klädd i svart. Jag kommer mer ihåg honom som en skugga då det var väldigt mörkt. Han var alltså mörkare än mörkret självt. I ren rädsla fryser jag fast och stirrar på denne herre. Han reser sig då och haltar ut ur rummet (alltid när jag berättar denna historia så reser sig håren på mina armar när jag säger att han haltar ut, likaså nu) och försvinner ut i stora rummet på övervåningen. Jag lägger mig sakta ner och lyckas av någon konstig anledning att somna om.
Har berättat detta för min mor och hon hade ingen aning om vem det kan ha varit. Vi hade bara bott där i kanske 4-5 år.
När jag vid senare år sovit över där så har jag varit ensam i huset. Sover oftast då i min fars säng på nedervåningen då jag inte orkar gå upp till det gamla "pojkrummet". Har alltid fått känslan av att det har hörts ljud från övervåningen. Men har avfärdat det med att det skulle vara trams, sov nu!
Sen har allting varit frid och fröjd tills jag och min flickvän flyttade in i min lägenhet i Göteborg.
Drar upp lite snabbt bara de konstiga sakerna som har inträffat..
Första två nätterna drömde min flickvän att hon drömde och vaknade och det stod en gammal tant iklädd mörka kläder och bara stirrade på mig när jag sov. Samma sak båda nätterna.
Efter några veckor kommer en polare på besök och i hans dröm så snurras han runt runt runt ovanför mig i sängen helt hängandes fritt..
Vi har en liten radio med två snurrhjul som man behöver vrida på, det blir ett kraftigt klick när man väljer am/fm eller vrider på volym mm.. Helt plötsligt hörs ett irriterande surrande pip som går från högt till lågt. Jag kliver upp ur soffan och går in i köket när jag märker att radion (som förövrigt var död pga att batterierna var slut) har vridits från FM till AM och volymen har höjts. När jag sen vrider på volymen och höjer och sänker så går pipsurret från högt till lågt..
Min flickvän stod och sminkade sig i spegeln när helt plötsligt snurras den sista 1/4 av toalettrullen ner på golvet. Hon har inte rört rullen.
Och för en vecka sen knappt så hade min flickvän vaknat och sett ett helt gäng med människor runt våran säng... Stressrelaterat?
Någon som kan förklara radion?[/quote]
De tycks ha en tendens att göra sig uppmäärksammade genom elektriska grejer. Har varit med om just radioapparater flera gånger. Då de även pratat genom radion till ett barn.