Citat:
Ursprungligen postat av SurtFanskap
Jag har tagit dessa två nu ett tag på grund av en inflammation i axeln (hemsk smärta konstant)
och har märkt att jag blir allt mer resistent mot dom.
Vad hade kunnat vara en bra ersättning?
Tänkte om man skulle byta dom mot några andra då jag inte har tagit några andra smärtstillande i större utsträckning innan.
Vad kan vara en bra "tradeoff"?
Är dock inte alls intresserad av att sälja någon av dom så det är inte lönt att fråga mig med tanke på att jag behöver smärtstillande, inte pengar.
Tack på förhand

Tja du. Tror inte det finns några bra ersättare. Oralt är oxykodon 1,5 - 2x mer potent än morfin, och att ersätta med morfin i större doser skulle p.g.a. korstolerans troligen inte göra någon skillnad. Tror jag. Hydromorfon lär du inte få utskrivet, och nåt starkt smärtstillande som inte verkar genom påverkan på MU-receptorerna känner jag inte till.
Lekmannafarmaceuten har talat.
EDIT>> Men vet du vad. Du kan prova att kombinera paracetamol (Panodil eller alvedon) med Diklofenak. Båda går att köpa receptfritt på apotek (diklofenak 25mg tabletter är receptfria, 50mg är receptbelagt).
I kombination med vartannat uppstår synergiska effekter som ger väldigt effektiv smärtlindring.
Köp diklofenak, inte voltaren!
Lämpliga doser vid stark smärta är 500-750mg paracetamol och 75-100mg diklofenak. Diklofenak är ganska elakt mot magen, så har du känslig mage så kan det vara en bra idé att även ta omeprazol och äta lite fast föda i samband med intaget.