2013-01-09, 08:57
Medlem
nisse530s avatar
http://www.dn.se/debatt/stockholmsde...lektivtrafiken

Jag vet inte riktigt vilken ställning jag ska ta så skulle därför vilja ha både för- och nackdelar.

Vore tacksam på snabbt svar.

Mvh
Citera
2013-01-09, 09:02
Medlem
BernardLoutres avatar
Nackdel: det blir dyrare att åka.
Citera
2013-01-09, 09:55
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Nej det är bara ännu ett sätt att maximera vinsterna. Priset är justerat efter hur betalningsvilliga åkarna är.
Citera
2013-01-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre

Varför skulle det bli det? Vem tror du betalar reklamen?
Citera
2013-01-09, 09:59
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Varför skulle det bli det? Vem tror du betalar reklamen?
Annonsörerna betalar för att få ha dem där.
Citera
2013-01-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Nej det är bara ännu ett sätt att maximera vinsterna. Priset är justerat efter hur betalningsvilliga åkarna är.

Priset är justerat efter åkarnas betalningsförmåga i snitt, vilket innebär att några inte har råd.

Men som isolerat resonemang har han/hon såklart rätt. För att kollektivtrafiken skulle kunna betala samma löner, så skulle man behöva höja priset, annars skulle man behöva sänka lönerna (vilket man redan har gjort)
Citera
2013-01-09, 10:04
Medlem
Nifelhels avatar
Vad spelar det för roll om reklamen försvinner på bussar och dylikt när den ändå finns ialla andra offentliga rum?

Om det nu är pga diverse psykologiska påföljder man vill ta bort reklamen i kollektiv trafiken är det inte just dem man borde diskutera? Sådan här retorik är så efterblivet bakvänd att jag blir paff. Å andra sidan har liknande bajsnödiga frågor blivit 'debatterade' i årtionden.

Nackdelar: det blir 2% dyrare att åka kollektivt (?)

Fördelar: Vi slipper reklamen på våra kollektiva resor och våra konsumeringskåta hjärnor får vila en stund.
Citera
2013-01-09, 10:11
Medlem
Kan i princip bara hålla med artikeln ifråga. Intäkterna är så små att i praktiken säljer man ut våra sinnen väldigt billigt. Vi tvingas på reklam i kollektivtrafiken som vi trafikanter inte kan värja oss emot för nästan ingenting.

Mitt förslag är att man kraftigt höjer priset gentemot de som köper reklamplats eller tar bort det helt.

Överhuvudtaget så tror jag att man bör sträva efter mer reklamfria verksamheter, då det i längden är osunt att mötas av reklam på så många olika håll som vi gör. Jag är dock inte så optimistiskt här utan tror tvärtom att reklam kommer att öka ännu mer.
Citera
2013-01-09, 12:12
Medlem
Malewhales avatar
Jag betalar mer än gärna 2% extra (på en redan svindyr biljett kanske man ska lägga till) för att slippa se reklam. Jag tror att många fler håller med om det. 2% på ett månadskort blir ungefär 16 spänn. Det är strax under 200kr om året.
Citera
2013-01-09, 12:16
Medlem
Jepp,2% är försummbar till vad man får,Slippa bli nedkletad med sketen reklam. Hade de belalat 25%..Då hade det varit ok.
Citera
2013-01-09, 14:07
Medlem
Paijters avatar
Det är bara på Internet och på TV jag stör mig på reklam. Okej, reklamen på TV där jag bor nu skulle jag t.o.m. kunna betala för, men bortsett från det tycker jag tvärtom att det är trevligt att ha något att glo på när man väntar på en buss eller sitter på tåget och ugglar.
Senast redigerad av Paijter 2013-01-09 kl. 14:09.
Citera
2013-01-11, 19:16
Medlem
Vilsens avatar
Reklam är lönsam för de som annonserar (bortsett från myndigheter som brukar göra dyra idiotsatsningar på reklam), borde det inte betyda att resenärerna eller offren tjänar på att slippa reklam? Om inte annat ger det ju en bättre livskvalitet, mindre psykisk ohälsa dvs högre skatteintäkter som kan ges till kollektivtrafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in