• 1
  • 2
2013-01-11, 08:26
Medlem
ElNidos avatar
God morgon flashback.

Tyvärr så ligger det till som så, att jag jobbade några månader på ett företag som höll på med trädgårdsarbete. Min chef där, lovade lite för mycket och sa att jag skulle ha jobb året ut.
Vilket jag inte haft, jag är dock fortfarande anställd där.(inte blivit uppsagd ännu).

Mitt problem:
Jag jobbade ihop närmre 40.000:- som jag ska ha semesterersättning för. Jag har mailat honom en gång, och försökt ringa honom 4-5ggr nu. Men det verkar helt omöjligt att få tag på honom.
Jag har gett mig fan på att jag ska ha dessa pengarna, då han lurat mig på kosing en gång innan.

Så, vad är nästa steg? Vad kan jag göra för att få mina pengar?
Jag tänker att, jag skickar honom ett brev med en räkning(på posten) efter löning i Januari. Här bifogar jag ett dokument med innehåll som hotar honom med indrivning av skulden.

Skulle detta fungera? Eller hur ska jag ta mig till?
Killen är ett ärkesvin, så ju hårdare det tar på honom desta bättre.

mvh
Citera
2013-01-11, 08:36
Medlem
Sourons avatar
Antar att företaget ifråga följer de vanliga reglerna. var du timanställd eller heltidsanställd? De timanställda brukar i regel ha semester ersättningen inbakad i den vanliga lönen nämligen. Kolla dina lönespecifikationer. Annars är det 12% som gäller. I ditt fall rör det sig om ca 5000.

Om du inte har någon semesterersättning inbakad i lönen och han fortsätter ignorera dig så ska du höra av dig till facket. De kan hjälpa dig.
Citera
2013-01-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Souron
Antar att företaget ifråga följer de vanliga reglerna. var du timanställd eller heltidsanställd? De timanställda brukar i regel ha semester ersättningen inbakad i den vanliga lönen nämligen. Kolla dina lönespecifikationer. Annars är det 12% som gäller. I ditt fall rör det sig om ca 5000.

Om du inte har någon semesterersättning inbakad i lönen och han fortsätter ignorera dig så ska du höra av dig till facket. De kan hjälpa dig.

Hej,

kanske lite ordmärkeri men om du är timanställd får semesterlönen inte vara "inbakad" i din vanliga timlön. Den kan BETALAS ut i samband med timlönen men då ska det framgå av din lönespec, och ditt anställningsavtal, vad som är semesterlön OCH vad som är timlön. Om anställningen överstiger 3 månader så gäller detta.

Vanligt att mindre seriösa arbetsgivare försöker en fuling med sina anställda om detta.
Citera
2013-01-11, 17:20
Medlem
ElNidos avatar
Jag är timanställd ja. Men semesterersättningen är inte inbakad i min lön. Inte heller med på Specifikationerna. Då han påstod att jag skulle få ut hela min semesterersättningen i december. Då trädgårdsbranchen är ganska sesongsbaserad, så skulle det verka som en "ytterligare-lön".

Är inte heller medlem i något fack, då jag helt förlorat det lilla förtroende jag haft för dem.

Så, därför lyder frågan. Vad kan jag själv göra, för att få mina pengar? 5lax är en ganska rejäl summa, iallafall för mig.
Citera
2013-01-11, 17:48
Medlem
chimichurris avatar
[quote=Urmelkotten]Hej,

kanske lite ordmärkeri men om du är timanställd får semesterlönen inte vara "inbakad" i din vanliga timlön. Den kan BETALAS ut i samband med timlönen men då ska det framgå av din lönespec, och ditt anställningsavtal, vad som är semesterlön OCH vad som är timlön. Om anställningen överstiger 3 månader så gäller detta.

Vanligt att mindre seriösa arbetsgivare försöker en fuling med sina anställda om detta.[/QUO

Står det så i semesterlagen eller hänvisar du ifall dem har kollektivavtal?
Jag hävdar att om man säger att lönen är inkl semesterersättning så är
det som gäller. Sedan så finns det massvis med olika lönespecar, dem enklaste
skriver endast brutto, avdragenskatt och netto utbetalt...Sedan kan man munligt
upplysa om detta då munliga anställningsavtal gäller också...
Men är ingen expert på detta just nu...
Citera
2013-01-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElNido
Jag är timanställd ja. Men semesterersättningen är inte inbakad i min lön. Inte heller med på Specifikationerna. Då han påstod att jag skulle få ut hela min semesterersättningen i december. Då trädgårdsbranchen är ganska sesongsbaserad, så skulle det verka som en "ytterligare-lön".

