2013-01-11, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Korrekt.

http://www.systembolaget.se/Press/Pressmeddelanden/Arkiv/2011/PM-2011/Systembolaget-redovisar-priset-utan-pant-fr-om-1-oktober/
Tur som fan att man inte är student i Sverige längre. En oväntad prisökning på 20:- är förödande när du lever på marginalerna.
Citera
2013-01-11, 03:15
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Jag ser att vi har fått fler park-alkoholister i landet. Parkbänksölet nummer ett Pripps Blå har gått upp med 9,8%.
Citera
2013-01-11, 06:07
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Läste något liknande för USA förra året tror jag det var. Det såg typ likadant ut där. Överlägset mest sålde all light-öl.

Kan vara den här:

Citat:
Ursprungligen postat av THE TOP 10 (SELLING) BEERS IN AMERICA 2012
Bud Light: 19.2% market share
Budweiser: 12%
Miller Light: 8.6%
Coors Light: 7.8%
Natural Light: 4.2%
Corona: 4%
Busch: 2.8%
Busch Light: 2.8%
Heineken: 2.4%
Miller High Life: 2.3%

http://www.saveonbrew.com/blog-article/the-top-10-selling-beers-in-america-2012

Då har dom ändå missat typ hundra sorter som också smakar likadant som alla andra. Bor i USA för tillfället och vågar påstå att listan stämmer.

OnT: Har Tuborg bytt förpackning eller något sådant, eftersom dom ökat så mycket? Vet att 33cl-flaskorna slutade säljas 2011, har dom gått till 50cl burk eller något, precis som Tuborg Gold?
Citera
2013-01-11, 09:33
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Läste något liknande för USA förra året tror jag det var. Det såg typ likadant ut där. Överlägset mest sålde all light-öl.

När jag var i USA nyligen så passade vi på att hälsa på ett bryggeri ute på västkusten(North Coast, de gör Red Seal bl.a), enligt ägaren så hade de tre stora sjunkit från 98% marknadsandel i början på 90-talet till 65-70% 2011, och mikrobryggarbranschen där har ju fullständigt exploderat.
Man kan ju hoppas att samma utveckling tar sig i Sverige, det kunde vara intressant att se en lista på hur försäljningen av olika öltyper som helhet ser ut, förvisso vore det ju lite taskigt att bunta ihop t.ex Nils Oscar God Lager med Sofiero, men överlag så kan man nog säga att t.ex ale håller högre kvalitet än ljus lager.
Citera
2013-01-11, 11:24
Medlem
Quorthons avatar
Jo, men faktum är att Sverige har ungefär lika många eller fler "craft breweries" per capita än vad USA har. USA är väldigt stort som bekant. Däremot har du väl en större andel större "mikrobryggerier" i USA. Annars är ölscenen i Quebec på god frammarsch. Där har i princip varje småstad ett mikrobryggeri eller fler, och det finns en del riktigt bra öl där också.
Citera
2013-01-11, 12:14
Medlem
Sjograss avatar
Öl-listan visar klart och tydligt att svenskar är mer intresserade av alkohol än öl, ändå ska det vara sån anti-drog mentalism hela tiden...
Citera
2013-01-11, 12:26
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Jo, men faktum är att Sverige har ungefär lika många eller fler "craft breweries" per capita än vad USA har. USA är väldigt stort som bekant. Däremot har du väl en större andel större "mikrobryggerier" i USA. Annars är ölscenen i Quebec på god frammarsch. Där har i princip varje småstad ett mikrobryggeri eller fler, och det finns en del riktigt bra öl där också.

Fast jänkarna verkar ju överlag vara avsevärt mer stolta över sin nyfunna ölkultur. Här i Sverige så är det ju stört omöjligt att få tag på öl från mikrobryggerier om man inte råkar gå på någon pub som fokuserar på öl eller som helt enkelt bor granne med bryggeriet, och folk i gemen känner inte till något annat än Spendrups, Pripps, osov.
Där borta så fanns det o andra sidan minst 10 sorters bra öl på minsta kvarterspizzeria. Fullständtigt livsfarligt.
Citera
2013-01-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Hur i helvete kan Lord Calvert sålt näst bäst?

Bättre fråga är hur fan explorer kom så högt upp
Citera
2013-01-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Bättre fråga är hur fan explorer kom så högt upp

Ja inte är det smaken i alla fall... Vi är väl överens om att siffrorna menar på att det är APK är viktigast. Möjligt också att folk faktiskt klassar Explorer som finvodka och Sofiero som ett exceptionellt öl vilken man i och för sig har all rätt att göra. Smaken är subjektiv!
Citera
2013-01-11, 19:55
Medlem
Germanofils avatar
Med undantag för några goda tjeckiska pilsner i listans nedre regioner så var det ju ärligt talat mest skit. Det förvånar mig lite faktiskt då jag tycker att allt fler verkar bli intresserade av kvalitetsöl. Trodde att åtminstone ett par till bra öl skulle kvala in på listan. Jag förstår att alla kanske inte vill köpa öl för 25-50 kr/flaskan men det finns ju faktiskt ett gäng respektabla öl för runt 15 kr eller strax däröver. Är folk verkligen så snåla att de hellre köper typ Norrlands Guld än att lägga till några få kronor mer för en välsmakande dryck???!!!
Citera
2013-01-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasil
Ja inte är det smaken i alla fall... Vi är väl överens om att siffrorna menar på att det är APK är viktigast. Möjligt också att folk faktiskt klassar Explorer som finvodka och Sofiero som ett exceptionellt öl vilken man i och för sig har all rätt att göra. Smaken är subjektiv!
Smaken är som baken... delad

Men man köper nog mest sånt supar kvällar samt langning pga APK. Ingen kan ju påstå att man gick efter smaken i vodkan när man var 15 bast och grogga med euorshoppers cola...
Citera
2013-01-11, 20:19
Medlem
Ghoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Smaken är som baken... delad

Men man köper nog mest sånt supar kvällar samt langning pga APK. Ingen kan ju påstå att man gick efter smaken i vodkan när man var 15 bast och grogga med euorshoppers cola...

Håller med där faktiskt.

Var på systemet för första gången i förrgår! (fyllde 20, WOHOO!) Alltid när man sagt till folk som ska köpa ut så säger man "blanda lite ölsorter" då får man typ sofiero, 5,2an, och dansken. Man liksom "tack... "
Var sjukt nervös när jag gick in, stod vid ölen i säkert 30min för att välja de som såg godast ut! Vilken känsla av frihet man fick när jag fick stå själv och välja öl!

Tyvärr har jag inte uppdaterad adobe reader, så kan inte se listan. Men läste att Sofiero var högt upp, kan erkänna att jag är en del av de som faktiskt tycker den funkar! På festival är det dock småland som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in