2009-10-09, 05:35
Bannlyst
Jag gillar överhuvudtaget inte begreppet "övernaturligt", som kristen är jag helt övertygad om att man inte kan förklara alla fenomen på ett fysikaliskt, kemiskt eller psykologiskt sätt utan måste istället försöka förstå att det finns en god och en ond övre makt. Så svaret på frågan är ja
Citera
2009-10-10, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable_E
Hmm... jäkligt intressant att du nämner det. Jag brukar oftast kunna känna på mig vem det är som ringer, fast det är oftast bara när det ringer till andra.
För mig måste det oftast vara svartsjuka inblandat.

Som exempel, en gång snackade jag med en tjejj som jag var kär i över telefon, plötsligt så ringde hennes mobil och då sa jag åt henne med lite nedstämd ton "nu är det XXX som ringer", och det stämde! Det var första gången den killen ringde till henne, men eftersom att jag var svartsjuk på honom eftersom att dom typ var intresserade av varandra så kunde jag känna på mig det. Det sved liksom till i magen när jag hörde ringsignalen. :\

häftigt exakt samma "förmåga" har jag, alltid svartsjuka inblandat, känner på mig när tjejen jag tycker om träffar någon annan...och det stämmer till 100% jämt...konstigt det där....
Citera
2009-10-10, 02:01
Medlem
Carnavass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liasor
Nyss hände det något jävligt skumt..

Var nere och fixade till mitt kvällsmål, höll på att bre mackor när jag hörde ett högt ljud från hallen som bara inte gick att ignorera, lät som att någon försökte smyga, men kom till en punkt på golvet där det knarrade rejält.

Eftersom att det var nersläckt var min första tanke att jag lämnat dörren olåst och att någon inbrottstjuv hade gått in, så jag gör ett tydligt ljud - för att signalera att jag var där, i hopp om att ev. inbrottstjuv skulle bli rädd och fly från platsen, dock får jag ingen respons, så jag plockar upp ficklampan och går med bestämda steg mot hallen... helt tomt, dörren är låst.

Tänkte att golvet kanske hade reagerat på temperaturförändring eller något, och gick tillbaka för att göra klart kvällsmålet.

Innan jag hunnit tillbaka hör jag tydligt hur golvet i hallen tyngs ner av något, blev totalt skräckslagen och frös på fläcken.. Efter kanske 5-10 sek bryts tystnaden av ett ljud som fortfarande ekar i mitt huvud.
Det lät ungefär som någon som försökte säga något men inte kunde andas, ungefär "uugh", kvinnoröst. Kan omöjligt vara inbillning då jag inte är påverkad av något eller minsta lilla trött.

Mackorna och mjölken får stå kvar tills imorn.

EDIT: Har hört fall där folk har haft övernaturliga upplevelser efter att ha påbörjat renovering. Vi har just börjat bygga om balkongen till ett rum, Kan det ha något samband tro?

Borde också tillägga att detta är första gången jag upplever något som jag skulle tippa är paranormalt.. Visst, jag har ignorerat massa höga dunsar och knackningar, men det här var något helt annat.. Kände dessutom stark närvaro.

Har själv fryst till flera gånger och blivit livrädd.
Måste säga att din text gav mig rysningar.
Citera
2009-10-10, 11:49
Medlem
Sadettas avatar
Min systerson har fått en väggklocka som man drar upp manuellt, av mig som jag fått efter min farmor. Den har legat nerpackad i flera år.

I natt började klockan ticka och ungefär 10.45 idag började den slå, den slog 7 slag, liggandes i lådan. Packar upp klockan och lyssnar men den tickar inte längre och tiden den visar är några minuter över 7. Lodet är inte upphängt utan den ligger inne i klockan.

Klockan har inte blivit uppdagen på flera år.

Nån som vet vad det kan betyda.....
Citera
2009-10-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Jag bor ute i en landsortshåla i Dalarna och har bott här hela mitt liv. I släkten på mammas sida har vi en gammal gammal fäbodstuga, vet inte hur länge fäboden har funnits där men våran stuga har i alla fall inredning från slutet av 1700-talet men förmodligen har fäboden funnits ytterligare flera hundra år.

