2013-01-10, 12:09
Medlem
Hejsan!

har länge försökt få personen att betala tillbaka men nu har han slutat höra av sig eller svara på email/facebook etc
så nu slutar jag vara snäll oxå då skulden är över 5 år gammal nu och redigt stor...
men hur 17 kan jag gå tillväga om jag vill följa lagen...
vet hans adress i norge och han verkar även driva eget så några inkomster borde ju finnas iaf till mindre avbetalningar på lånet tänker jag...

bra tips å hjälp mottages tacksamt!
Citera
2013-01-10, 12:16
Medlem
Dr_Dollars avatar
Vad är det som säger att du inte kan åka dit då?
Citera
2013-01-10, 12:19
Medlem
Det enda tipset jag kan komma på är att vända dig till kronofogden och begära handräckning inte säker på att det är rätt ord,men det går iaf ut på att du betalar dem ca 300 kr för att ta över ärendet.
Men först måste du lyckas kontakta honom /henne bäst över telefon spela in samtalet och få personen att gå med på att betala skulden ett visst datum som ni kommer överens om.är det inte betalt det datumet,så går du bara till fogden som då kommer skicka brev till personen med krav på betalning inom en viss tid. Min kompis gjorde detta mot en tjej som var skyldig honom pengar och det funkade perfekt.
Lycka till.
Citera
2013-01-10, 12:20
Medlem
nej det är ett alternativ
riktig lång resa dock jag bor i södra sverige å detta är nedanför mo i rahna i norge
letar om det finns ngt jag kan göra pappersvägen innan jag måste ta till den långa resan etc
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad är det som säger att du inte kan åka dit då?
Citera
2013-01-10, 12:21
Medlem
det låter ju helt perfekt, underbat om detta stämmer, skal lringa kronofogden å fråga mer, tack!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Det enda tipset jag kan komma på är att vända dig till kronofogden och begära handräckning inte säker på att det är rätt ord,men det går iaf ut på att du betalar dem ca 300 kr för att ta över ärendet.
Men först måste du lyckas kontakta honom /henne bäst över telefon spela in samtalet och få personen att gå med på att betala skulden ett visst datum som ni kommer överens om.är det inte betalt det datumet,så går du bara till fogden som då kommer skicka brev till personen med krav på betalning inom en viss tid. Min kompis gjorde detta mot en tjej som var skyldig honom pengar och det funkade perfekt.
Lycka till.
Citera
2013-01-10, 12:37
Medlem
hmm tydligen bara om det gäller skatter etc inte privatlån enligt kronofogden...skall dock söka en specialst på norge hos dem efter lunch...återkomemr om ng lösning ges...

Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Lycka till.
Citera
2013-01-10, 12:58
Medlem
PixelPiratens avatar
Är du beredd på att offra hälften av pengarna är ju Hells Angels eller Bandidos ett alternativ.
Citera
2013-01-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2008
hmm tydligen bara om det gäller skatter etc inte privatlån enligt kronofogden...skall dock söka en specialst på norge hos dem efter lunch...återkomemr om ng lösning ges...

Det är klart att det även går att ta hjälp av KFM för privatlån. Problemet är oftare att man inte har tillräckligt bra dokumentation för att KFM ska kunna agera.

Dessutom finns det preskriptionstid på skulder.
Citera
2013-01-10, 19:44
Medlem
Skumt att fogden säger så när det funkade klockrent för polaren,kanske nya regler vad vet jag
Citera
2017-10-09, 15:30
Medlem
hittade aldrig ngn lösning och tiden rann iväg nu är jag 100% inne på att försöka få tillbaka iaf en del av lånet...
kronofogden kan inte utföra ett riktigt betalningsföreläggande eftersom privatpersonen bor i norge...jag kan skicka ett sådant brev till personen ifråga rekommenderat för att iaf veta om han tar emot sin post (men antar kronofogden står som avsändare så varför skulle han lösa ut brevet som är rekat...) och lever men sen händer inget sa kronofogden de kan inte göra ngt (den svenska )...förutom att jag vidtar rättslig åtgärd och de pengarna tänker jag inte offra eftersom jag lika gärna kan förlora då personen ifråga kan neka att han skrev under kontraktet etc...

10år var preskriptionstiden men den förnyas om en avbetalning gjorts under tiden som gått då räknas de 10åren från det senaste datumet...vilket är fallet här =)
har även ett nytt kontrakt underskrivet 20081203 om det håller men även där gissar jag att personen ifråga enkelt kan neka han skrivit på så jag tvingas gå till rätten å de kostnaderna...

ansvariga i norge kunde inte hjälpa till heller...

bara en lååång resa dit som gäller nu då mao...
men hur vet jag att han verkligen bor på den adressen han är listad på...
om jag lyckas ringa hans mobil och han svarar kan jag på något sätt spåra hans lokation...?
surt att åka 30timmar bil ToR + boende etc utan att hitta honom ...
annars är planen att hitta honom skriva nytt kontrakt med ett extra vittne samt kräva han tar billigt nytt eget lån från lånefirma/bank och betalar av min skuld med i bästa fall (om han får ta lån) annars kräva avbetalning så mycket det går/månad och ta ngt i pant som är värt en hel del...andra tips?
Senast redigerad av 2008 2017-10-09 kl. 15:33. Anledning: felstav
Citera
2017-10-09, 18:57
Medlem
Ratozs avatar
Det här var bara något jag hörde en gång, så det kan vara helt fel.

Men tydligen ska ordningen inom ees vara att man vänder sig till motsvarigheten för Kronofogden i det land den som är skyldig bor, inte där skulden uppstod. Dock är förfarandet tvärt om om man går via domstol.
Citera
2017-10-09, 23:03
Medlem
Hur stor är skulden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här