• 1
  • 2
2013-01-10, 23:18
Medlem
Jack.Dogs avatar
http://www.sydsvenskan.se/sverige/na...ls-med-samlag/

"En 17-årig pojke i Västernorrland har åtalats för sexuellt tvång sedan han förmått flickor att posera framför webbkameror. Åklagaren anser att de handlingar pojken förmått två av flickorna att göra ska jämföras med samlag."

Att det här är ett brott där förövaren ska bestraffas håller jag absolut med om, men att jämställa webcamsex med samlag tycker jag är en väldigt märklig syn på det hela. Att sen åklagare Stina Sjöqvist formulerar sig på det här sättet gör mig bara ännu mer förvirrad:

"– Jag blir först i landet med den här synen på några av brotten han är misstänkt för, säger hon till tidningen."

Är brottsutredning och åtal en jävla tävling nuförtiden eller har jag missat något? Jag vill åter igen påminna om att jag inte förminskar brottet för fem öre. Att tvinga unga flickor att visa sig i webcam är vidrigt och bör straffas därefter, men att jämställa det med samlag känns som att jämställa telefonsex med prostitution.

Vad anser ni? Bör förövaren dömas efter Stina Sjöqvist antaganden (som hon förövrigt är först med tydligen!), eller finns det en mer rimlig formulering på ett brott som detta?
Citera
2013-01-11, 01:05
Medlem
AegWyrs avatar
Känns det inte lite som att alla de här försöken att klämma åt folk igenom väldigt vridna tolkningar av lagen riskerar att göra det allmänna rättsmedvetandet lite snett och så att säga devalvera hela skiten?
Det lär ju finnas annat lagrum att stödja sig på om han nu de facto hotat dem till medgörlighet på riktigt. Därtill finns det väl lagrum för hela det sexuella med minderårig utan att behöva konstla till det med en massa andra fria tolkningar och vridningar.

Och "ska likställas med samlag" är ytterligare en sådan där sak. Fan, låt samlag vara samlag och våldtäkt vara våldtäkt. Det finns ett skäl till att vi har begreppsdefinitioner, och det skälet är varken att fjortisar eller jurister ska sitta och tolka dem helt hipp som happ - utan att det skall finnas en gemensam uppfattning av ordets innebörd. Utan det är all kommunikation meningslös. Det är lite som begreppet pedofil idag, det kan i princip betyda vad tusan som helst där någon lite äldre har sex med någon lite yngre istället för att bara innebära det det faktiskt innebär.

Nu är förvisso juridik en flytande process som behöver testas och utvecklas organiskt, men ändå - det är tröttsamt.

Det framgår inte hur han ska ha tvingat dessa flickor, men ibland blir man lite fundersam över människor. Det finns mig veterligen ett kryss (Eller motsvarande) i hörnet på alla IM-program som gör att man kan stänga av dem.
Citera
2013-01-11, 01:10
Medlem
bagarn29s avatar
Jag tror att det kan vara viktigt att få denna tolkning prövade. I detta fallet vet jag för lite men ifall det sitter vuxen i andra ändan så kan det vara relevant med hennes tolkning.

Det är kanske fel fall att testa tolkningen på men det ska bli intressant att se vart det leder.
Citera
2013-01-11, 01:21
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
http://www.sydsvenskan.se/sverige/na...ls-med-samlag/

"En 17-årig pojke i Västernorrland har åtalats för sexuellt tvång sedan han förmått flickor att posera framför webbkameror. Åklagaren anser att de handlingar pojken förmått två av flickorna att göra ska jämföras med samlag."

Att det här är ett brott där förövaren ska bestraffas håller jag absolut med om, men att jämställa webcamsex med samlag tycker jag är en väldigt märklig syn på det hela. Att sen åklagare Stina Sjöqvist formulerar sig på det här sättet gör mig bara ännu mer förvirrad:

"– Jag blir först i landet med den här synen på några av brotten han är misstänkt för, säger hon till tidningen."

Är brottsutredning och åtal en jävla tävling nuförtiden eller har jag missat något? Jag vill åter igen påminna om att jag inte förminskar brottet för fem öre. Att tvinga unga flickor att visa sig i webcam är vidrigt och bör straffas därefter, men att jämställa det med samlag känns som att jämställa telefonsex med prostitution.