I vilket fall som helst så finns där en hel del "skrömt" som vi kallar det för här, dvs, spöken, tomtar, troll, rondor och så vidare.

Den enda som JAG har upplevt är det som händer i våran stuga, vilket faktiskt är lite läskigt för vi är så många som har upplevt det, det är att på natten så kan man vakna av att någon öppnar skafferidörren (det knarrar i gångjärnen), stänger den igen och går sedan till vattenhinken och dricker en skopa vatten. Jag har hört det, min mor har hört det, min far har hört det och många fler som bott i stugan har hört det.

Min mammas faster sa alltid när hon levde att det spökade i huset och det var anden efter Hansbel Ingeborg, tanten som tydligen ägde stugan innan den kom in i våran släkt.

Nu är ju inte jag den som tror på spöken eller nåt, men just den saken upplever man ju själv ibland.

Andra saker som hänt i fäboden är i grannhuset som står längre upp i backen ovanför våran stuga, när fäboden fortfarande var i drift någon gång i början av 1900 (antar jag) så byggde dom ett nytt fjös på ena sidan av boningshuset och fastän dom band fast djuren nogrant varje kväll så var dom lössläppta varje morgon ända tills dom plockade ner fjöset och satte upp det på andra sidan boningshuset, då blev det bra igen. "Förklaringen" är att dom byggde fjöset där några småfolk redan bodde och störde dem därmed. Vad vet jag, vad vet jag. Jag vet bara att det har hänt.

En annan sak som också hände i början av 1900 var att en flicka blev "bergtagen". Hon lever än idag men är gammal och senil. Hon var fyra år när det hände. Plötsligt hade hon bara försvunnit där uppe och folk letade i tre dygn och man började tömma alla brunnar vid fäboden ifall hon hade fallit i och drunknat. På fjärde dagen hittades hon fullt frisk och inte ens medtagen på andra sidan av en bäck som på den tiden var så stor att en fyraåring omöjligt kunnat ta sig över den utan hjälp. Hon har aldrig kunnat minnas någonting själv avb händelsen. Trollen fick skulden för bortförandet. Vad vet jag vad vet jag.

Några som forskade lite grand privat i såna här grejer valde att bo i en av stugorna där uppe en natt. en av dem i gruppen äger stugan men efter det som hände har han aldrig satt sin fot därinne längre. Mitt i natten vaknade dom av att det var en fest i rummet bredvid, fastän alla i gruppen låg i samma rum och sov och ingen mer fanns i huset. Alla tre kunde höra hur det diskuterades och skålades bredvid. Ingen vågade dock stiga upp och titta.

Det finns även mycket mer dokumenterat som faktiskt har hänt och som inte kan förklaras, men det här var dom sakerna som jag kan dra mig till minnes just nu. Lite spännande tycker jag i alla fall.

Jag citerar mig själv lite grand här mest för att jag ville berätta att inatt hände det igen. Jag bodde uppe vid fäboden, dock i baracken som står utanför stugen, jag brukar alltid bo där under älgjakten. Dels är det jobbigt att värma upp hela storstugan, dels är sängarna gjorda för pesoner som är en halvmeter kortare än mig så man får sova med fötterna utanför.

Hur som helst vaknade jag tidigt i morse, runt femsnåret av att det lät ute i köket. Baracken består av två "rum" eller rättare sagt två delar med en halv vägg emellan sovrummet och köket. Det lät som om någon drack vatten. Jag trodde att det var min mor eller någon annan full älgjägare som kom på besök så jag låg kvar och låtsades sova, sedan kan jag svära på att jag hörde någon öppna dörren följt av att någon viskade någonting varpå jag svarade viskandes tillbaka, då blev det tyst och plötsligt var jag klarvaken.

Det kan mycket väl ha varit så att jag halvdrömde det hela, men det var djäkligt verkligt. Dock har aldrig någonting "paranormalt" hänt ute i baracken förr, och jag tror ju inte ens på spöken så det mest sannolika är ju att jag hade någon halv-sömnparalys-grejsimojs, men jag ville ändå berätta om min upplevelse.

