Citat:
Ursprungligen postat av SlimJoeSixes
Något som jag upplever varje dag är att någon stirrar på mig från ytterdörren.
Kan dock inte få något grepp om vad det är, men obehagligt är det!
Toalettdörren är mittemot ytterdörren så om jag ska ta mig in på toaletten på nätterna (då allting är som intentivast) så blir jag tvungen att gå sakta mot dörren och sedan bara känna en kall vind svepa över min axel, vilket leder till att jag springer in dit. Slår vad om att det ser extremt kul ut, men extremt jobbigt. Talade om det för min morsa och hon svarade något i stil med "Jag vet" och var snabb med att byta samtalsämne. Något hon inte verkar vilja prata om. För några år sen när jag bodde hemma så var jag påväg in på mitt rum och då blir man tvungen att gå förbi ytterdörren för att komma in dit.
En liten korridor och sedan dörren mitt framför mig. Var som om dörren rörde sig längre och längre bort långsamt medan jag gick mot den. Sedan hörde jag något som var som barnaskrik sen föll jag ihop och började lipa. Reste mig upp ca 30 sec senare och då var allting okej.
Kan dock inte få något grepp om vad det är, men obehagligt är det!
Toalettdörren är mittemot ytterdörren så om jag ska ta mig in på toaletten på nätterna (då allting är som intentivast) så blir jag tvungen att gå sakta mot dörren och sedan bara känna en kall vind svepa över min axel, vilket leder till att jag springer in dit. Slår vad om att det ser extremt kul ut, men extremt jobbigt. Talade om det för min morsa och hon svarade något i stil med "Jag vet" och var snabb med att byta samtalsämne. Något hon inte verkar vilja prata om. För några år sen när jag bodde hemma så var jag påväg in på mitt rum och då blir man tvungen att gå förbi ytterdörren för att komma in dit.
En liten korridor och sedan dörren mitt framför mig. Var som om dörren rörde sig längre och längre bort långsamt medan jag gick mot den. Sedan hörde jag något som var som barnaskrik sen föll jag ihop och började lipa. Reste mig upp ca 30 sec senare och då var allting okej.
Inte för att säga att "du bara inbillar dig", men det finns platser som man helt enkelt upplever som obehagliga. Om man en gång har jagat upp sig på en sådan plats, är det lätt att fortsätta skrämma sig själv, eftersom man "vet" att det är någonting kusligt med den platsen, och man börjar tänka på det så fort man ska gå förbi.
Jag tror till och med att många människor uppfattar samma typ av platser på samma sätt. När man sedan börjar prata om det, och märker att någon annan har upplevt samma sak, ser man det som en bekräftelse på någonting paranormalt, men det kanske bara är en primitiv rädsla för mörkret och det man inte kan se. En del menar ju att vi har sådana instinkter att fly sedan en tid i vår utveckling när vi ibland blev byte för rovdjur.
Det är en möjlig förklaring till delar av dina upplevelser, men jag säger inte att det definitivt är så, det faller sig bara naturligare för mig att först söka en rimlig rationell förklaring innan jag "tror att det spökar".
Det påminner mig om källaren i huset där jag bodde som liten. Det är det närmaste jag någonsin kommit en upplevelse av "spökerier". Det var en oinredd, skitig källare i ett gammalt hus, och där nere hade vi oljepanna, potatiskällare, tvättstuga och verkstad/garage. Platsen var verkligen som gjord för att bli mörkrädd, med flera dörrar som stod på glänt till små mörka, klaustrofobiska rum, lysknappar som krånglade och oljepannan som lät så att man knappt hörde något annat. Nakna glödlampor i taket som spred ett kallt sken.
Vi flyttade in när jag var 6 eller 7 år, och de första åren hade jag svårt för att gå ner där ensam. Man kände sig hotfullt iakttagen från flera håll samtidigt. Jag minns att jag försökte undvika ärenden ner dit, och bad någon annan gå istället. Jag tror mina föräldrar följde mig ner ibland, för att visa att det "inte fanns någonting farligt" där. När jag blev något äldre, och började våga mig ner där själv (fortfarande med en stark rädsla) fick jag veta att morsan inte gillade källaren hon heller. Inte min bror heller. Farsan vet jag inte, men jag tror inte han kände något.
(Jag tror inte att platser behöver vara så typiskt kusliga som vår källare för att de ska väcka otäcka känslor av att vara iakttagen, av att något man inte ser kan vara närvarande, eller annat. Jag har haft liknande känslor på andra platser, och jag tror att de har några saker gemensamt. Det är ställen där jag bara går förbi, och aldrig vistas någon tid så att jag blir van vid omgivningarna, på det sätt man blir i rum där man vistas dagligen. De är dessutom svåra att överblicka, med mörka vrår, öppna dörrar och utrymmen man inte ser.)
Det hände några gånger att lyset stod på i tvättstugan, fast den som varit där senast hade släckt det. Paranormal aktivitet eller krånglande strömbrytare? Jag vet inte säkert, men det rationella är ju att förklara det med de gamla strömbrytarna som var av en modell som man vred på, men som var så gamla och slitna att de glappade och inte betedde sig som de skulle. Men det hände även att en lampa i en korridor på övervåningen gick på av sig själv, och där var det nya knappar som vi installerat när vi renoverade huset, och som aldrig krånglade.
Ärligt talat tycker jag det är lite synd att jag kan förklara bort mina minnen med rationella resonemang idag, för även om jag är skeptiskt inställd till paranormala fenomen, skulle jag gärna vilja uppleva något som övertygade mig om att sådant verkligen finns. TV-program som Ghost Hunters och andras berättelser kommer aldrig att räcka till för att övertyga mig.