2013-01-10, 12:41
Medlem
Katie-s avatar
Jag har haft Temesta (Lorazepam) ett tag nu eftersom inga andra mediciner fungerar. Min ordination r 1 -2 mg vid 1-3 ggr dagligen. Ett mg hjlper lite. Tv hjlper hyfsat bra men jag blir smnig. Mitt problem r att jag r orolig ver att jag ska utveckla ett beroende samt att jag ska bli immun mot dem som jag blivit mot alla andra benzopreparat. Temesta r ju liksom sista halmstret, nr inte den fungerar vad gr man d?

S frgan till er som har erfarenhet av Temesta: Blev ni beroende och i s fall hur snabbt och p hur stor dos?

Hur lnge hade ni effekt av den, dvs nr (om s var fallet) slutade medicinen att fungera?

Hur mycket vgar man ta per dag utan att det rknas som verdos och blir hlsofarligt?

Kombinerar ni med andra benzo eller andra mediciner fr bttre effekt?

All info r av intresse och mottages tacksamt.
Citera
2013-01-10, 21:20
Medlem
Eftersom all info r av intresse freslr jag att bensodiazepinet trappas ut. Kanske du skulle ha nytta av ngot antidepressivt medel under tiden och som underhllsbehandling mot ngest ven drefter. Bensodiazepiner ger en kortsiktig lindring. Lngvarigt bruk leder ofta, men inte alltid, till toleransutveckling och bristande effekt vid en given dos. Minnet och sinnena grumlas av bensodiazepiner.
Citera
2013-01-10, 23:30
Medlem
Katie-s avatar
Jag tar redan tv antideppmediciner med de hjlper inte mot ngesten. Har ven provat neuroleptika och stmningsstabiliserare. Verkar vara helt immun. Gr i terapi ocks. Lkaren vet inte vad han ska ta sig till lngre och det vet inte jag heller.
Citera
2013-01-10, 23:42
Medlem
Eftersom du uppenbarligen hankar dig vidare, ven om du inte mr bra, skulle du inte kunna vervga en mlmedveten uttrappning av benso, s du kan brja p ny kula utan benso? Det r inte omjligt att du har utvecklat en abstinensngest mellan doserna...? Problemet med benso r att ngesten kommer ikapp efter stende doser en period. Ungefr som en heroinist som fr sina kickar tills nervsystemet r slut och de behver knarket fr att frska komma upp till nollget; ingen eufori lngre, bara dysfori och ngest.
Citera
2013-01-11, 15:09
Medlem
E.W.s avatar
Tog Temsta ca 2 mnader nr jag bodde i Finland. Tog 1 mg vid behov. Inte varje dag. Blev inte beroende p den tiden. Men jag t som sagt inte varje dag.

Benso r utmrkt som behovsmedicin. Men ter man den varje dag slutar den alltid fungera frr eller senare. Hur lngt tid det tar innan den slutar fungera varierar dock.
Senast redigerad av E.W. 2013-01-11 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in