2013-01-11, 10:12
Medlem
Jag håller på att göra lite småfilmer, som jag publicerar på internet och framförallt youtube.
Att hålla på och betala STIM pengar för små klipp känns inte riktigt värt det, så jag fick tipset att söka efter free music och använda det.

Men, jag blir inte klok på hur man ska gå till väga..

Jag har hittat en snubbe som på youtube lägger ut något som han kallar "Free Music" men det finns inga direktioner om det verkligen är helt lagligt att använda eller inte.

Det han gör är att han tar befintliga låtar, remixar om dom och sätter dit sitt eget artistnamn efter, ex: Free Music : Deadmau5 - Aural Psynapse (XXXXXX Remix).

Kan jag använda mig av detta sålänge jag i eftertexter skriver att det är hans remix, eller är det han gör olagligt? låten han tagit finns ju bevisligen och är skapad av ett relativt stort "band"...
Citera
2013-01-11, 10:17
Medlem
jbswebecks avatar
skicka ett Pm och fråga för att va på säkra sidan.
Kan ju alltid testa att söka på typ copyright free music då brukar det stå att den får användas fritt.
Citera
2013-01-11, 10:38
Medlem
Potentatens avatar
Det är absolut inte okej att använda namnet deadmau5 som den personen har gjort. Ett tips är att gå in på newgrounds eller soundcloud och hitta någon låt som du gillar som är okänd och fråga personen. De blir bara glada och ger definitivt sitt medgivande.
Citera
2013-01-11, 12:28
Medlem
Joangels avatar
Gå in på jamendo.com där finns det gratis musik att använda. Det enda man kan behöva skriva med i slutet på si video är artist, låt samt webbsida där man kan hitta bandet eller musik.
Citera
2013-01-11, 18:21
Medlem
johanjosefssons avatar
Varför just Deadmau5 när det faktiskt finns BRA musik? höhöhö..
Citera
2013-01-12, 11:03
Medlem
Tack för alla svar, jag hittade tillslut en hemsida med musik som man fick använda gratis så länge man skrev in vart det kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in