2013-01-08, 09:59
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0skar
Jag härstammar delvis från en vallonsk familj som invandrade till Sverige i mitten av 1600-talet. I alla fall säger mitt släktträd det. Men man vet aldrig med släktträd. Det är inte enkelt detta.

Jag ser dig inte som svensk. Tyvärr. Once a nigger always a nigger. That's it. Dock kan du säkert vara en bra människa tycker jag.

Ser du dig själv som svensk då, även fast du har delar av Vallonskt ursprung?

Vad tycker du om TS då?

Nu är jag verkligen inte 100% säker på detta men jag har hört att min morfar hade vallonskt ursprung, hel eller halvblod jag vet inte men fortfarande så kommer farfar, farmor och mormor från helsvenska familjer. Ponera att min morfar var helvallon, då skulle jag alltså ha en kvarts vallonskt blod i mig, är jag då inte svensk enligt dig?

De valloner som bosatte sig i Sverige och som stannat kvar sedan dess är väl svenskar vid det här laget eller? Dom är ju ändå européer och har bott här i 400 år, jag kan godta om dessa benämner sig som svenskar och acceptera om dom verkligen vill vara svenskar. En arab som bott här i 0-20 år och anser sig vara helsvensk kan jag däremot vara kritisk emot, dessa är inte européer och deras kultur skiljer sig avsevärt från vår egen.

Om inte dessa beräknas som svenskar kan man ju säga att svenskar knappt existerar eftersom vi härstammar ifrån germaner, germanska jägare som invandrade hit under stenåldern ifrån Tyskland, Danmark. De första människorna som korsade sundet mellan Danmark och Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Vallonblod är kodord för zigenarblod. Det kom väldigt få valloner till Sverige och man ville inte säga att man hade zigenarblod. Sorry.

Vad är detta för skitsnack? Vallonerna invandrade till Sverige på 1600-talet och dom härstammar ifrån Belgien. Dom hade riktigt stora kunskaper när det gällde att tämja järnet och utvandrade hit eftersom det fanns jobb här och bättre levnadsvillkor. Den större delen av vallonerna invandrade till Norrköping och just den här staden var centrum för vapenindustrin på 1600-talet. Vi stred med vallonskt järn vad fan.

Zigenare vill inte jobba, i deras kultur går det ut på att blåsa Gajo (icke-zigenare) och snuva dom på allt av värde. Ju mer genomtänkt deras kriminella handlingar är desto mer ärorikt är det i deras kultur. En Zigenare med ett hederligt jobb och som följer lagen förkastas i romernas kultur och romer själva avskyr dessa.

Jämfört du äckliga zigenare med europeiska valloner som gör rätt för sig så borde du läsa en och annan bok om valloner i sig. Den enda likheten jag kan se mellan dessa och alla andra grupper är att man är negativ till att beblanda sig med annat folk, vilket är naturligt. Vallonerna höll sig till valloner, iallafall till slutet av 1800-talet.
Senast redigerad av KingVision 2013-01-08 kl. 10:02.
Citera
2013-01-08, 10:19
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillmacka
Hej,

Vad tycker ni om valloner?

Jag har lite vallonskt blod i mig och undrar ifall ni anser mig som svensk, mina förfäder är födda här i flera generationer, vad jag vet 3 generationer tillbaka, sen vet jag inget mer, det är sannerligen ännu längre bak, men jag har inte tillgång till den informationen.

Folk med samma efternamn som mig har setts till tidigast på 1600 talet i Sverige.

MVH

Är du seriös, eller trollar du? Europeisk invandring har aldrig inneburit några
problem utan man har i dom flesta fall assimilerats i samhället utan några
större problem. Det är bara Icke-vit invandring som är problematisk, speciellt
den från Afrika och Mellanöstern.
Citera
2013-01-08, 11:09
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
De kan dra åt helvete. Smäller upp sina jävla pommes-stånd på varenda gathörn och sprider sliskig choklad och rasistiska serietidningar omkring sig! Poirrot, åk hem!

Du min vän har ingen aning om vad du snackar om, min släkt har funnits här sedan 1600-talet och är och har varit hårt arbetande. Är det att du har nog speciellt emot typ Tintin eller nåt ?

Det är i så fall fransmän du pratar om.

pommes-stånd ? Hahaha

Du vill nog ha din pommes serverad inne på donken precis som jag.
Senast redigerad av dannutt 2013-01-08 kl. 11:15.
Citera
2013-01-08, 11:55
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Vallonblod är kodord för zigenarblod. Det kom väldigt få valloner till Sverige och man ville inte säga att man hade zigenarblod. Sorry.

