2013-01-08, 09:08
Medlem
Har fått möjlighet att köpa en fjällstuga för 240 000:-, den ligger i en stugby ca 15km från ett av Jämtland största skidområden. Stugan är på 40kvm och så vitt jag har sett när jag kollat på den i bra skick, det behövs lite ytskikts-renovering. En typisk sportstuga från 60-talet, som står på plintar. Dessutom saknas toa och dusch inne, så det hade jag i så fall tänkt att sätta in (kanske en förbränningstoalett och duschen kopplar jag till det befintliga avloppet). Tomten är på ca 1600kvm. Säljaren är inte i behov av pengarna, utan vill enbart sälja för att han bestämt sig och att stugan ligger för långt bort för honom och hans familj. Om inte jag köper (eller en annan), så kommer han kontakta mäklare och då blir utgångspriset 300 000:- . Andra stugor som sålts runtom har legat på som lägst runt 350 000:-. Taxeringsvärdet var 2011 181 000:-, nu vid nyår hade det stigit till 250 000:-

Nu undrar jag såhär kan detta vara en bra investering för mig? Jag har alltid drömt om en liten stuga i fjällen, så det är inte enbart för att tjäna pengar som jag vill köpa den. Det är en del pengar för mig (för många är kanske 240 000 i sån här sammanhang småsummor, men jag är inte någon "affärsmänniska" ) Stugan skulle kosta mig ungefär 1500 i månaden om jag räknar med alla utgifter (exkl materlal till ombyggnad). Det innebär att jag i dagsläget får hitta en ny billigare lägenhet (jag hyr i andrahand), för annars blir det lite kärvt.

Jag kan inte riktigt avgöra om jag har råd med stugan eller inte, kontantinsatsen har jag på sparkontot, men jag vill egentligen inte tulla på mitt sparkonto. Det enda skulle vara om jag får igen det vid en försäljning längre fram.

Jag är som sagt ingen investerare eller affärsman, så ni får ha överseende om det är nåt här som verkar helt galet
Citera
2013-01-08, 10:04
Medlem
Jag tycker spontat som det låter som en bra affär.
Om nu alla uppgifter stämmer.

Det som gör mig lite orolig är det där med dusch/toa.
Jag utgår ifrån att priserna som nämns också är objekt utan dusch/toa?
Det är ju ganska dyrt och installera sådana även om man gör det mesta själv.

Sedan behövs ju en besiktning av stugan.
Och det tillkommer ju även skatt på köpesumman.

Men kommer ni överens och besiktningsmannen inte anmärker på något större finns det säkert möjligheter att stugan inte behöver kosta något att äga, om du vill hyra ut den ibland.

Jag skulle ringa några mäklare i området och kolla hur marknaden ser ut just nu och vad de uppskattar värdet till.
Även titta på blocket och hemnet på liknade objekt.

Det är ju tydligen lite segt att bli av med fritidshus just nu, men hur det ser ut där vet jag ej, men fråga mäklaren.
Citera
2013-01-08, 11:33
Medlem
Som innan säger. Ring mäklare i närområdet och kolla om priser och liknande.
Citera
2013-01-08, 11:36
Medlem
Det har jag gjort tidigare och hon tyckte det verkade ok.
Citera
2013-01-08, 12:44
Medlem
Angående toa förresten så hade jag inte tänkt att ansluta det till något gemensamt avlopp, eller installera trekammarbrunn och dylikt, utan istället sätta in någon form av miljötoa.
Citera
2013-01-08, 17:57
Medlem
Kolla med kommunen om de kan bevilja enskilt avlopp och / eller infiltration för dusch / disk.

Hur långt skulle du ha till stugan? Jag drömmer också om en stugan i fjällen, men eftersom jag gärna vill ha liftnära läge i Lindvallen så får det nog stanna vid en dröm ett bra tag till.

Jag har cirka 4 timmars bilresa dit och där någonstans går nog smärtgränsen för mig om man ska kunna åka upp över en långhelg.
Citera
2013-01-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Kolla med kommunen om de kan bevilja enskilt avlopp och / eller infiltration för dusch / disk.

Hur långt skulle du ha till stugan? Jag drömmer också om en stugan i fjällen, men eftersom jag gärna vill ha liftnära läge i Lindvallen så får det nog stanna vid en dröm ett bra tag till.

Jag har cirka 4 timmars bilresa dit och där någonstans går nog smärtgränsen för mig om man ska kunna åka upp över en långhelg.

Avlopp för disk finns redan.

För närvarande bor jag ca 1.30tim från stugan. Och jag kommer bo kvar här åtminstone över sommaren, sen vet jag inte. Flyttar jag då tillbaka kommer jag ha betydligt längre att åka.
Citera
2013-01-09, 08:53
Medlem
Jag förstår och sympatiserar med drömmen. Att köpa stugan nu skulle vara en risk eftersom du lever med små marginaler. Även om det är enkel standard så kostar en stuga alltid mer än vad man tror. Underhållet (färg, tätningsslister, byta någon som gått sönder) kostar. I ditt fall skulle jag försöka rannsaka dig själv och se vad du vill med livet i stort. Tror du att kommer att hålla dig i närheten (bilavstånd) så köp stugan, det går väl alltid att sälja (kanske med viss förlust) om det inte fungerar.
Citera
2013-01-09, 11:54
Medlem
Du kanske kan hyra ut stugan några veckor per år? Sportlovsveckorna och påsken till exempel, när folk är villiga att betala som mest. Kanske svårt utan riktig toa dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in