2013-01-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuGambino
Truu dat. Poliser vet ju om risken, så inget o lipa för vafan.

Just det jag menar. MT skjuter inte på gamla tanter eller bankpersonal. Har man blivit polis så känner man till riskerna och med all säkerhet så gör Mårten det också. Han viste att han kanske inte kommer hem igår. Det är ett val som han har gjort.
Senast redigerad av badgosse 2013-01-11 kl. 14:37.
Citera
2013-01-11, 14:40
Medlem
Mårten T är skriven på flott adress:

(1. Mårten Ami TammiharjuKarta, Tele
Karlbergsvägen 43 B lgh 1301, 113 37 Stockholm På samma adress
Fyller 36 år om 317 dagar, född den 24 november 1977)

Karlbergsvägen 43b, tillsammans med 5 andra. En av dessa är en av systrarna Demirba*g.
Märkligt, skriven tillsammans med och delar lägenhet med en av de grövsta och farligaste förbrytarna i landet..som Aftonbladet skrev.
Snart har vi nog med Kurdo Baksi, Nalin Pekgul mfl. mfl. i debatten om "polisens våldsamheter mot oskyldiga" apropå skjutningen i pannan på kurden i Södertäljerånet och gripandet av MT.
Senast redigerad av Antistalk 2013-01-11 kl. 15:01.
Citera
2013-01-11, 14:46
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badgosse
Att låsa in han så länge som möjligt hmm. Till vilken nytta?

Mårten kommer förmodligen att hamna på säkerhetsbunkern på kumla detta kostar oss skattebetalare.
Kan inte exakta siffror men skulle tippa på att 4000-5000 kr om dagen.
Med facit i hand så vet vi att han förmodligen kommer att hamna där igen efter en kortare vistelse i det fria. Varför inte ta en del av pengarna och hjälpa han på riktigt. Killen är ju handikappad efter att ha suttit nästan hela sitt vuxna liv bakom galler.

Att satsa på att kriminella återanpassas i samhället finns det massa med pengar att tjäna på. Om man skaffar jobb åt han " för själv kan han förmodligen inte göra detta" kan han betala skatt istället för att kosta samhället miljon belopp per år.
Förutom det så finns det ingen fungerande återanpassnings program innan för murarna och det är det som är problemet

Aa exakt, på samma sätt borde man också försökt hjälpa Breivik komma tillbaka till samhället istället för att ösa pengar på hans fängelsecell... eller?

Förstå att även fast de kostar samhället några miljoner är det nödvändigt att ha ett fängelsesystem där kriminella parasiter får spendera majoriteten av sin livslängd, det man däremot kan göra för att minska kostnaderna är att göra fängelserna mycket mindre "humana", gå tillbaka till simpla celler á la amerikanska filmer.

Patetiskt att sitta försvara kriminella bara för deras socioekonomiska situation, tuff uppväxt etc. Det är knappast så de begår såna här typer av brott bara för att få mat på bordet, utan vill istället ta en genväg till ett liv i lyx och flärd på bekostnad av hederliga arbetande människor och det tycker du är försvarbart? Tillåt mig skratta
Citera
2013-01-11, 14:57
Medlem
Citat:
Just det jag menar. MT skjuter inte på gamla tanter eller bankpersonal. Har man blivit polis så känner man till riskerna och med all säkerhet så gör Mårten det också. Han viste att han kanske inte kommer hem igår. Det är ett val som han har gjort.

Det är inget val som vi på nå´t sätt har anledning att acceptera. En sån dåre ska spärras in för gott!

Om ingen nu lyckas skicka en kula bakom pannbenet på honom. Där lär det ju vara rätt gott om plats...
Senast redigerad av TomasD 2013-01-11 kl. 14:59.
Citera
2013-01-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Aa exakt, på samma sätt borde man också försökt hjälpa Breivik komma tillbaka till samhället istället för att ösa pengar på hans fängelsecell... eller?

Förstå att även fast de kostar samhället några miljoner är det nödvändigt att ha ett fängelsesystem där kriminella parasiter får spendera majoriteten av sin livslängd, det man däremot kan göra för att minska kostnaderna är att göra fängelserna mycket mindre "humana", gå tillbaka till simpla celler á la amerikanska filmer.

Patetiskt att sitta försvara kriminella bara för deras socioekonomiska situation, tuff uppväxt etc. Det är knappast så de begår såna här typer av brott bara för att få mat på bordet, utan vill istället ta en genväg till ett liv i lyx och flärd på bekostnad av hederliga arbetande människor och det tycker du är försvarbart? Tillåt mig skratta
Det går fan inte jämföra en bankrånare med den moderna tidens värsta massmördare!
Visst är herrar som MT svåra fall och inte det lättaste att återanpassa i samhället men det betyder inte att man inte ska försöka. Jag tror att till och ed han kommer att fatta att det han gör inte funkar och med hjälp så kan man nog se till att han inte hamnar där igen.
Att gå till det amerikanska systemet som är ett totalt misslyckande hmm varför?
Citera
2013-01-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Någon som vet kopplingen till lägenheten i Vasastan som genomsöktes? Väldigt tung polis dundrade fram här.

Bilder:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...a97/polis2.jpg
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...641/polis1.jpg

lägenheten i vasastan ägs av halvkände kocken D*vid G*rd som äger The Meat på vasagatan där även a*turo och några fler kriminella e skrivna där
Senast redigerad av Simon.vellis 2013-01-11 kl. 15:10.
Citera
2013-01-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasD
Det är inget val som vi på nå´t sätt har anledning att acceptera. En sån dåre ska spärras in för gott!

Om ingen nu lyckas skicka en kula bakom pannbenet på honom. Där lär det ju vara rätt gott om plats...
Att skjuta rånare... då blir det fler som skjuter tillbaka våld föder våld.
Att låsa in han för gott. Nu har vi ett rättssystem som fungerar så att han kommer att släppas fri och då bör myndigheterna göra allt för att han inte ska hamna där igen.
Citera
2013-01-11, 15:11
Medlem
Citat:
Det går fan inte jämföra en bankrånare med den moderna tidens värsta massmördare!
Visst är herrar som MT svåra fall och inte det lättaste att återanpassa i samhället men det betyder inte att man inte ska försöka. Jag tror att till och ed han kommer att fatta att det han gör inte funkar och med hjälp så kan man nog se till att han inte hamnar där igen.

Hörru badpojken, var inte så blödig. Det här är inte amerika och vi får anpassa systemen efter det. Idioter som utövar terror mot andra människor, vilket bankrånare gör, ska hållas mycket kort!
En kula i pannan t.ex. så fort de lyfter ett vapen är inte fel!
Citera
2013-01-11, 15:21
Medlem
Citat:
Att jag blandar in en rollfigur är på grund av att om man ser personen bakom domarna och saker som de har gjort är det en helt annan sak. De Niro spelar just en MT och i filmen visas han från två sidor.

Att MT inte vet vad han behöver för hjälp är nog självklart killen har inte gått ut gymnasiet men det finns folk som borde kunna hjälpa han med tanken på prislappen på hans nästa volta så borde dessa ha näst intill obegränsade resurser.
Man behöver inte ha gått i gymnasiet för att begripa att man inte ska råna banker och springa runt med vapen.

Såklart att killen har andra sidor än rånarsidan,även om han verkar trivas i sin luva.

Men det hänger på honom själv om han vill sluta med dom här dumheterna,och det finns hjälp att få,det finns väl någon kurator han kan prata med i fängelset tex,
Citera
2013-01-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chocka
Men vad ska vi gör då? Tycka synd om killen? Det är bara att hoppas på att han blir inlåst så länge som möjligt, det går förmodligen inte att "bota" en sådan person. Han är livsfarlig för allmänheten, vafan han sprejjar ju automateld mot poliser. Lägg ner skitsnacket.

Han är väl inte farligare för allmänheten än poliserna i Södertäljerånet, polisen som sköt Jackie Arklöv i ryggen eller poliserna som sköt in i gymet i Sthlm?
Dom hotar med automatvapen mot allmänheten ja, för att folk inte ska spela hjältar. Finns inte en rånare som kommer till plats för att skjuta mot allmänheten.
Fattar ni inte att det kommer aldrig finnas en värld utan kriminalitet? Ni kan hojta bäst ni vill om länhre straff, hårdare straff osv. men det kommer alltid finnas. Låt dom råna, vad lider ni här av det? Jaa kassörskorna mår dåligt men dom är tränade för rån, dom gråter en skvätt på rättegången för att plocka åt sig lite extra skadestånd.

Jag jobbar på ett ställe med viss rånrisk, och jag vet att det kan hända och jag är beredd på det. Jag vet att ev. rånare inte vill åt mig?? Och pallar jag inte trycket så får jag väl byta tjänst. Precis som poliser. Jävla trams i tråden öppna upp ögonen och se hur de ligger till.
Citera
2013-01-11, 15:23
Medlem
Citat:
Att skjuta rånare... då blir det fler som skjuter tillbaka våld föder våld.
Att låsa in han för gott. Nu har vi ett rättssystem som fungerar så att han kommer att släppas fri och då bör myndigheterna göra allt för att han inte ska hamna där igen.
Myndigheterna?
Det är väl upp till honom,finns väl ingen speciell myndighet som hindrar en från att fatta fel beslut i livet
Citera
2013-01-11, 15:24
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:

Vart drar man gränsen då, över 5 dråp/mord då är man inte rehabiliteringsbar eller? Och vem drar gränsen?

Tror förövrigt att han har fått viss hjälp att återanpassas till samhället men det har tydligen visat sig totalt onödigt då viljan att vara en produktiv medborgare inte var tillräckligt stor för denna person vilket ingen hjälp i världen kan ändra på. Sen finns det flera aspekter som gör att denna person har något som liknar "klippkort" på fängelset. Kanske blir han inte avskrämd av att sitta inne, kanske känns fängelset som hans andra hem, kanske är han psykiskt sjuk? Sånt kan man bara spekulera i.

Skriv aldrig att jag ville ha de amerikanska systemet, utan simplare celler och för att ge en bild av vilken typ av celler jag syfta på hänvisade jag till de celler som finns i flera amerikanska fängelsefilmer så dubbelläs nästa gång?

Men till diskussionen igen på något plan måste man förstå att ens handlande har konsekvenser som man helt enkelt får acceptera hur tråkiga de än är. Eller ska staten lägga miljarder på att hjälpa alla människor som har något slags problem i livet? Oavsett om det är spelmissbruk, drogmissbruk eller andra vardagliga problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in