Sedan steg jag upp, gjorde en ny liten brasa i kaminen och somnade om och vaknade ett par timmar senare i gryningen av att en helt orädd talgoxe satt och pickade på fönsterrutan.
Citera
2009-10-10, 13:15
Bannlyst
Nvm
Citera
2009-10-10, 13:24
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
haft en ängel i mitt rum...

telepati sker dagligen...

sanndrömmar...

med mera

Intressant. Vad telepatiserar du med, vanliga människor eller andar eller kanske både och?

Jag har alltid varit helt galet skeptisk mot medium och telepati men har ändrat uppfattning på sistone. Delvis pga att jag förstår mer av medvetandet/själen nu, hur obegränsat det kan vara, men också för att jag har upplevt jävligt skumma saker av telepatisk karaktär.

Jag tror att det finns folk som har kontakt på riktigt, och jag tror att bara en viss sorts människor upplever det. Eller en viss typ av sinnesstämning kanske är ett bättre ordval, eftersom jag inte tror ett dugg på medfödda personligheter.

Man måste vara öppen och inte döma ut allt som nonsens innan man ens har egen erfarenhet av det. Vissa saker är man dock skeptisk till av förklariga skäl, som t.ex tomtar och skogsrået osv. Gamla skrönor haha! Fast samma sak gäller egentligen där, man vet inte om det finns om man inte har sett dem. De kan finnas.
Jag tycker det är helt vansinnigt att klappa händerna på öronen och skrika "lalalalala!" och bara stänga ute allt och blockera det med vetenskap. Klart som fan att ingen själ kommer orka ödsla energi på en sån människa! Fast nu blev det lite långt och off topic så jag slutar skriva nu.
Citera
2009-10-10, 14:49
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Intressant. Vad telepatiserar du med, vanliga människor eller andar eller kanske både och?
Bra fråga och bra post som vanligt Krafse.
Citera
2009-10-10, 15:00
Medlem
pokergudens avatar
Vet inte om följande klacifieras som övernaturligt, men när jag va liten (typ 3-4-5 år nånting). Krattade jag och morsan löv ute i trädgården. Helt plötsligt springer det ut en medelålders tant ur skogen. Hon är klädd som en häxa och stannar upp och stirrar på mig en sekund eller två, innan hon fortsätter ner för backen som leder till vårt hus. Jag tittar undrande på min morsa, men hon verkar inte ens reagera över att det skulle vart någon i närheten. När jag berättar det för henne (på knacklig bäbissvenska) säger hon att jag bara såg i syne. Detta är ett utav mina starkaste minnen som barn, och jag furundras fortfarande över det faktum att morsan aldrig reagerade, då vi stod ca 5-6 meter ifrån kvinnan när hon sprungit ut ur skogen...
Citera
2009-10-10, 16:16
Medlem
Detta hände när jag hade vaknat ur sömnen en morgon fast jag brukar ändå ligga kvar en stund i sängen med blunda ögon och ta det lugnt. Denna morgon låg jag i sidled på sängen med blunda ögon och bara tog det lugnt tills jag med höger öra (ej den som var tryckt mot kudden) känner något som endast kan beskrivas som en insugande vind som drog in genom örat där något obehagligt ljud följde med. Jag hoppade direkt upp ur sängen och tittade runt mig, allt såg vanligt ut. Blev jävligt rädd och kan nu i efterhand kännas fånigt men kan fortfarande inte förklara vad fan det var som hände, jag som inte ens tror paranormala fenomen, eller vill åtminstånde förkasta teorin om att det var något sånt vid detta fall
Senast redigerad av _UJKU_ 2009-10-10 kl. 16:18.
Citera
2009-10-10, 16:18
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _UJKU_
Du kan ha fått ett implantat inopererat under sömnen.
Citera
2009-10-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Du kan ha fått ett implantat inopererat under sömnen.
Den teorin lugnar i alla fall ner mig då den stryker teorin om paranormala fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in