hittade aldrig ngn lösning och tiden rann iväg nu är jag 100% inne på att försöka få tillbaka iaf en del av lånet...
kronofogden kan inte utföra ett riktigt betalningsföreläggande eftersom privatpersonen bor i norge...jag kan skicka ett sådant brev till personen ifråga rekommenderat för att iaf veta om han tar emot sin post (men antar kronofogden står som avsändare så varför skulle han lösa ut brevet som är rekat...) och lever men sen händer inget sa kronofogden de kan inte göra ngt (den svenska )...förutom att jag vidtar rättslig åtgärd och de pengarna tänker jag inte offra eftersom jag lika gärna kan förlora då personen ifråga kan neka att han skrev under kontraktet etc...
10år var preskriptionstiden men den förnyas om en avbetalning gjorts under tiden som gått då räknas de 10åren från det senaste datumet...vilket är fallet här =)
har även ett nytt kontrakt underskrivet 20081203 om det håller men även där gissar jag att personen ifråga enkelt kan neka han skrivit på så jag tvingas gå till rätten å de kostnaderna...
ansvariga i norge kunde inte hjälpa till heller...
bara en lååång resa dit som gäller nu då mao...
men hur vet jag att han verkligen bor på den adressen han är listad på...
om jag lyckas ringa hans mobil och han svarar kan jag på något sätt spåra hans lokation...?
surt att åka 30timmar bil ToR + boende etc utan att hitta honom

...
annars är planen att hitta honom skriva nytt kontrakt med ett extra vittne samt kräva han tar billigt nytt eget lån från lånefirma/bank och betalar av min skuld med i bästa fall (om han får ta lån) annars kräva avbetalning så mycket det går/månad och ta ngt i pant som är värt en hel del...andra tips?