2013-01-09, 02:23
Medlem
ScabbedSaints avatar
Tjena gubbar å gummor.

Jag skulle behöva lite råd och bolla lite ideér när det gäller nyare mobil telefoner.
Ska väl nämna att jag är en trogen Nokia kund sen 15 år tillbaka så jag har helt missat allt vad det heter i utvecklingen av mobil telefoner och program vara.

Bakgrund
Jag har i dagens läge en Nokia 500 (skräp men bättre än tidigare 5800) som jag endast använder till att ringa och messa med. En stads mobil helt enkelt eftersom jag har tillgång till nätet överallt i vilket fall och har en kontorsjobb.

I och med att jag reser en hel del så har jag märkt av en massa sätt som jag känner mig begränsad på speciellt när det kommer till den mobila sidan.
Jag har två bloggar som jag har börjat tjäna lite pengar på och tanken är att jag ska kunna gå över iaf halvtid och leva på det lite så där.

Framtidsplan
Jag är på väg att kasta runt mitt liv helt och hållet och ge mig ut på en längre resa genom Afrika (ca 6 månader minst) med start i Augusti.

Problemet
Tanke på att den telefon jag har idag är riktigt begränsad samt att Afrika inte har den bäst utbyggda internet linan (de blir bättre månad för månad) så skulle jag behöva en ny telefon att använda medans jag är på resande fot.

Speciellt för att jag ska kunna läsa mail från olika konton men också för att kunna uppdatera mina bloggar och hålla sponsorer och läsare på gott humör. Så primärt svara på mail, uppdatera bloggar med text, hyperlänkar och bilder här och där.
Tanken är som sagt att jag ska lyckas tjäna så pass mycket pengar så jag kan leva halvtid på det medans jag reser.

Budget
Jag vill inte lägga ner en massa pengar på en ny telefon eftersom den mest ska fungera som ett komplement till ett mibilt kontor. Vill inte hålla på och löpa omkring med min dator hela tiden.
Samt att jag vill inte kasta ner en massa pengar på en telefon som jag kanske förlorar pga av rån eller helt enkelt blir uppkäkad av en arg gorilla eller ja... ni fattar.
Enklare att uppdatera en blogg med en bild på en gorilla "right here right now" än att släpa med sig en dator ut i regnskogen och hitta ett nätverk att koppla upp sig på.
Har lagt en budget på ca 1.500 SEK med ett tak på 1.700 SEK

Funktioner
*Ska kunna använda GPS (tagging vore kul men inte nödvändigt),
*ringa
*skicka SMS
*läsa Gmail konton
*uppdatera bloggar med bild och text
*stor skärm men fortfarande få plats i fickan
*hålla 12-18 månader
*ha hyffsad kamera (autofokus e ett måste)
*olåst från fabrik (för att undvika fel senare)
*bra garanti och service

Slutpläddering
Jag vet varken bu eller bä mellan iOS och Android 2.0 eller Android 4.0
Har kollat på en iPhone 3GS eftersom alla bloggar som skrivs så läser man alltid "min iPhone" osv vilket skulle påpeka att den är ganska populär bland resande.
Samtidigt säger mina vänner att den är för gammal och långsam (ska tillägga att jag aldrig haft en iPhone) men jag är som sagt inte ute efter en "gadget" telefon utan en robust, pålitlig arbetspartner som jag kan jobba med.

Flera har påpekat att det är bättre att köpa en nyare Android 4.0 telefon istället som t.ex LG Optimus L5 E610 för att undvika nå fel och missar vid uppdateringar som kan tydligen ske på en iPhone 3GS. Själv e jag tveksam efterom LG inte har ett bra rykte i mina öron men jag kan ha fel.

Så nu är det fritt fram för er att ge mig ris, ros, tips och beröm men framför allt åsikter och plus sidor och minus sidor mellan att köpa en nyare Android eller köpa en iPhone 3GS.
Citera
2013-01-09, 20:07
Medlem
En 3GS är ju hopplöst utdaterad. Trött och slö.
F.ö. tror jag att alla iphone har för liten skärm för att du ska trivas med den i längden till det du tänker göra med den. Kolla bara på alla småtjejer vid busshållplatserna när dom har skallen två decimeter från skärmen för att kunna se det dom messar. Gamnacke stod det i nån tidning.
Köp en Android med rejäl skärm så du ser vad du håller på med. Jag har både en gammal iphone och en Galaxy S3 och skärmen på iphonen är bara så skrattretande i jämförelse.

