2013-01-08, 21:58
Medlem
Kurtfans avatar
När jag var liten fick jag höra att om man fick en sticka djupt in i huden kunden den vandra till hjärtat och orsaka död.

Har inte hört eller tänkt på detta på väldigt länge förren nu i veckan då jag i ett sammanhang fick höra av en äldre man som med all säkerhet påstod att detta stämde.

Ha sa att om man råkade få en lite flisa i handen så kunde det vara livsfarligt, pga ovanstående påstående.

Vad säger ni, är detta bara en myt eller är det något som faktiskt är bevisat?

EDIT: Kan tillägga att jag anser detta vara ren bullshit.
Citera
2013-01-08, 22:07
Medlem
Glyphics avatar
Måste vara ren bullshit annars skulle man nog hört många som dött av det
Citera
2013-01-08, 22:10
Medlem
Myt.
Jag har också hört myten, men har aldrig hört talas om att det hänt i verkligheten.
Citera
2013-01-08, 22:15
Medlem
yedis avatar
Låter väldigt konstigt/otroligt. Ifall en sticka är så liten att den kan färdas genom vener och fram till hjärtat så är den så liten att den knappt syns. Är ju fler som dör av blodproppar så det är farligare, statistiskt sett iaf.
Citera
2013-01-09, 09:36
Medlem
Kurtfans avatar
Hade ingen större lust att ställa mig och argumentera emot farbrorn heller eftersom han verkade så säker på sin sak.
Citera
2013-01-09, 11:36
Medlem
Rompetrolls avatar
Efter ett antal år på akutintag så har jag aldrig hört talas om just det.
Däremot kan en sticka el.vanligen glasbit förflytta sej en liten bit. Besvärligt då det inte syns på vanlig röntgen.
På så sätt är det svårt för läkaren att hitta den.
Oftast finns dom ju under huden och ger en inflammation som går till ytan och stickan åker ut med varet.
Sitter den ytligt är det en fördel att kunna peta ut den själv med en uppvärmd nål direkt.

Men varför inte låta den äldre mannen leva vidare i den tron? Det han varit övertygad om länge. Svårt att ändra på.
Låt det vara så att du är den nya generationen som har mer fakta bakom dej.
Citera
2013-01-10, 00:01
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Efter ett antal år på akutintag så har jag aldrig hört talas om just det.
Däremot kan en sticka el.vanligen glasbit förflytta sej en liten bit. Besvärligt då det inte syns på vanlig röntgen.
På så sätt är det svårt för läkaren att hitta den.
Oftast finns dom ju under huden och ger en inflammation som går till ytan och stickan åker ut med varet.
Sitter den ytligt är det en fördel att kunna peta ut den själv med en uppvärmd nål direkt.

Men varför inte låta den äldre mannen leva vidare i den tron? Det han varit övertygad om länge. Svårt att ändra på.
Låt det vara så att du är den nya generationen som har mer fakta bakom dej.

Tack för att få det bekräftat, speciellt från någon som faktiskt har koll. Om ämnet skulle komma på tal igen låter jag mannen säga sitt så nickar jag förstående
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in