2013-01-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag blir lite kluven hur kan det skilja så mycket som 5000 kr i mån, beroende på hur man gör uträkningen?

Vissa har räknat med 30% skatteavdrag andra inte. Ska man räkna med det eller inte när man räknar ut månadskostnaden?

Några har räknat på hög ränta 5-6% andra 3-4%, vad är rimligt att räkna påom man ska ha marginal för höjdränta?

Amotering, privatlånet vill jag amortera så snabbt som möjligt. Anledningen till att jag måste ta det är att jag inte har kontaktinsatsen och måste flytta ut från mitt andrahandsboende om 3-4 månader. Men det övriga lånet hur mycket måste man amotera där egentligen

Räkna med skatteavdrag, du får dra av 30 % av dina räntekostnader i deklarationen. (Går även att jämka)

Gällande räntan skall du idag räkna med runt 3 % men ha marginal upp mot dryga 6 % och känna att du klarar av det utan att gå på dina knän. Bara för att räntan är låg idag betyder det inte att den för all framtid kommer att vara runt 3 %
Senast redigerad av nomizan 2013-01-09 kl. 13:19. Anledning: felstavat / tillägg
Citera
2013-01-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomizan
Nä, ingen vanlig affärsbank tar idag 6 % i ränta, du kan gladeligen räkna med halva den räntan och dealar du lite bör du utan större svårighet komma ner till en rörlig på 2,7 - 2,8. MEN, det det som jag ville få fram är det att man är rätt oinsatt om man gör en glädjekalkyl med dagens knappa 3 % och räknar kallt med att den låga räntan kommer att kvarstå för all framtid. Idag och kommande år ser räntan ut att förbli rätt låg, men så sent som 2009 var den uppe och sniffade på 6 % och om man då gjort en tight kalkyl på 3 % sitter man helt plötsligt med 100 % i ökande ränteutgifter. Så räkna med 6 % och se om du fortfarande tycker det är en bra affär.

Då är jag med. Det håller jag med om. Man ska nog kallt räkna med en ränteökning på 3-5% och ändå klara av att behålla boendet.

Det värsta som kan hända är att räntorna går upp och man blir tvungen att sälja pga att man inte har råd att behålla bostaden.

I ett sånt läge är det nämligen många som säljer, dyrt med bostadslån så få köpare och det kommer bli en prissänkning. Har man då inte ägt bostaden ett tag så kan det bli väldigt svårt att kanske ens få tillbaka pengarna.
Citera
2013-01-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicobello
Skojar du? Jag sparar säkert 50 % av min lön, som är rätt ordinär. Då har jag ändå både hyresrätt och bil av dyrare modell. Men du kanske menar typ pensionssparande?

Ursäkta, men bara för att du gör det så betyder inte det att alla gör det

Detta är bortsett från "orange kuvertet".
Citera
2013-01-09, 20:00
Medlem
LightningMcQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomizan
Räkna med skatteavdrag, du får dra av 30 % av dina räntekostnader i deklarationen. (Går även att jämka)

Gällande räntan skall du idag räkna med runt 3 % men ha marginal upp mot dryga 6 % och känna att du klarar av det utan att gå på dina knän. Bara för att räntan är låg idag betyder det inte att den för all framtid kommer att vara runt 3 %

Att du får ränteavdrag eller inte ska inte vara en fråga utifrån om du ska köpa eller inte. Väg inte ens in det som en fördel. Ett enkelt sätt att kyla av bostadsmarknaden är om staten slutar finansiera ränteavdragen fullt ut. Men måste man vända in ett ränteavdrag för att anse sig ha råd med boendet så ska man inte köpa en BR för det priset.
Citera
2013-01-09, 20:22
Bannlyst
Intressant diskussion.
Jag funderar på att ta ett lån själv,
vill köpa lägenhet för ca 3.5 miljoner med en årslön på ca 800k NOK.
Inga lån sedan innan och har ca 350k sparade. Vad behöver jag betala med dagens svenska banklån?
Citera
2013-01-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGAABBA
Jag skulle inte köpt en så pass dyr lägenhet om jag var TS
......
Men vill man som jag ha en ny bil och leva gott, samtidigt som man lägger undan pengar så går det inte ihop att betala så pass mycket för en lägenhet enligt mig.

Klart det är upp till varje person(och banken) att avgöra men jag ville bara dela med hur jag tänker.
tycker det är för många i den här tråden som skriker ut "LÅNA LÅNA"
Ja fast om TS prioriterar att bo centralare och inte ha bil så kan de pengarna gå till enstaka taxiresor SL-kort och dyrare boende. Det är som du säger att alla prioriterar olika.

Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Okej, jag litar mer på den personen som sa det jag skrev tidigare än det du skriver men okej då vet jag
Men kan du inte berätta på vilket sätt det finns en tydlig och påverkande koppling mellan den historiska och framtida prisutvecklingen på ett enskilt objekt. Det kan finnas men jag menar att det finns andra parametrar och har betydligt större genomslag på objektets framtida prisutveckling.
Citera
2013-01-09, 21:12
Medlem
Som folk redan sagt så handlar det ju om vem du är och hur mycket pengar du behöver för att leva ett dugligt liv. (av vad du själv tycker är ett dugligt liv).

Sedan att anta att det är lugnt för att du ramlade igenom bankens "överlevnadskalkyler" skulle jag inte rekommendera. Tänk på att banken tjänar pengar genom att låna dig pengar. Jag går inte till en tandläkare och ber om tips på en annan bra tandläkare.

Det är hårdare krav på att ta lån nu, många blir nekade pga att de inte har kontantinsatsen. Tror SEB utgick från att man behöver 8k kvar efter ränta+hyra, isch. Vilket imo är väldigt lite.

Klart man kan överleva på det, men med min livsstandard (som inte alls är jätteflådig), så gör man det inte.

Gör budget, räkna, utvärdera
Citera
2013-01-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightningMcQueen
Att du får ränteavdrag eller inte ska inte vara en fråga utifrån om du ska köpa eller inte. Väg inte ens in det som en fördel. Ett enkelt sätt att kyla av bostadsmarknaden är om staten slutar finansiera ränteavdragen fullt ut. Men måste man vända in ett ränteavdrag för att anse sig ha råd med boendet så ska man inte köpa en BR för det priset.

Var någonstans står det att jag att jag väger in det som en fördel? Hade du läst mitt första inlägg så hade du även sett att jag skrev att folkpartiet haft det som ett förslag att sänka ränteavdraget. Men för tillfället så kvarstår ju ränteavdraget på 30 % och då skall man givetvis räkna med det, MEN kanske inte räkna med att det kommer att finnas för evigt.

Min personliga åsikt är den att man skall klara 10 % men det är ju bara jag...
Citera
2013-01-09, 23:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Lite OT: Har också lägenhet i Göteborg. Flyttade in 2004 och hade då en månadshyra på 4227kr. Idag är den uppe i 4850. Men det kanske är en normal hyresökning på 9 år, vad vet jag :P
Ännu mer OT: Hur stor är lägenheten och var i Göteborg ligger den? Jag tycker det låter väldigt billigt för att vara i Göteborg, för denna summa (ca 4830) betalar jag för min etta i en mellanstor stad i södra Sverige.
Citera
2013-01-09, 23:24
Medlem
Balthazaer-s avatar
I dagsläget kan man binda lånet till <4% ränta i 10 år, så slipper man (iaf i 10 år) tänka på vad som skulle hända om räntan gick upp till 6%. Om läget ser annorlunda ut om 10 år så får man väl flytta.

Är marginalerna tighta kan det ju vara värt att betala lite extra för den försäkring som ett bundet lån innebär.
Citera
2013-01-09, 23:29
Medlem
rovmuns avatar
Om vi tar en jämförelse så betalar jag nu för min hyreslägenhet (andrahand) 6500:- då tillkommer el och bredband samt försäkring. Jag har ingen bil och har inget behov av.

Det är väl där någonstans jag kan tänka mig att betala kanske plus en tusenlapp.

Men om jag vänder lite på frågan istället då, vad för pris är rimligt att köpa i Stockholm?
Citera
2013-01-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbullen
Ursäkta, men bara för att du gör det så betyder inte det att alla gör det

Detta är bortsett från "orange kuvertet".

Jag förstår det, men tyckte ändå att det lät oerhört lite. Det är väl dock svårt att definiera "spara"? Jag kan ju lägga undan 10 000 kr per månad av min lön i ett halvår och sen bränna allt på en resa till Vegas. Har jag då sparat dessa pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in