• 1
  • 2
2013-01-09, 22:41
Medlem
Hej!

Jag har bott i min nuvarande lägenhet i drygt fyra månader, men har inte hunnit ordna särskilt mycket pga. studier och jobb. Nu till våren ska det byggas balkonger till samtliga lägenheter i huset och lär passa på att ordna större saker då. Jag har nu problemet att jag inte är nöjd med den planering jag har i min lägenhet. Den är hur fin och fräsch som helst, men jag har ett problematiskt objekt att planera omkring; min kyl/frys.

Jag har i köket diskmaskin och spis, samt diskho + förvaring och lådor för förvaring undertill. Jag har ingen plats i köket där jag kan placera en kyl eller frys. Som det är just nu, och som jag misstänker att den föregående ägaren haft det under hela tiden, så står kyl och frys (de är sammankopplade) ute i det stora rummet där man är. Jag har sett planlösningar för andra lägenheter som är som min, men de har saknat diskmaskin och haft kylskåp med frysfack där istället. Som det är nu blockerar kyl/frys väldigt mycket för att man ska kunna planera på ett bra sätt.

Här är en planritning jag gjorde i Photoshop. Måtten borde stämma, men proportionerna är kanske inte alltid korrekta bildmässigt.

http://i.imgur.com/I1LJJ.jpg

Jag har funderat på att placera både kyl och frys ute i garderoben på något sätt. Det är en IKEA-garderob med skjutdörrar, men den är för smal där jag skulle kunna ställa kyl/frys. Om jag bara fick bort kylen från allrummet så tror jag att jag skulle bygga en förlängande vägg från den tjockare väggen på bilden och i riktning mot bokhyllan, så att den nya väggen skärmar av in till sovalkovel istället för att bokhyllan gör det. Jag skulle i sådana fall kunna placera matbordet mot den nya väggen, och bokhylla mot väggen till höger om öppningen ut till hallen.

Medan jag passar på att fråga, är det någon som har tips på en bra placering för TV? Som det är nu använder jag bara en stor datorskärm som TV, men har planer på att köpa en TV som jag kan sätta mot väggen, möjligtvis där arbetsytan är just nu.

Alla tips o råd är välkomna på hur jag kan lösa min planering på bästa sätt, och framförallt idéer på hur jag kan bli av med kylskåpet från allrummet!

Tack på förhand,
Z
Citera
2013-01-09, 22:49
Medlem
Hej, personligen skulle jag bli tokig av att ha kyl/frys ute i hallen. Känns kanondumt. När du ändå håller på att renovera, skulle de inte vara möjlig att förlänga "sovalkovs" väggen 80cm eller hur brett kyl/frysen blir. Springa till hallen 14 gånger när man lagar mat måste vara frustrerande. Har du räknat hur många gånger du öppnar kylskåpet när du lagar mat?
Citera
2013-01-09, 22:57
Medlem

Ang. TV'n först, hur blir det om du vrider upp soffan så du kan ha TV'n på väggen till vänster om hur soffan står nu? Blir det för trångt?
Kanske, om du köper en Tv, ställa datorn brevid den och kasta ut skrivbordet?
Eller kanske flytta datorn och ställa den bakom soffan, när du har vridit upp den?

Lägenhet
Nått sånt kanske?

Kylen får jag fundera på....blir svårt när det inte finns riktigt med utrymme
Citera
2013-01-09, 22:57
Medlem
Hej, tack för svar!

Mja, jag förstår hur du tänker, men jag är tveksam till att det blir så jobbigt. Det är ju trots allt bara en fyra fem meter, och man plockar väl ut nästan allt före och börjar laga mat sedan? Iaf. gör jag på det viset.

När du säger förlänga, menar du väggen mellan alkov/kök, och att man förlänger den åt vänster (på ritningen sett) och sedan ramar in kylen lite?

tutf:
Det är ingen dum idé! Jag får testa att vrida soffan och rotera runt saker lite för att utröna huruvida det är för trångt eller inte! Tack!
Senast redigerad av Zyril 2013-01-09 kl. 23:00.
Citera
2013-01-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Hej, tack för svar!

Mja, jag förstår hur du tänker, men jag är tveksam till att det blir så jobbigt. Det är ju trots allt bara en fyra fem meter, och man plockar väl ut nästan allt före och börjar laga mat sedan? Iaf. gör jag på det viset.

När du säger förlänga, menar du väggen mellan alkov/kök, och att man förlänger den åt vänster (på ritningen sett) och sedan ramar in kylen lite?

tutf:
Det är ingen dum idé! Jag får testa att vrida soffan och rotera runt saker lite för att utröna huruvida det är för trångt eller inte! Tack!

Sen kanske inte optimalt, men får du bort skrivbordet där, kan du ju köra dit frysen/kylen. Då är den i alla fall "ur vägen" så att säga. Inte superfint kanske, men den står iaf i ett hörn då. Kanske bygga nån sorts hylla runt den där du kan ha saker uppepå/kapsla in den lite så att man inte direkt ser att det står en ful kyl där
Citera
2013-01-09, 23:08
Medlem
Citat:
Hej, tack för svar!

Man tänker att man ska ha den saken och sen den men jag tycker alltid att de blir mer, hursomhaver.

Väggen jag menar är den som spisen/disk m.m. står emot. Först slå ut den "lilla" väggen som kylen står emot nu, och sen bara förlänga ut den så att du får 80cm till. Fördelarna blir att du får allt i kylen och att det inte kommer ta någon större plats än vad de gör idag. Nackdelen blir väl jobbet, men beroende på hur lägenheten är byggd så kanske de inte behöver vara så himla jobbigt.

Lycka till
Citera
2013-01-09, 23:11
Medlem
Ah, bra tänkt där kim, jag tänkte i snarlika banor ett tag. Dock är den "tjocka" väggen som kylen står mot där alla stammar för kök och hela ventilationssystemet går. Hade det bara varit en bärande vägg hade man kunnat bära av den, men i det här fallet är den där den är!
Citera
2013-01-09, 23:12
Medlem
"allt i köket" ska de givetvis stå
Citera
2013-01-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ah, bra tänkt där kim, jag tänkte i snarlika banor ett tag. Dock är den "tjocka" väggen som kylen står mot där alla stammar för kök och hela ventilationssystemet går. Hade det bara varit en bärande vägg hade man kunnat bära av den, men i det här fallet är den där den är!

Förläng den då bara, utan att slå bort den? Så du får in kylen i sitt eget fack. Visst, det blir lite längre och inte lika snyggt, men du slipper dra om satan och hans moster....

Lite gipsskivor och reglar till det. Behöver inte ens vara en särskillt gedigen väg, räcker förmodligen med enkelgips...sen spackla och måla...så kan du ju kanske klämma in någon hylla bakom där, så det inte ser helt galet ut
Citera
2013-01-09, 23:13
Medlem
khys avatar
Jag hade gjort http://imgur.com/r2m8k&11p6T. Gjort väggen från köket lite längre och klämt in kylskåpet så. I vardagsrummet så hade jag fixat en schäslong-soffa och ett mindre bord och haft TVn på den väggen.
Citera
2013-01-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Jag hade gjort http://imgur.com/r2m8k&11p6T. Gjort väggen från köket lite längre och klämt in kylskåpet så. I vardagsrummet så hade jag fixat en schäslong-soffa och ett mindre bord och haft TVn på den väggen.

Gör så, fast du skippar att slå ut väggen då det inte går enligt dig...bygg bara in kylskåpet...
Citera
2013-01-10, 00:08
Medlem
enrosafisks avatar
Nåt sånt här kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto