2013-01-08, 09:59
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0skar
Jag hrstammar delvis frn en vallonsk familj som invandrade till Sverige i mitten av 1600-talet. I alla fall sger mitt slkttrd det. Men man vet aldrig med slkttrd. Det r inte enkelt detta.

Jag ser dig inte som svensk. Tyvrr. Once a nigger always a nigger. That's it. Dock kan du skert vara en bra mnniska tycker jag.

Ser du dig sjlv som svensk d, ven fast du har delar av Vallonskt ursprung?

Vad tycker du om TS d?

Nu r jag verkligen inte 100% sker p detta men jag har hrt att min morfar hade vallonskt ursprung, hel eller halvblod jag vet inte men fortfarande s kommer farfar, farmor och mormor frn helsvenska familjer. Ponera att min morfar var helvallon, d skulle jag allts ha en kvarts vallonskt blod i mig, r jag d inte svensk enligt dig?

De valloner som bosatte sig i Sverige och som stannat kvar sedan dess r vl svenskar vid det hr laget eller? Dom r ju nd europer och har bott hr i 400 r, jag kan godta om dessa benmner sig som svenskar och acceptera om dom verkligen vill vara svenskar. En arab som bott hr i 0-20 r och anser sig vara helsvensk kan jag dremot vara kritisk emot, dessa r inte europer och deras kultur skiljer sig avsevrt frn vr egen.

Om inte dessa berknas som svenskar kan man ju sga att svenskar knappt existerar eftersom vi hrstammar ifrn germaner, germanska jgare som invandrade hit under stenldern ifrn Tyskland, Danmark. De frsta mnniskorna som korsade sundet mellan Danmark och Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Vallonblod r kodord fr zigenarblod. Det kom vldigt f valloner till Sverige och man ville inte sga att man hade zigenarblod. Sorry.

Vad r detta fr skitsnack? Vallonerna invandrade till Sverige p 1600-talet och dom hrstammar ifrn Belgien. Dom hade riktigt stora kunskaper nr det gllde att tmja jrnet och utvandrade hit eftersom det fanns jobb hr och bttre levnadsvillkor. Den strre delen av vallonerna invandrade till Norrkping och just den hr staden var centrum fr vapenindustrin p 1600-talet. Vi stred med vallonskt jrn vad fan.

Zigenare vill inte jobba, i deras kultur gr det ut p att blsa Gajo (icke-zigenare) och snuva dom p allt av vrde. Ju mer genomtnkt deras kriminella handlingar r desto mer rorikt r det i deras kultur. En Zigenare med ett hederligt jobb och som fljer lagen frkastas i romernas kultur och romer sjlva avskyr dessa.

Jmfrt du ckliga zigenare med europeiska valloner som gr rtt fr sig s borde du lsa en och annan bok om valloner i sig. Den enda likheten jag kan se mellan dessa och alla andra grupper r att man r negativ till att beblanda sig med annat folk, vilket r naturligt. Vallonerna hll sig till valloner, iallafall till slutet av 1800-talet.
Senast redigerad av KingVision 2013-01-08 kl. 10:02.
Citera
2013-01-08, 10:19
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillmacka
Hej,

Vad tycker ni om valloner?

Jag har lite vallonskt blod i mig och undrar ifall ni anser mig som svensk, mina frfder r fdda hr i flera generationer, vad jag vet 3 generationer tillbaka, sen vet jag inget mer, det r sannerligen nnu lngre bak, men jag har inte tillgng till den informationen.

Folk med samma efternamn som mig har setts till tidigast p 1600 talet i Sverige.

MVH

r du seris, eller trollar du? Europeisk invandring har aldrig inneburit ngra
problem utan man har i dom flesta fall assimilerats i samhllet utan ngra
strre problem. Det r bara Icke-vit invandring som r problematisk, speciellt
den frn Afrika och Mellanstern.
Citera
2013-01-08, 11:09
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
De kan dra t helvete. Smller upp sina jvla pommes-stnd p varenda gathrn och sprider sliskig choklad och rasistiska serietidningar omkring sig! Poirrot, k hem!

Du min vn har ingen aning om vad du snackar om, min slkt har funnits hr sedan 1600-talet och r och har varit hrt arbetande. r det att du har nog speciellt emot typ Tintin eller nt ?

Det r i s fall fransmn du pratar om.

pommes-stnd ? Hahaha

Du vill nog ha din pommes serverad inne p donken precis som jag.
Senast redigerad av dannutt 2013-01-08 kl. 11:15.
Citera
2013-01-08, 11:55
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Vallonblod r kodord fr zigenarblod. Det kom vldigt f valloner till Sverige och man ville inte sga att man hade zigenarblod. Sorry.

S tror jag ocks, valonerna var bara ett f hundratal och dom flesta kte hem igen. Alla svartmustiga svenskar som skyller sin svartmustighet p vallonblod har nog i sjlva verket zigenar eller tattarblod i sig.
Citera
2013-01-08, 12:29
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Valloner...
r det inte piratkopierade Tintin-album, pommes eller mjkig choklad i form av sjfrukter de ska pracka p en, s r det ntt jvla jrnsmide. Jag gjorde misstaget att kpa ett ton utstrckt stngjrn och det har jag nnu inte haft nn nytta av.
Citera
2013-01-08, 12:54
Medlem
Zentowers avatar
Knappt tusen valloner kom till Sverige fr ungefr 400 r sedan. Det var ingen stor grupp men gjorde stort intryck d mnga var rtt vlutbildare och duktiga ingenjrer. En del av deras ttlingar blev framgngsrika fretagare. Mest knda r kanske De Geer-familjen som blev adlig p 1700-talet och 1876 blev Louis De Geer Sveriges frste statsminister.

Att folk s grna sger att de har vallonblod i sig r fr att frklara mrkt hr eller bruna gon, som nstan alltid r ett arv frn finska, tyska, samiska, polska eller ryska rtter hos ngon frfader. Dessa grupper r mycket mycket vanligare n vallonerna.

Det lter sklart mycket bttre att spela p fantasin att man kanske r en ttling till de mytomspunna Vallonerna och till och med kanske avlgsen slkting med De Geer-familjen.
Citera
2013-01-08, 13:20
Medlem
Kuksugarklas123s avatar
Citat:
Hej,

Jag har lite vallonskt blod i mig och undrar ifall ni anser mig som svensk, mina frfder r fdda hr i flera generationer, vad jag vet 3 generationer tillbaka, sen vet jag inget mer, det r sannerligen nnu lngre bak, men jag har inte tillgng till den informationen.

Folk med samma efternamn som mig har setts till tidigast p 1600 talet i Sverige.

MVH
N usch ni r orena svartskallar.
Citera
2013-01-08, 13:48
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Hej,

MVH

Jag tycker ingenting eftersom det inte finns valloner i Sverige (om man nu inte med det ordet menar belgare frn Wallonie). Dremot finns det vallonttlingar i Sverige men ni utgr knappast en etnisk grupp lngre.

Jag vet att ni r organiserade i Sllskapet Vallonttlingar (SV) som grundades 1938. Ungefr 2500 valloner invandrade till Sverige under perioden 1620-1635 och av dem stannade 2000 personer kvar vilket motsvarade ett par promille av av landets befolkning. Idag r vl ungefr 100 000 svenskar ttlingar till de fransktalande vallonerna. Lgger man till de tyska och hollndska slkterna kan det handla om 200 000 personer.

Valloninvandringen skapade enklaver med fransktalande arbetarfamiljer vid de strre jrnbruken i Mellansverige. Vid bruken i Uppland rknades vallonerna som en egen etnisk grupp hundra r efter invandringen. I krigsmaktens listor fr r 1713 redovisas 614 svenskar och 223 valloner i ar-betsfor lder 2060 r vid bruken i Uppland. Frst under 1900-talets brjan nr smidet vid jrnbruken gick mot sitt slut brjade vallonernas traditioner och sammanhllning brytas.

http://www.vallon.se/

http://en.wikipedia.org/wiki/Wallonia

Walloniets "nationalsng" Le chant des Wallons: http://www.youtube.com/watch?v=cbhf1AtOmnQ

Fr de med vallonblod som har arnstadska skuldkomplex och vill vara skyldiga till skuld fanns ven en wallonsk SS-division som man kan frfra sig ver: http://www.youtube.com/watch?v=_KB0kgI7EkA
Senast redigerad av NSO 2013-01-08 kl. 13:51.
Citera
2013-01-08, 14:14
Medlem
.ANDERSs avatar
Enligt Wikipedia:

"Det totala antalet migranter som anlnde under den hr tiden har uppskattats till mellan 1 000 och 1 200 familjeenheter."

Tror att alla sger att dem r valloner pga av deras bruna hr. Men kan inte svenskar ha brunt hr eller? Tror det bara r skitsnack fr att man ska acceptera invandring. Tidigt i skolan fick man lra sig vad valloner vad och hur mycket dem bidrog till Sverige och hur mnga dem var. 1200 personer kan nog knappast knulla fram en stor del av befolkningen.

Skitsnack sger jag bara!
Citera
2013-01-08, 14:15
Medlem
Blbrskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
S tror jag ocks, valonerna var bara ett f hundratal och dom flesta kte hem igen. Alla svartmustiga svenskar som skyller sin svartmustighet p vallonblod har nog i sjlva verket zigenar eller tattarblod i sig.
Har man smedslkt frn de upplndska bruken har man en viss chans att ha Valloner i slkttrdet, har man en hsthandlare frn halland br man kanske ta det varligt ^^

Var kommer "Svartmuskigheten" i frn? Valloner r kelter .
Citera
2013-01-08, 14:28
Medlem
AhnenErbes avatar
Min mormor r av vallonsk slkt, hennes farfar var smed.

Men jag r blond och blgd och har inga andra utlnningar att tala om i slkttrdet frutom danska skningar fr lnge sedan.

Gillar dock tintin och det kndes bra nr jag var i Belgien fr ett par r sedan. Gick dock aldrig ur bilen, men de har en schysst motorvg.
Citera
2013-01-08, 14:32
Medlem
knullklassons avatar
Jag har varit i Vallonien mnga gnger, och umgtts med valloner likas. Jag ser inget konstigt i valloner. De r som vilka vsterlnningar som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in