2013-01-11, 00:15
Medlem
Nu har systembolaget släppt sin statistik för ölförsäljningen för dom femtio mest sålda varumärkena. Länk nedan:

http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_21139/cf_364/2012_M-rke.PDF

Som synes så backar ettan Sofiero från 19,4 miljoner liter till 16,8 miljoner liter, den lägsta försäljningssiffran sedan ölet introducerades år 2003. En rejäl nedgång, fast å andra sidan så verkar ju ölförsäljningen för enskilda märken kunna ömsom skjuta i höjden och ösom falla som en sten mellan olika år.

Tidigare år har Sofiero 5,2% sålts i följande antal liter på Systembolaget:

2010: 19,985,189
2009: 19,348,898
2008: 17,026,515
2007: 18,046,268
2006: 21,670,335
2005: 23,341,129
2004: 24,772,467
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sofiero_(%C3%B6l)

Är detta månne ett utslag av att Sofiero valt att ligga runt 10,70kr burken medan flertalet andra öl valt att ligga närmare tiokronorsstrecket efter övergången från 50öre till 1kronas pant och systembolagets borträknande av panten i det angivna priset? Millenium verkar det dock ha gått bra för och den ligger ju på 10,30kr om jag minns rätt. Falcon och Pripps blå har också vänt uppåt efter ett dåligt föregående år, tack vare den nya designen på båda?

En öl som verkligen gjort en comeback är Tuborg pilsner som ökar med 520% från under en halv miljon liter till 2,7 miljoner liter. Även Fagerhult export har gjort ett kraftigt hopp uppåt i försäljningen, från 1,5 till 3,3 miljoner liter. Vidare har Breznak gjort avtryck i statistiken, hjälpt av introduktionen av ölet på burk?

Ser ni några fler intressanta iaktagelser?
Senast redigerad av Fenderman 2013-01-11 kl. 00:19.
Citera
2013-01-11, 00:19
Medlem
Hur i helvete kan Lord Calvert sålt näst bäst?

Fagerhult är nog högt för den är billigt och skapligt god.
Citera
2013-01-11, 00:26
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt

Fagerhult är nog högt för den är billigt och skapligt god.

Utan tvekan!! Ibland när jag är på någon förfest så har kylen många gånger varit fyllda med Fagerhult. Smaken är som du säger helt OK.
Citera
2013-01-11, 01:25
Medlem
Sebzors avatar
Förvånad över att Becks inte finns med, helt klart bästa ölen!
Citera
2013-01-11, 01:31
Medlem
Caparzos avatar
This is a marketing holocaust. Twenty four hours a day, for the rest of our lives, the powers at be are hard at work dumbing us to death with dull lager. So, to defend ourselves, and fight against assimilating this dullness into our taste memories, we must learn to drink other beers than lager. To stimulate our own imagination. To cultivate our own consciousness. Our own belief systems. We all need these skills to defend, to preserve, our own minds.

Bland top 50 finns 100 % massproducerad och intetsägande industrilager. Inte ens en endaste sketen ale kunde platsa. I stället finns ljus lager med minimal variation sinsemellan. Det är väl så svenskar i allmänhet vill ha sin öl. Billig, med så litet smak av humle som möjligt för att litervis ska kunna hällas ner i strupen. Det är ett sorgligt kvitto på att ölkunskaper saknas på bred front. Att mikrobryggerier ökar är jag tacksam för, men frågan är om den breda massan någonsin kommer att kunna uppskatta bättre öl, utan att ölkulturen ändras. Med en ölkultur grundad i billig fylla, snarare än att dricka för att det är gott, blir den här listan resultatet. Snackar vi lager tycker jag det är märkligt att pilsner urquell saknas. Förmodligen kombination av för låg alkoholhalt och ett pris som ligger en bit över tjeckiska konkurrenter.
Citera
2013-01-11, 01:49
Medlem
BaLLs avatar
Då va alltså snacket om att folk i Sverige har blivit mer kräsna med ölen rent skitsnack.

Nej i Sverige ska det vara billigt och smaklöst.

Både när det gäller mat och alkohol.
Citera
2013-01-11, 01:53
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
This is a marketing holocaust. Twenty four hours a day, for the rest of our lives, the powers at be are hard at work dumbing us to death with dull lager. So, to defend ourselves, and fight against assimilating this dullness into our taste memories, we must learn to drink other beers than lager. To stimulate our own imagination. To cultivate our own consciousness. Our own belief systems. We all need these skills to defend, to preserve, our own minds.

Bland top 50 finns 100 % massproducerad och intetsägande industrilager. Inte ens en endaste sketen ale kunde platsa. I stället finns ljus lager med minimal variation sinsemellan. Det är väl så svenskar i allmänhet vill ha sin öl. Billig, med så litet smak av humle som möjligt för att litervis ska kunna hällas ner i strupen. Det är ett sorgligt kvitto på att ölkunskaper saknas på bred front. Att mikrobryggerier ökar är jag tacksam för, men frågan är om den breda massan någonsin kommer att kunna uppskatta bättre öl, utan att ölkulturen ändras. Med en ölkultur grundad i billig fylla, snarare än att dricka för att det är gott, blir den här listan resultatet. Snackar vi lager tycker jag det är märkligt att pilsner urquell saknas. Förmodligen kombination av för låg alkoholhalt och ett pris som ligger en bit över tjeckiska konkurrenter.

Läste något liknande för USA förra året tror jag det var. Det såg typ likadant ut där. Överlägset mest sålde all light-öl.
Citera
2013-01-11, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo

Något som ofta hävdas om pilsnerns introduktion i Sverige är att svenskarna hade svårt att till en början acceptera den högre humlebeskan i denna nya typ av öl. Det mörkare, sötare och mindre beska bayerska ölet mötte också en viss skepsis, men var nog mer anpassat till svenska smaklökar vid den tiden. Detta kan kanske i viss mån förklaras med det faktum att Sverige aldrig har varit något centrum för humleodling på samma sätt som Bayern och Böhmen har varit. I dessa länder/regioner så har ölet också varit betydligt beskare och humlestinnare genom historien. Kanske beroendes på en bättre tillgång och således en större vana av kraftigare humlade öl. Även Storbritannien har ju haft betydande humleodlingar och är india pale alen's och torrhumlingens hemland. Det är kanske därför inte så konstigt att svenska ljusa lageröl aldrig blev lika humlebetonade som deras motsvarigheter nere på kontinenten.

Om vi sedan spolar fram bandet till mikrobryggeriernas födelse och deras framhävande av torrhumlade öl med än högre beska och humlesmaker (och användandes moderna humlekorsningar) så blir ju kontrasten än större och inlärningskurvan en aning brantare. Fast å andra sidan, kan en del Amerikaner lära sig att dricka dessa öl och uppskatta dom så borde även en del svenskar kunna göra detta. Men man bör kanske inte bortse från vår historia och helt sonika utgå från att välhumlade öl helt naturligen bör uppskattas av folk i gemen, och om dom inte gör det så förebrår man dom för det och förkastar deras ölsmak. Det känns lite historielöst.
Senast redigerad av Fenderman 2013-01-11 kl. 02:01.
Citera
2013-01-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Hur i helvete kan Lord Calvert sålt näst bäst?
Haha, första jag tänkte. Jag har fan aldrig köpt en flaska eller sett någon köpa eller dricka en flaska Lord Calvert. De andra platserna var ju givna, typ Explorer, Absolut Vodka, Famous Grouse, Renat, Jägermeister, Koskenkorva. Men Lord Calvert? Jaja.
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
och systembolagets borträknande av panten i det angivna priset?
Vad menas med detta? Visar Systembolaget priser inklusive eller exklusive pant och hur har det varit innan? D.v.s. visas priserna som vad du betalar efter att du har pantat burken? Eller är jag helt jävla dum i huvudet och kan inte förstå skriven svenska?

EDIT: Anledningen att jag frågar är att man som tidigare student ofta har stått på bolaget med miniräknaren i handen för att se vad som ger mest fylla per pengar. Där har jag bara multiplicerat vad som står på prislappen med hur många jag vill köpa och det har fungerat bra (och då snackar vi studentliv där man står med adrenalinet pumpandes och hoppas att man inte räknat fel med 1-2:- så att köpet nekas..

Så på vilket sätt påverkas detta av pantens vara eller icke vara? Jag förstår verkligen inte.
Senast redigerad av mysdavey 2013-01-11 kl. 02:00.
Citera
2013-01-11, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Vad menas med detta? Visar Systembolaget priser inklusive eller exklusive pant och hur har det varit innan? D.v.s. visas priserna som vad du betalar efter att du har pantat burken? Eller är jag helt jävla dum i huvudet och kan inte förstå skriven svenska?
Tidigare så var dom angivna priserna med, inklusive, pant, numera så anger dom priset exklusive pant.

När panten var 50öre så kostade en burk Sofiero 10.90kr med panten inräknad. Ölet kostade således 10.40kr utan pant. Nu när dom anger priset utan panten så ligger Sofiero på 10.70kr, alltså en prisökning på hissnande 30öre. Men samtidigt som Sofiero har höjt priset på sin öl så har flera öl gått ner i pris så att dom numera ligger lägre än Sofiero, runt 10.30kr eller 10.40kr, eller Kung som ligger på 10kr. Den där klungan som fanns kring 10.90kr finns inte på samma sätt, och Sofiero har helt plötsligt blivit ett av dom "dyrare" ölen.
Senast redigerad av Fenderman 2013-01-11 kl. 02:07.
Citera
2013-01-11, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Tidigare så var dom angivna priserna med, inklusive, pant, numera så anger dom priset exklusive pant.
Så om jag förstår dig korrekt innebär ett pris på 10,70 för en Sofiero (på hyllan) att du i själva verket måste betala 11,70 i kassan? För att "den bara kostar 10,70 om du pantar burken"?
Citera
2013-01-11, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Så om jag förstår dig korrekt innebär ett pris på 10,70 för en Sofiero (på hyllan) att du i själva verket måste betala 11,70 i kassan? För att "den bara kostar 10,70 om du pantar burken"?
Korrekt.

http://www.systembolaget.se/Press/Pressmeddelanden/Arkiv/2011/PM-2011/Systembolaget-redovisar-priset-utan-pant-fr-om-1-oktober/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in