Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-07, 22:29
  #1
Medlem
Jag har en bekant som äger några tänder med guld i och denne vill sälja guldet. Det jag undrar är hur man går tillväga för att få ut guldet ur tanden. Hacka? Bränna? Eller ska man lämna in tänderna som de är? Låter lite halvofräscht.
Vad tror ni för övrigt man får för en guldtand på marknaden idag?
__________________
Senast redigerad av pessimistkvist 2013-01-07 kl. 22:55.
Citera
2013-01-07, 23:13
  #2
Medlem
CastelulBrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pessimistkvist
Jag har en bekant som äger några tänder med guld i och denne vill sälja guldet. Det jag undrar är hur man går tillväga för att få ut guldet ur tanden. Hacka? Bränna? Eller ska man lämna in tänderna som de är? Låter lite halvofräscht.
Vad tror ni för övrigt man får för en guldtand på marknaden idag?

Värderas troligen i gram, här är ett företag som köper guld:

Värderas olika beroende på karat (vet inte vilket man lagar tänder med).

Lättast vore att smälta ner tänderna för att få fram guldet men detta är förmodligen bara aktuellt vid en stor kvantitet. Testa hacka i en, går det åt helvete är det ingen jätteförlust.
Citera
2013-01-07, 23:14
  #3
Medlem
Hos tandläkaren finns det speciella kuvert man skickar in med just tandguld i till nåt företag, då kan man skicka tänderna som dom är. Fråga om du kan få ett sånt kuvert hos tandläkaren, borde inte vara några problem.
Citera
2013-01-07, 23:29
  #4
Medlem
EmergencyBrakes avatar
Många butiker som köper guld brukar skriva att de bland annat köper tandguld, de borde ju rimligtvis kunna hjälpa till att få ut guldet, men vad vet jag
Citera
2013-02-01, 16:25
  #5
Medlem
Ftg som GuldAdam, Guldbrev och SMSguld köper alla tandguld. Jag har själv köpt tandguld och man gör en uppskattning på hur mkt guld det är och sen får du betalt per gram.

Här har du lite exempel http://www.guldadam.se/guldpriset

Mitt förslag är att du går till en butik och får det värderat.
Citera
2013-02-02, 21:41
  #6
Medlem
Kan man inte bara klappa till med en hammare så tanden splittras?
Citera
2013-02-07, 14:57
  #7
Medlem
Lämna bara in hos en guldaffär, helst som har egen smedja, det är inga problem, har själv gjort det med några bryggor....
Citera
2013-02-07, 18:57
  #8
Medlem
Eftersom flertalet andra misslyckas med att läsa frågeställningen "hur få ut guldet ur tanden" så ska du få dagens tips:
A. Gå till tandläkaren.
Eller
B. Pilla ut själv medelst valfritt skarpt verktyg. Inte lika trevligt.
Citera
2013-02-15, 02:19
  #9
Medlem
Du slår sönder tanden med en hammare. Ha evt tanden inuti en trasa eller en plastpåse. Guldet går inte sönder men det gör tanden. Peta sedan ut allt med en spetsig tång, skruvmejsel eller spik.

Jag var själv osäker inför detta, men det är ganska lätt.

Det finns en sorts spik som fastnar guldkronan till tanden, den är vanligtvis av guld den också.

Jag skulle egentligen aldrig skicka guld med posten eftersom du inte har bevis för mängden. Men om du gör det ändå, väg då guldet innan, och skriv vikten (med decimal) på blanketten som du fyller i. Då vet de i alla fall att du har koll.

Samma om du går til en guldaffär - väg guldet hemifrån.

Jag har precis såld en guldtand som jag vägde till 13,56 gram, og på affären svängde vågens display mellan 13,5 - 13,6 gram, så jag var nöjd.

För att kunna väga guldet behöver du naturligtvis ta bort tanden, därför behöver man slå sönder och rensa den hemma. Om du väger behöver du en sån liten exakt våg som även knarklangare använder - men om man bara har en elektronisk köksvåg är det ju bättre än ingenting.

1 gram är 200 kr guldvärde, så det är bra att vara exakt. Det finns gott om finvågar på ebay och de kostar från c:a 20 euro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback