2013-01-08, 02:21
Medlem
SurtFanskaps avatar
Jag har tagit dessa två nu ett tag på grund av en inflammation i axeln (hemsk smärta konstant)
och har märkt att jag blir allt mer resistent mot dom.

Vad hade kunnat vara en bra ersättning?
Tänkte om man skulle byta dom mot några andra då jag inte har tagit några andra smärtstillande i större utsträckning innan.

Vad kan vara en bra "tradeoff"?
Är dock inte alls intresserad av att sälja någon av dom så det är inte lönt att fråga mig med tanke på att jag behöver smärtstillande, inte pengar.

Tack på förhand
Citera
2013-01-08, 03:23
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurtFanskap
Jag har tagit dessa två nu ett tag på grund av en inflammation i axeln (hemsk smärta konstant)

Tänkte om man skulle byta dom mot några andra då jag inte har tagit några andra smärtstillande i större utsträckning innan.

Är dock inte alls intresserad av att sälja någon av dom så det är inte lönt att fråga mig med tanke på att jag behöver smärtstillande, inte pengar.

Tack på förhand

Tja du. Tror inte det finns några bra ersättare. Oralt är oxykodon 1,5 - 2x mer potent än morfin, och att ersätta med morfin i större doser skulle p.g.a. korstolerans troligen inte göra någon skillnad. Tror jag. Hydromorfon lär du inte få utskrivet, och nåt starkt smärtstillande som inte verkar genom påverkan på MU-receptorerna känner jag inte till.

Lekmannafarmaceuten har talat.

EDIT>> Men vet du vad. Du kan prova att kombinera paracetamol (Panodil eller alvedon) med Diklofenak. Båda går att köpa receptfritt på apotek (diklofenak 25mg tabletter är receptfria, 50mg är receptbelagt).

I kombination med vartannat uppstår synergiska effekter som ger väldigt effektiv smärtlindring.

Köp diklofenak, inte voltaren!

Lämpliga doser vid stark smärta är 500-750mg paracetamol och 75-100mg diklofenak. Diklofenak är ganska elakt mot magen, så har du känslig mage så kan det vara en bra idé att även ta omeprazol och äta lite fast föda i samband med intaget.
Senast redigerad av PenisJuice 2013-01-08 kl. 03:40.
Citera
2013-01-08, 04:17
Medlem
SurtFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Tja du. Tror inte det finns några bra ersättare. Oralt är oxykodon 1,5 - 2x mer potent än morfin, och att ersätta med morfin i större doser skulle p.g.a. korstolerans troligen inte göra någon skillnad. Tror jag. Hydromorfon lär du inte få utskrivet, och nåt starkt smärtstillande som inte verkar genom påverkan på MU-receptorerna känner jag inte till.

Lekmannafarmaceuten har talat.

EDIT>> Men vet du vad. Du kan prova att kombinera paracetamol (Panodil eller alvedon) med Diklofenak. Båda går att köpa receptfritt på apotek (diklofenak 25mg tabletter är receptfria, 50mg är receptbelagt).

I kombination med vartannat uppstår synergiska effekter som ger väldigt effektiv smärtlindring.

Köp diklofenak, inte voltaren!

Lämpliga doser vid stark smärta är 500-750mg paracetamol och 75-100mg diklofenak. Diklofenak är ganska elakt mot magen, så har du känslig mage så kan det vara en bra idé att även ta omeprazol och äta lite fast föda i samband med intaget.

Tack för tipset! Ska prova det omgående
Citera
2013-01-08, 04:26
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Tack för tipset! Ska prova det omgående

Morfin är mycket mysigare dock.
Citera
2013-01-08, 04:57
Medlem
SurtFanskaps avatar
Citat:
Morfin är mycket mysigare dock.

haha jo morfin är riktigt nice när det faktiskt verkar på mig
Citera
2013-01-08, 05:09
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
haha jo morfin är riktigt nice när det faktiskt verkar på mig

Fattar inte varför de inte gett dig alvedon + diklofenak redan. De är ju dessutom antiinflamatoriska. Jag fick nys om denna kombon när jag hade en inflammation i skuldran. Jäääävlar ont det gjorde. Bara skrek när jag skulle gå upp en morgon. Fick rulla mig ur sängen.

Kombon är blodförtunnande, vilket kan vara negativt om du har lätt för att få blödningar. Då kan det vara svårt att... sluta blöda.
Citera
2013-01-08, 05:53
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:

Tack på förhand

Testa ARCOXIA 90 mg. Ganska enkelt att få utskrivet också.
Fungerar ypperligt!

Källa: Har självt stått på morfin och morfinliknande preparat samt tagit Arcoxia mot smärta och inflammation.
Mot just inflammationer, som du lider av, är den oerhört bra.

Läs mer på:
https://www.fass.se/LIF/produktfakta...7&UserTypeID=2
Senast redigerad av lirareflashback 2013-01-08 kl. 05:56.
Citera
2013-01-08, 06:02
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Fattar inte varför de inte gett dig alvedon + diklofenak redan. De är ju dessutom antiinflamatoriska. Jag fick nys om denna kombon när jag hade en inflammation i skuldran. Jäääävlar ont det gjorde. Bara skrek när jag skulle gå upp en morgon. Fick rulla mig ur sängen.

Kombon är blodförtunnande, vilket kan vara negativt om du har lätt för att få blödningar. Då kan det vara svårt att... sluta blöda.

Skulle knappast rekommendera alvedon + diklofenak.
Biverkningarna är för många och den positiva effekten alldeles för liten.
Citera
2013-01-08, 06:17
Medlem
SurtFanskaps avatar
Citat:

Det enda jag fick var Starkare alvedon samt Naproxen utskrivet då alvedonen enligt läkaren skulle funka för smärtan (yeah right ) och Naproxen mot inflammationen.

Kan ju bara säga att Oxynorm / codone är det enda som har funkat mot smärtan (som jag har provat)

Ja som tur är så brukar jag inte direkt skära mig på daglig basis så att förblöda hade nog inte varit en risk haha
Citera
2013-01-08, 06:22
Medlem
SurtFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Testa ARCOXIA 90 mg. Ganska enkelt att få utskrivet också.
Fungerar ypperligt!

Källa: Har självt stått på morfin och morfinliknande preparat samt tagit Arcoxia mot smärta och inflammation.
Mot just inflammationer, som du lider av, är den oerhört bra.

Läs mer på:
https://www.fass.se/LIF/produktfakta...7&UserTypeID=2

Ska kolla upp det om axeln inte blir bättre innan nästa besök hos läkaren så tack så mycket för tipset
Citera
2013-01-08, 06:37
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Skulle knappast rekommendera alvedon + diklofenak.
Biverkningarna är för många och den positiva effekten alldeles för liten.

Jaså. Jag tycker den smärtlindrande effekten är god m. tanke på att det är receptfria läkemedel. Summan är klart bättre än delarna var för sig.

Vad upplever du för biverkningar? Enda jag märkt är att magen tar stryk. Inte så bra om man tar det långvarigt, men det gör ju inte jag, så behöver jag inte effektivare smärtlindring så föredrar jag att bara gå till apoteket framför att behöva gå till doktorn och jiddra en massa för att få nåt starkare på recept.
Citera
2013-01-09, 00:31
Medlem
503s avatar
Tror den passar bättre här.

opiater -> medicin och hälsa.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto