2013-01-08, 00:44
Medlem
Istashas avatar
Idag fick jag faktura på min sons klassfoton. Det står att om pengarna inte är dem tillhanda imorgon så höjer de kostnaden från 500 till 1000 kronor och lägger på en påminnelseavgift.
Om jag ens hade satt mig och betalat den direkt när jag kom från jobbet så hade de inte hunnit få in pengarna imorgon.
Är detta något de kalkylerat med för att få in mer pengar?
Det kan ju inte vara så att man kan göra såhär, eller?
Vad ska jag säga till dem imorgon när jag ringer och skäller ut dem?
Kan man bestrida den på något sätt?
Citera
2013-01-08, 00:50
Medlem
Division.Bells avatar
Nu var det ju några år sen jag gick ur låg/mellanstadiet men brukar inte barnen få med sig någon lapp hem ett tag i förväg? Antagligen har ditt barn inte gett dig denna lapp och dem har nu gett dig en sista påminnelse ifall det skulle vara så att du ändrat dig och nu vill betala(de förutsätter att ditt barn ska ha gett dig lappen långt i förväg).
Citera
2013-01-08, 00:56
Medlem
chimichurris avatar
Enligt köplagen paragraf 12 skall du betala när säljaren kräver det.
Angående höjning så det i skrivande stund olaglig.

Bara att dra ett streck över pappret och bestrida. Obs ring dem inte
utan gör allt skrivledes.

Det kan inte gå till inkasso eller KFM om du bestrider,
utan frågan kan ev bli tvistemål i tingsrätten, du riskerar nästan
inget alls då det är ett små-mål ( under ett halvt basbelopp ca 20000 sek )

Förlorar du kan du ev åka på att betala en rättstimma ,inget annat.
Behöver alltså inte oroa dig för att betala deras ombud.
Du kommer inte få någon anmärkning heller.

Lycka till
Citera
2013-01-08, 00:59
Medlem
Vilke bluff-faktura du har fått !

Ha ha ha
Citera
2013-01-08, 01:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Enligt köplagen paragraf 12 skall du betala när säljaren kräver det.
Angående höjning så det i skrivande stund olaglig.

Det roliga är att det däremot inte är olagligt att göra tvärt om.. Det vill säga man sätter priset till 1 000kr och "Men om du betalar på en dag så får du 500kr i snabbhetsrabatt".

Jag menar, resultatet blir ju så att säga detsamma... ja, förutom att många gissningsvis inte skulle köpa tjänsten
Citera
2013-01-08, 01:01
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell
Nu var det ju några år sen jag gick ur låg/mellanstadiet men brukar inte barnen få med sig någon lapp hem ett tag i förväg? Antagligen har ditt barn inte gett dig denna lapp och dem har nu gett dig en sista påminnelse ifall det skulle vara så att du ändrat dig och nu vill betala(de förutsätter att ditt barn ska ha gett dig lappen långt i förväg).

Nej målsman kan inte anses juridiskt delgiven på detta sätt.
Citera
2013-01-08, 01:04
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell

Men denna lapp brukar endast vara att man ska fylla i om de ska vara med eller inte. Har aldrig fått en räkning skickad från skolan med min son. Självaste räkningen ligger i kuvertet med fotona i och den skickas hem. Så är det på sonens skola iallafall.
Citera
2013-01-08, 01:11
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det roliga är att det däremot inte är olagligt att göra tvärt om.. Det vill säga man sätter priset till 1 000kr och "Men om du betalar på en dag så får du 500kr i snabbhetsrabatt".

Jag menar, resultatet blir ju så att säga detsamma... ja, förutom att många gissningsvis inte skulle köpa tjänsten

Men nu är det inte tvärtom som jag förstått det.
Finns många tricks man kan laborera med, tycker hobby juridik
är rätt så kul...
Citera
2013-01-08, 01:23
Medlem
Istashas avatar
Min son går på dagis, har inte fått någon lapp och denna faktura är den första.

Okay, de har skrivit att om pengarna är inne senare än den 8:e så är det någon rabatt de tar bort, och så kostar det istället det dubbla. Detta är alltså helt lagligt? Då existerar ju denna rabatt inte i praktiken, eftersom det är omöjligt att betala in räkningen snabbt nog?

Om jag ringer imorgon och irriterat och välformulerat säger att jag fick fakturan igår, vill ha tio dagar att betala den, annars bestrider jag den, tror ni de tycker att jag är jobbig då och går med på det?
Citera
2013-01-08, 01:51
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istasha
Min son går på dagis, har inte fått någon lapp och denna faktura är den första.

Okay, de har skrivit att om pengarna är inne senare än den 8:e så är det någon rabatt de tar bort, och så kostar det istället det dubbla. Detta är alltså helt lagligt? Då existerar ju denna rabatt inte i praktiken, eftersom det är omöjligt att betala in räkningen snabbt nog?

Om jag ringer imorgon och irriterat och välformulerat säger att jag fick fakturan igår, vill ha tio dagar att betala den, annars bestrider jag den, tror ni de tycker att jag är jobbig då och går med på det?

Är det så det ligger till så har du missat deadline.
På URSPRUNGS PAPPRET stod alltså detta, då tar man reda på
bankgiro och betalar in med tex sitt person nr som meddelande, i så god tid man kan.
Det är ditt ansvar att saker betalas i tid, ingen annans.
Kanske lite småfult men inte olagligt. Tyvärr...
Citera
2013-01-08, 01:52
Medlem
Istashas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Är det så det ligger till så har du missat deadline.
På URSPRUNGS PAPPRET stod alltså detta, då tar man reda på
bankgiro och betalar in med tex sitt person nr som meddelande, i så god tid man kan.
Det är ditt ansvar att saker betalas i tid, ingen annans.
Kanske lite småfult men inte olagligt. Tyvärr...
Nehej, det står att man behåller det man vill ha, annars skickar tillbaka, sedan inväntar man fakturan.
Citera
2013-01-08, 01:56
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istasha
Nehej, det står att man behåller det man vill ha, annars skickar tillbaka, sedan inväntar man fakturan.

Jo Jo...du ingick juridiskt accept när du skrev eller muntligt godtog ursprungskontraktet,
eller hur? Kräv kopia på detta kontrakt så vet du var det står.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in