Så tror jag också, valonerna var bara ett få hundratal och dom flesta åkte hem igen. Alla svartmustiga svenskar som skyller sin svartmustighet på vallonblod har nog i själva verket zigenar eller tattarblod i sig.
Citera
2013-01-08, 12:29
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Valloner...
Är det inte piratkopierade Tintin-album, pommes eller mjäkig choklad i form av sjöfrukter de ska pracka på en, så är det nått jävla järnsmide. Jag gjorde misstaget att köpa ett ton utsträckt stångjärn och det har jag ännu inte haft nån nytta av.
Citera
2013-01-08, 12:54
Medlem
Zentowers avatar
Knappt tusen valloner kom till Sverige för ungefär 400 år sedan. Det var ingen stor grupp men gjorde stort intryck då många var rätt välutbildare och duktiga ingenjörer. En del av deras ättlingar blev framgångsrika företagare. Mest kända är kanske De Geer-familjen som blev adlig på 1700-talet och 1876 blev Louis De Geer Sveriges förste statsminister.

Att folk så gärna säger att de har vallonblod i sig är för att förklara mörkt hår eller bruna ögon, som nästan alltid är ett arv från finska, tyska, samiska, polska eller ryska rötter hos någon förfader. Dessa grupper är mycket mycket vanligare än vallonerna.

Det låter såklart mycket bättre att spela på fantasin att man kanske är en ättling till de mytomspunna Vallonerna och till och med kanske avlägsen släkting med De Geer-familjen.
Citera
2013-01-08, 13:20
Medlem
Kuksugarklas123s avatar
Citat:
Hej,

Jag har lite vallonskt blod i mig och undrar ifall ni anser mig som svensk, mina förfäder är födda här i flera generationer, vad jag vet 3 generationer tillbaka, sen vet jag inget mer, det är sannerligen ännu längre bak, men jag har inte tillgång till den informationen.

Folk med samma efternamn som mig har setts till tidigast på 1600 talet i Sverige.

MVH
Nä usch ni är orena svartskallar.
Citera
2013-01-08, 13:48
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Hej,

MVH

Jag tycker ingenting eftersom det inte finns valloner i Sverige (om man nu inte med det ordet menar belgare från Wallonie). Däremot finns det vallonättlingar i Sverige men ni utgör knappast en etnisk grupp längre.

Jag vet att ni är organiserade i Sällskapet Vallonättlingar (SVÄ) som grundades 1938. Ungefär 2500 valloner invandrade till Sverige under perioden 1620-1635 och av dem stannade 2000 personer kvar vilket motsvarade ett par promille av av landets befolkning. Idag är väl ungefär 100 000 svenskar ättlingar till de fransktalande vallonerna. Lägger man till de tyska och holländska släkterna kan det handla om 200 000 personer.

Valloninvandringen skapade enklaver med fransktalande arbetarfamiljer vid de större järnbruken i Mellansverige. Vid bruken i Uppland räknades vallonerna som en egen etnisk grupp hundra år efter invandringen. I krigsmaktens listor för år 1713 redovisas 614 svenskar och 223 valloner i ar-betsfor ålder 20–60 år vid bruken i Uppland. Först under 1900-talets början när smidet vid järnbruken gick mot sitt slut började vallonernas traditioner och sammanhållning brytas.

http://www.vallon.se/

http://en.wikipedia.org/wiki/Wallonia

Walloniets "nationalsång" Le chant des Wallons: http://www.youtube.com/watch?v=cbhf1AtOmnQ

För de med vallonblod som har arnstadska skuldkomplex och vill vara skyldiga till skuld fanns även en wallonsk SS-division som man kan förfära sig över: http://www.youtube.com/watch?v=_KB0kgI7EkA
Senast redigerad av NSO 2013-01-08 kl. 13:51.
Citera
2013-01-08, 14:14
Medlem
.ANDERSs avatar
Enligt Wikipedia:

"Det totala antalet migranter som anlände under den här tiden har uppskattats till mellan 1 000 och 1 200 familjeenheter."

Tror att alla säger att dem är valloner pga av deras bruna hår. Men kan inte svenskar ha brunt hår eller? Tror det bara är skitsnack för att man ska acceptera invandring. Tidigt i skolan fick man lära sig vad valloner vad och hur mycket dem bidrog till Sverige och hur många dem var. 1200 personer kan nog knappast knulla fram en stor del av befolkningen.

Skitsnack säger jag bara!
Citera
2013-01-08, 14:15
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så tror jag också, valonerna var bara ett få hundratal och dom flesta åkte hem igen. Alla svartmustiga svenskar som skyller sin svartmustighet på vallonblod har nog i själva verket zigenar eller tattarblod i sig.
Har man smedsläkt från de uppländska bruken har man en viss chans att ha Valloner i släktträdet, har man en hästhandlare från halland bör man kanske ta det varligt ^^

Var kommer "Svartmuskigheten" i från? Valloner är kelter .
Citera
2013-01-08, 14:28
Medlem
AhnenErbes avatar
Min mormor är av vallonsk släkt, hennes farfar var smed.

Men jag är blond och blåögd och har inga andra utlänningar att tala om i släktträdet förutom danska skåningar för länge sedan.

Gillar dock tintin och det kändes bra när jag var i Belgien för ett par år sedan. Gick dock aldrig ur bilen, men de har en schysst motorväg.
Citera
2013-01-08, 14:32
Medlem
knullklassons avatar
Jag har varit i Vallonien många gånger, och umgåtts med valloner likaså. Jag ser inget konstigt i valloner. De är som vilka västerlänningar som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in