2005-05-01, 20:53
Medlem
miklons avatar
Skulle dra åt handbromsen för en stund sen, eftersom den tar ganska dåligt har jag tagit för vana att dra åt så hårt det går. Det skulle jag inte ha gjort idag visade det sig, för plötsligt "lossnade" bara spaken, ungefär som att nån vajer eller liknande släppte. Nu tar handbromsen inte alls, vad kan det vara som är fel? Är det svårt att fixa sånt själv?

Bilen är en Mazda 626 från -91 och jag har ingen större lust att lämna in den på verkstad för en sån grej, är det för krångligt att fixa får jag väl klara mig utan handbroms, iaf fram tills nästa besiktning.
Citera
2005-05-01, 21:12
Medlem
snowman666s avatar
Troligen bara wiren som gett upp! inte så märkvärdigt att fixa!
Citera
2005-05-01, 23:40
Medlem
Lyft på bilen och säkra ordentligt med pallbockar ( Jag brukar lägga gamla vinterhjul som extra säkerhet under bilen) och följ handbromsvajern från spaken och hela vägen bak till bakhjulen så ser du var det gått av. Om den är hel så kanske infästningen vid spaken eller vid något av hjulen lossnat.

OBS MYCKET VIKTIGT, KRYP ALDRIG UNDER EN BIL SOM INTE ÄR ORDENTLIGT SÄKRAD, DOMKRAFT ÄR EJ TILLRÄCKLIGT. MÅNGA SOM HAR DÖTT UNDER BILEN.
Citera
2005-05-02, 00:49
Medlem
jols avatar
har du trummor eller skivor bak?
Citera
2005-05-04, 11:38
Medlem
Tammers avatar
Vill det sig illa kan det vara bromsoken som gett upp, en affär på ca 5-6000 spänn om man lämnar bilen till en verkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in