Citat:
Ursprungligen postat av Susslarn
http://youtu.be/4NU8F3g1_Dc
Hittade den här på youtube. Var länge sedan jag själv gjorde det, men förhoppningsvis funkar det för dig.
Hittade också den videon igår men två problem uppstod:
1 Killen i videon hade fått med filen dlinkusbmodem.deb medan jag fick V3.03EU_Lnx.tar.gz. Den har jag installerat.
2 Bortsett från punkt ett så går allt bra tills killen i videon skriver in "usbdeviceswitchdlink". Kan det vara så att jag behöver hänvisa till någon specifik mapp? Men i så fall vilken. Allt jag får till svar är "command not found"
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Enheten som kommer upp är en emulerad CD-spelare, eftersom Windows (tidigare) tillät autostart av installationsprogram, därför fattade alla hur det funkar i Windows.
I Linux är klassikern att först ta bort pin-koden på en Windows-dator, och sedan strunta i "CD-enheten".
Drivers finns redan i kärnan, du startar nätverket på samma ställe som andra trådlösa nätverk.
Jag upplevde stor tillfredställelse när min Nokia Booklet 3G, med inbyggt modem fungerade direkt, MED pin-kod!
Detta under Fedora, men de öppna drivers för grafikkortet gjorde det omökligt att jobba med datorn.
Det åtgärdades med Joli OS, som innehåller Intels slutna drivers...
Antar att du menar i "Network manager"(Namn?) där man kan välja att koppla upp sig mot ett trådlöst eller trådat nätverk. Problemet är det att inget 3g internet dyker upp i menyn och går man in i "Edit connections --> Mobile broadband --> Add" så kan man inte välja någon enhet. Fältet där jag antar att man ska kunna välja D-links usb dongel är gråad och det står "Any device"
Eftersom jag kan hitta usb dongeln och har installerat allt som dom tycker i manualen så känns det som felet ligger i att Network manager samt D-links egna program inte hittar usb dongeln så bara man kan få programmen att leta på rätt ställe borde allt vara frid och fröjd. I videon i ovanstående citat så verkar det vara kommandot "usbdeviceswitchdlink" som knyter ihop det hela.
Kan du utveckla vad du menar med att ta bort PIN koden för jag förstod inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Ett paket som brukar behövas är usb_modeswitch (eller någon variation av namnet). Installera det och starta om, sen ska det förhoppningsvis fungera.
Det är installerat samt allt annat som manualen kräver i nyaste version: qt3, wvdial samt ppp.
Insåg precis att det är en sak jag inte installerat och det är pppd men det hittar jag inte om det inte är dev kittet som det avser men förstår inte riktigt varför jag skulle behöva det. Men om det stämmer som sommarlov skriver att allt som behövs redan finns i kärnan så borde det ändå inte spela någon roll men ska i alla fall prova.
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Försökte själv och misslyckades efter att ha slösat bort en hel del tid.
Lösningen var att installera en annan version av ubuntu. Då hittades internet direkt utan att jag behövde göra någonting.
Prova att byta till Fedora kanske?
Känns lite tråkigt att behöva byta operativ bara för att få igång 3g men i värsta fall så...