Citat:
Ursprungligen postat av glowburner
Tack fr snabbt svar.
Jo jag kan faktiskt svetsa. Men har aldrig ftt den informationen.
Var p arbetsfrmedlingen hr om dagen och dom sa till mig att jag skulle ta reda p hur man skaffar licenser tills nsta mte.
Kan inte arbetsfrmedlingen st fr dom kostnaderna ifall jag har ett jobb/praktik p g dr jag behver dessa licenser ?
Vet inte riktigt hur allt fungerar haha..

Hehe okok
Arbetsfrmedlingen ass, fan ber dom dig gra sitt jobb fr? S jvla retarderade att det inte finns, eller din handlggare verkar vara iaf.
Jo man kan f licens betalat av arbetsfrmedlingen, de brukar oftast ha ett avtal med fretag som Lernia, dr man kan f tillgng till den utrustning och den utbildning som krvs fr att lgga ett svetsprov. Det r ju vissa regler som gller, tex s mste man minst en omstart. Men snt blir man informerad om innan.
Sen r det ju inte Lernia sjlv som rntgar pltarna eller rren utan de har i sin tur kontakter med licensierade svetskontrollanter.
Grejjen r dock att Lernia ofta har vldigt dligt med lediga platser och arbetsfrmedlingen har heller inte alltid pengar till att betala dem fr en plats.
Men fr att det verhuvudtaget ska bli aktuellt att arbetsfrmedlingen ska betala en licens s krvs det ett avtal med fretaget som ska anstlla dig som sger att de verkligen kommer att anstlla dig om du ordnar den hr licensen. Dock s tvivlar jag starkt p att de kommer betala ngot om det gller en praktikplats. Syftet r ju att man ska bli sjlvfrsrjande.
Ett alternativ kan ju vara att du pratar med fretaget som du sker anstllning hos och sger till dem att du kan ordna en licens om det krvs, men d mste de gra det hr avtalet med arbetsfrmedlingen som garanterar dig en anstllning.
Vissa fretag som har god ekonomi betalar ju ocks licensen t dig om det r krav p produkten/arbetet att den r gjord av en hantverkare med licens. D brukar man ofta f lgga ett site-test.
Vad r det fr typ av licens du tnkt dig? Metod? Material? Lge? Eller du kanske kan hantera allt?