http://www.sydsvenskan.se/sverige/na...ls-med-samlag/
"En 17-årig pojke i Västernorrland har åtalats för sexuellt tvång sedan han förmått flickor att posera framför webbkameror. Åklagaren anser att de handlingar pojken förmått två av flickorna att göra ska jämföras med samlag."
Att det här är ett brott där förövaren ska bestraffas håller jag absolut med om, men att jämställa webcamsex med samlag tycker jag är en väldigt märklig syn på det hela. Att sen åklagare Stina Sjöqvist formulerar sig på det här sättet gör mig bara ännu mer förvirrad:
"– Jag blir först i landet med den här synen på några av brotten han är misstänkt för, säger hon till tidningen."
Är brottsutredning och åtal en jävla tävling nuförtiden eller har jag missat något? Jag vill åter igen påminna om att jag inte förminskar brottet för fem öre. Att tvinga unga flickor att visa sig i webcam är vidrigt och bör straffas därefter, men att jämställa det med samlag känns som att jämställa telefonsex med prostitution. 
Vad anser ni? Bör förövaren dömas efter Stina Sjöqvist antaganden (som hon förövrigt är först med tydligen!), eller finns det en mer rimlig formulering på ett brott som detta?