Köp en begagnad Galaxy Note så kommer du att trivas på resan.
Citera
2013-01-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
En 3GS är ju hopplöst utdaterad. Trött och slö.
F.ö. tror jag att alla iphone har för liten skärm för att du ska trivas med den i längden till det du tänker göra med den. Kolla bara på alla småtjejer vid busshållplatserna när dom har skallen två decimeter från skärmen för att kunna se det dom messar. Gamnacke stod det i nån tidning.
Köp en Android med rejäl skärm så du ser vad du håller på med. Jag har både en gammal iphone och en Galaxy S3 och skärmen på iphonen är bara så skrattretande i jämförelse.

Köp en begagnad Galaxy Note så kommer du att trivas på resan.

Vill du ha en telefon som "Laggar" så ber jag dig följa denna personens inlägg ovan.

Vill du ha en snabb mobil som klarar av allt så välj iPhone 4/4S eller t.o.m iPhone 5.

S3:an är av väldigt dålig byggkvalité och den är långt ifrån användarvänlig. Den får heller inte plats i fickan som du ville.
Skärmen går enklare sönder än iPhone 5 osv. Kan skriva hur mycket som helst om hur mycket bättre iPhone är än Android.

Android kan liknas vid "hipsters". De som inte vill följa strömmen och försöker hitta något annat för att säga att just det är bättre när det i själva verket inte är så.

Som jag skrev tidigare så laggar Android-telefoner något kraftigt. Ibland kan det ta 10 sekunder innan du kommer in i telefonboken osv.

Android må har lite bättre hårdvara men iPhonen blir snabbare i.o.m balansen mellan iOS och deras specialgjorda A6-chip. En väldigt kraftfull och snabb processor som kör över Android alla dagar i veckan med just denna kompositionen.

Vill du ha GPS så är det också iPhone 4/4S och 5:an du ska vända dig till.

Lycka till med ditt köp.
Senast redigerad av MuppPuffen 2013-01-09 kl. 20:40.
Citera
2013-01-09, 20:48
Medlem
Idroids avatar
Ja, en note eller iphone 4, begagnad eller ej får du nog knappast för 1700 kronor.
LG har ett välförtjänt rykte om sig att vara långsamma med att släppa nya uppdateringar osv, hårdvaran/kvalitet ska vara helt ok vad jag vet.

En mobil om du skulle kunna kolla på är ZTE Blade III, kostar typ 1300 spänn, stor skärm och android 4.0, autofokus på kameran, GPS, geotaggning och olåst.

Verkar vara ungefär vad du är ute efter.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1372609

Enda minuset är väl kameran, men det kommer du nog knappast undan i den här prisklassen.
Senast redigerad av Idroid 2013-01-09 kl. 20:52.
Citera
2013-01-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppPuffen
Vill du ha en telefon som "Laggar" så ber jag dig följa denna personens inlägg ovan.

Vill du ha en snabb mobil som klarar av allt så välj iPhone 4/4S eller t.o.m iPhone 5.

S3:an är av väldigt dålig byggkvalité och den är långt ifrån användarvänlig. Den får heller inte plats i fickan som du ville.

Skärmen går enklare sönder än iPhone 5 osv. Kan skriva hur mycket som helst om hur mycket bättre iPhone är än Android.

Android kan liknas vid "hipsters". De som inte vill följa strömmen och försöker hitta något annat för att säga att just det är bättre när det i själva verket inte är så.

Som jag skrev tidigare så laggar Android-telefoner något kraftigt. Ibland kan det ta 10 sekunder innan du kommer in i telefonboken osv.

Android må har lite bättre hårdvara men iPhonen blir snabbare i.o.m balansen mellan iOS och deras specialgjorda A6-chip. En väldigt kraftfull och snabb processor som kör över Android alla dagar i veckan med just denna kompositionen.

Vill du ha GPS så är det också iPhone 4/4S och 5:an du ska vända dig till.

Lycka till med ditt köp.

OT: Troll much?

Det finns många Androidmobiler som klarar av allt och mer än en iPhone(4/4s/5)

SGS 3 har bra byggkvalité, kanske inte som en iPhone, men ganska bra. Har du känt på en SGS 3 nån gång? Den får visst plats i fickan.