Vad anser ni? Bör förövaren dömas efter Stina Sjöqvist antaganden (som hon förövrigt är först med tydligen!), eller finns det en mer rimlig formulering på ett brott som detta?
Att jämföra med telefonsex-prostitution är fel då det med största sannolikhet har utförts tvång på tjejerna att utföra fysiska handlingar.
Citera
2013-01-11, 02:25
Medlem
Jonassons avatar
Man bör alltid gå till originalkällan: http://allehanda.se./start/ornskolds...lla-for-samlag

Citat:
17-åringens kontakter med flickorna har bestått i att han inledningsvis blivit deras vänner på nätet.
– Inget konstigt med det numera; att man kan bli kompis med en person man egentligen inte känner – och som kanske bor hundratals mil bort, säger Stina Sjöqvist.
Efter hand har vänskapen övergått i krav från 17-åringen i Örnsköldsvik. När han med smicker kommit över bilder på flickorna har han kunnat hota med att lägga ut dem om han inte fått fler bilder skickade till sig.

Bildernas innehåll är i vissa fall mycket grovt – och i två av de nio fallen menar Stina Sjöqvist att de sexuella handlingarna är jämförliga med samlag.

Till flickan som gick till polisen i södra Sverige har 17-åringen sagt att om flickan inte visar sig för honom igen, och tar tillbaka polisanmälan, alternativt håller tyst, så ska han döda henne och/eller sprida de bilder han hade på henne.

Skulle tro att det är hoten som gör att åklagaren vill sätta dit honom ordentligt.
Citera
2013-01-11, 09:15
Medlem
Skrev i en annan tråd men denna verkar bättre, någon som vet vem pojken är?
Citera
2013-01-11, 13:16
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Att jämföra med telefonsex-prostitution är fel då det med största sannolikhet har utförts tvång på tjejerna att utföra fysiska handlingar.

Nu menade jag dock jämställandet rent sexuellt. Att visa sig i webcam känns väldigt långt ifrån att genomföra ett samlag.
Citera
2013-01-11, 14:44
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Nu menade jag dock jämställandet rent sexuellt. Att visa sig i webcam känns väldigt långt ifrån att genomföra ett samlag.
Det beror på vilka handlingar som de tvingats till att göra. Det lär knappast handla om att bara visa sig naken..
Citera
2013-01-11, 17:15
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det beror på vilka handlingar som de tvingats till att göra. Det lär knappast handla om att bara visa sig naken..

Ja det håller jag med om. Har de tvingats till samlag med honom, alltså ett regelrätt samlag, så kan det räknas som det. Vad menar du annars skulle räknas som "samlag"?
Citera
2013-01-11, 17:42
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ja det håller jag med om. Har de tvingats till samlag med honom, alltså ett regelrätt samlag, så kan det räknas som det. Vad menar du annars skulle räknas som "samlag"?
Nu menar jag bara det här inte kan jämföras med förhållandet prostitution/telefonsex. En som arbetar med telefonsex kan sitta hemma fullt påklädd och behöver aldrig genomföra en fysisk sexuell handling medan det verkar som att de här tjejerna tvingats just till det.
Senast redigerad av Linxieloo 2013-01-11 kl. 17:42. Anledning: stavfel
Citera
2013-01-11, 23:12
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Man kan ju föreställa sig att de har tvingats föra in föremål i underlivet (eller kanske bisarrare saker än så, det vet vi inte) under hot om att han annars ska sprida bilder på dem på nätet. Mordhot förekom ju också.

Om jag förstått rätt är brottsrubriceringen sexuellt tvång. Åklagaren anser att handlingen kan jämföras med samlag, vilket kanske är ett sätt att beskriva hur grovt övergreppet är, dvs det kan jämställas med samlag. Tycker inte det är det minsta konstigt. Ingen har påstått att han ska åtalas för att ha haft samlag med flickorna.
Citera
2013-01-12, 09:34
Medlem
Hörde en intervju med åklagaren. Det skulle prövas om det kunde räknas som våldtäkt i tre fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in