2013-01-08, 18:03
Medlem
Jag har under flera år haft jobb inom kommunen, såkallade bisysslor där jag erhåller både arvode och omkostnadspengar, tilsammans får jag kanske ut 7000 kronor i månaden båda belopp inräknade varav kanske 3000 i månaden är omkostnadspengar.

Arvodet är som vanlig lön och beskattas normalt. Omkostnadsersättningen är even den beskattningsbar, (dock avdragsgill för summor över 5000 om året)

Det konstiga är att under dessa år så har det aldrig dragit någon skatt alls från omkostnadsersättningarna, varken månad för månad eller som kvarskatt. Det drödje flera år innan jag faktiskt reflekterade över detta då mina lönespecifiationer är ganska så omfattande med flera anställningar och liknande. Varje år har jag dessutom fått tillbaka ett antal tusenlappar på skatten men även det är ju märkligt när jag inte borde kunna dra av för något som jag aldrig ens har betalat in någon skatt för?
Citera
2013-01-08, 23:33
Medlem
Tant-Harrys avatar
Du skall alltid dra av hela omkostnaden i din deklaration, är väl under ruta 05 om jag inte missminner mig.
Allt förutom dom första 5000 är skattefritt.
Citera
2013-01-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant-Harry
Du skall alltid dra av hela omkostnaden i din deklaration, är väl under ruta 05 om jag inte missminner mig.
Allt förutom dom första 5000 är skattefritt.

Ja visst, det är jag medveten om och det gör jag också på deklarationen. Men det borde ju förutsätta att det från början dras skatt på omkostnadsbeloppet. Pengar som man sedan delvis får tillbaka.. I mitt fall betalar jag ju ingen skatt så som jag kan se, och sedan får jag tillbaka pengar på summor jag aldrig betalat skatt för, det går väl inte ihop sig?
Citera
2013-01-10, 22:55
Medlem
Tant-Harrys avatar
Nej men vitsen med omkostnaden är ju att den utbetals utan att skattas för.
Säg att jag tar hand om ett barn och får en omkostnad på 4000, då har man räknat ut att jag behöver 4000 till barnets uppehälle, mat, del i hyra, kläder fickpengar.

Vitsen är ju att du får tillbaka dom pengar du ligger ute med, så jag förstår inte din tanke om att den borde skattats från början?

Samma gäller ju om du kör egen bil i tjänsten, arbetsgivaren ersätter dig med 28:- milen (eller vad det nu ligger på nuförtiden) du får pengarna och sen drar du av allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in