Att skärmen gått sönder lättare, har du en källa på det eller har du sett på för mycket amatörvideor på youtube där de jämför mobilernas tålighet?

Jag vet att du inte har en källa på det så jag tänker inte be om en, men du har fel. Personer som har knappmobiler/iPhone 3GS kan liknas mer som "hipsters". Om en person går runt med SGS 3,4G då är han verkligen inte en "hipster"! Det finns mer Androidmobiler i världen än iPhones. Vem går då mot strömmen?

Ja det finns mobiler som laggar i 10 sec, om du köper den billigaste skit-luren ja.

Apple gör inte A6 chippen själva. Samsung gör det åt de.

Vill du ha GPS skulle jag av alla iPhones rekommendera iPhone 4s/5 då 4:an inte har GLONASS, vilket förbättrar GPS positionen bl. a.

Har källor på allt.

Till TS, jag tror inte att du kan hitta en bra mobil med din budget. En ZTE 3 är väl kanske det bästa för priset, men ändå ganska dåligt. Om du ska ha en blogg är det inte bättre att du kan ta bra bilder dvs bra kamera?! Det får du inte med en ZTE 3.

Jag skulle kunna rekommendera en Sony Xperia V, vattentät, 4G, GLONASS(bättre GPS) och en bra kamera, men den kostar en del. Alternativt en Sony Xperia Acro S men, den saknar 4G.

Kolla på blocket. Här är de billigaste jag hittade.

Sony Xperia Acro S för 2 800:-
Sony Xperia V för 3 200:-
Senast redigerad av foralder84 2013-01-09 kl. 23:25.
Citera
2013-01-10, 00:41
Medlem
Fina Gubbens avatar
OffTopic raderat. Vill ni kriga får ni fortsätta i: https://www.flashback.org/t1859394

/Mod
Citera
2013-01-10, 00:47
Medlem
ScabbedSaints avatar
En Note kommer jag aldrig att skaffa för de e för löjligt stora.
Jag vill fortfarande kunna få plats med telefonen i fickan utan att se ut som en hiphoppare.

Har spanat lite mer på LG idag och gillade L7an pga skärm storleken.
Polaren på jobbet har tjatat på mig om en Huawei men som sagt så vet jag inte hur deras service nät ser ut i Afrika.
Citera
2013-01-10, 00:51
Medlem
Fina Gubbens avatar
Precis som Idroid skulle jag rekommendera en ZTE Blade 3 med tanke på priset. Mobilen funkar helt okej, inte världens mest avancerade men klarar av dom uppgifterna behöver mobilen till.

En annan aspekt att tänka på är bloggandet. Kolla upp så plattformen du väljer har en separat app för bloggandet, annars kommer du behöva gå via webbläsaren.

Här har du ZTE Blade 3 tillsammans med 1 års fru surf (kommer inte funka i Afrika) och 1 års gratis Spotify för 1299 kr: http://www.swedroid.se/ica-maxi-salj...r-1299kr-tips/

Annars finns SONY Xperia Tipo för 799 kr. Enda problemet med den är att den bara har 3.2'' skärm (fast det kanske räcker för dig?): http://www.netonnet.se/art/telefon/m...q/178735.6122/

Ett tredje tips är annars att höja dig till 1990 kr och köpa en SONY Xperia Go. Kanske det bästa tipset iom att den är damm- och vattentålig precis som dess föregångare Xperia Active. Kan ju vara bra med en mobil som överlever tuffare klimat om du ska till Afrika och vara där en längre period. Smartphones brukar ju annars tendera att vara lite svagare än äldre telefoner.
http://www.netonnet.se/art/telefon/m...k/173772.6122/

Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Polaren på jobbet har tjatat på mig om en Huawei men som sagt så vet jag inte hur deras service nät ser ut i Afrika.
Vilka länder ska du till? Går ju att kolla upp vilka nät länderna stödjer och välja mobil efter det. Men jag skulle inte tro att det är problem utan att kolla upp det med att använda GSM-näten (som alla telefoner stödjer) i Afrika. Frågan är ju om du kommer ha 3G-täckning ute i djungeln/bushen. Kan bli segt att ladda upp bilder via 2G.
Senast redigerad av Fina Gubben 2013-01-10 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in