2013-01-10, 15:09
Medlem
I den här tråden började vi diskutera om 18-årsgränsen på Flashback.

Jag menade på att det inte är olagligt för personer under 18 år att vara här, även om de berättar att de är under 18 år. Jag tror att det bara är ett regelbrott. Jag tror att åldersgränsen finns av den enkla anledningen att förhindra trådar och inlägg i kiss-och-bajsstil ungefär.

Men andra användare menade på att det är olagligt.

Hur ligger det egentligen till? Varför finns åldersgränsen?

Vem begår i så fall brottet? 17-åringen som vistas här, eller Flashback som tillåter att 17-åringen vistas här? Båda?
Citera
2013-01-10, 15:16
Medlem
Hajafintens avatar
Är väl inget lagbrott att dom finns på Flashback däremot är det ett klart regelbrott.

Antar att regeln finns där eftersom det finns forum om droger och prostitution.
Citera
2013-01-10, 15:18
Medlem
DVDGs avatar
Haha är du dum i huvudet? Olagligt? Klart som fan det inte är mot lagen, alltså ett lagbrott, att vistas här som minderårig. Det bestrider Forumets regler. Enbart.

Herregud… och du är reggad 08...
Citera
2013-01-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Haha är du dum i huvudet? Olagligt? Klart som fan det inte är mot lagen, alltså ett lagbrott, att vistas här som minderårig. Det bestrider Forumets regler. Enbart.

Herregud… och du är reggad 08...
Var god och läs innan du gör bort dig ytterligare.

Det borde införas en permanent avstängning för idioter som inte läser längre än rubriken.

Har du något belägg för att det inte är olagligt eller är det någonting du antar?
Senast redigerad av nummer10011 2013-01-10 kl. 15:23.
Citera
2013-01-10, 15:24
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011

Men andra användare menade på att det är olagligt.

Hur ligger det egentligen till?
Varför finns åldersgränsen?

Vem begår i så fall brottet? 17-åringen som vistas här, eller Flashback som tillåter att 17-åringen vistas här? Båda?

Citat:
Var god och läs innan du gör bort dig ytterligare.

Det borde införas en permanent avstängning för idioter som inte läser längre än rubriken.

Haha nu kommer du inte undan. Dessutom att ens behöva göra en tråd på detta, inte ofta jag använder den här men här får du fem stycken

För att besvara den andra frågan du hade så har vi åldersgränsen för att behålla kvalitet på inlägg och trådstarter. Tyvärr verkar du slinkit igenom systemet.

Edit.. Belägg? Ja, senaste jag läste igenom Sveriges Rikes Lagar stod det inget om det.
Citera
2013-01-10, 15:28
Medlem

Finns det någon användare som faktiskt vill reda ut frågan?
Senast redigerad av nummer10011 2013-01-10 kl. 15:32.
Citera
2013-01-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
För att besvara den andra frågan du hade så har vi åldersgränsen för att behålla kvalitet på inlägg och trådstarter. Tyvärr verkar du slinkit igenom systemet.

Njae så enkelt är det inte heller. Det är av juridiska skäl om jag kommer ihåg rätt.

Att Flashback kan få problem om det är en sida som har "vuxen material" tillgängligt för minderåriga utan några försök ett reglera detta.
Citera
2013-01-10, 15:31
Medlem
Citat:

Har du något belägg för att det inte är olagligt eller är det någonting du antar?

Det finns kort och gott ingen lag som förbjuder dig att vara registrerad på ett forum, så enkelt är det.
Citera
2013-01-10, 15:33
Medlem
epost72s avatar
Finns en del trådar om 18-årsgränsen om man säger så.
https://www.flashback.org/t246317
I grunden baserar det sig tydligen på lagskäl iaf.

https://www.flashback.org/t1142125
Citera
2013-01-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Finns en del trådar om 18-årsgränsen om man säger så.
I grunden baserar det sig tydligen på lagskäl iaf.

https://www.flashback.org/t1142125
Jag kunde inte hitta någon tråd som behandlade specifikt detta tyvärr, men tack för svaret.

Men där fick vi det i alla fall bekräftat från självaste admin. Det trodde jag faktiskt inte själv.
Citat:
Bakgrunden är bl.a. en lagstiftning som är betydligt mer restriktiv ifall den tillåter minderåriga i debatten.

Citera
2013-01-10, 15:43
Medlem
Sunners avatar
Här är admins uttalande om saken.

Men fan, pucktvåa blev man.
Citera
2013-01-10, 18:38
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Admin själv säger ju att han tycker åldersgränsen är tråkig då "det finns flera som är yngre och betydligt mer vältaliga än sina äldre kollegor." Även jag tycker att yttrandefriheten bör gälla alla, inte enbart de över 18. Borde man då inte kunna införa ett alternativt medlemskap för de som är under 18 som inte ger tillgång till "vuxenforumen"? Jag tycker det skulle ta Flashback ytterligare ett steg framåt i sitt försvar av yttrandefriheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in