Är inte heller medlem i något fack, då jag helt förlorat det lilla förtroende jag haft för dem.

Så, därför lyder frågan. Vad kan jag själv göra, för att få mina pengar? 5lax är en ganska rejäl summa, iallafall för mig.

Kolla ditt anställningsavtal, där står vad som gäller.
Saknar du anställningsavtal och inte är medlem i facket så är det bara att bita i det sura äpplet och gå vidare i livet.
Citera
2013-01-12, 03:14
Medlem
ElNidos avatar
jag har ett anställningsavtal, och via de kollektivavtalen företaget är anslutet till så gäller semesterersättning.

Ännu en gång, vad kan jag göra för att få mina pengar och helst, sabba hans liv på kuppen?
Citera
2013-01-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElNido
jag har ett anställningsavtal, och via de kollektivavtalen företaget är anslutet till så gäller semesterersättning.

Ännu en gång, vad kan jag göra för att få mina pengar och helst, sabba hans liv på kuppen?

Är det inte vettigare att besöka chefen och påtala att du ej fått sem ersättningen?
Annars så får du ju ta det den civilrättsliga vägen.
Citera
2013-01-12, 17:39
Medlem
Du kan möjligtvis också ha rätt till arbetstidsförkortning som förra året iallafall låg på 3.62 % av den totala lönesumman. Dock lite beroende vilket fack företaget använder sig av. Skulle gissa på GS. Så då blir det 12 + 3.62 dvs 15.62% av det du tjänat under året.

Både Semesterersättning och ATK får ej betalas ut månadsvis... utan skall komma som en klumpsumma vid ett bestämt datum. Oftast när man slutar för säsongen.
Citera
2013-01-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotte85
Du kan möjligtvis också ha rätt till arbetstidsförkortning som förra året iallafall låg på 3.62 % av den totala lönesumman. Dock lite beroende vilket fack företaget använder sig av. Skulle gissa på GS. Så då blir det 12 + 3.62 dvs 15.62% av det du tjänat under året.

Både Semesterersättning och ATK får ej betalas ut månadsvis... utan skall komma som en klumpsumma vid ett bestämt datum. Oftast när man slutar för säsongen.

FÅR inte?

Snarare behöver inte när det gäller sem.ersättning. Vad gäller ATK har du rätt. ( Inom Pappers får man inte ut det när man slutar heller utan på mars-lönen efterföljande år. Oavsett om anställningen avslutats sedan länge. )
Citera
2013-01-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Står det så i semesterlagen eller hänvisar du ifall dem har kollektivavtal?
Jag hävdar att om man säger att lönen är inkl semesterersättning så är
det som gäller. Sedan så finns det massvis med olika lönespecar, dem enklaste
skriver endast brutto, avdragenskatt och netto utbetalt...Sedan kan man munligt
upplysa om detta då munliga anställningsavtal gäller också...
Men är ingen expert på detta just nu...

Saxat ur sememsterlagen:

Utbetalning av semesterlön

26 § Arbetsgivaren ska betala ut semesterlön till arbetstagaren i samband med semesterledigheten.

Semesterlön för rörliga lönedelar som avses i 16 a § tredje stycket ska betalas senast en månad efter semesterårets utgång. Lag (2009:1439).

Den är bara dispositiv genom kollektivavtal, så det går inte att avtal bort annars. Sen att en del arbetagivare inte vet om detta eller skiter i det ändrar inte på saken.
Citera
2013-01-14, 13:18
Medlem
ElNidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Saxat ur sememsterlagen:

Utbetalning av semesterlön

26 § Arbetsgivaren ska betala ut semesterlön till arbetstagaren i samband med semesterledigheten.

Semesterlön för rörliga lönedelar som avses i 16 a § tredje stycket ska betalas senast en månad efter semesterårets utgång. Lag (2009:1439).

Den är bara dispositiv genom kollektivavtal, så det går inte att avtal bort annars. Sen att en del arbetagivare inte vet om detta eller skiter i det ändrar inte på saken.
Företaget i fråga följer gällande kollektivavtal. Så om jag förstått dig rätt, så har han fram till 31Januari på sig att betala ut semesterersättningen? Efter det kan påföljderna bli?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in