Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
På tal om metaller som kan brinna i kvävgas. Såvitt jag vet finns det bara en metall som reagerar med kvävgas redan vid rumstemperatur och atmosfärstryck: litium.
Alkalimetallernas reaktivitet gentemot syre och övriga kalkogener, halogener, sura ämnen och vatten ökar med ökande atomnummer. Däremot minskar deras reaktivitet gentemot kol, kväve, väte med ökande atomnummer.
Det innebär att litium är den metall som reagerar lättast med kväve. Metallen bildar nitrid istället för oxid (OK, kanske en del oxid också) redan vid rumstemp. Detkan man faktiskt lukta; vatten + en bit litium som oxiderats på ytan ger förstås utveckling av vätgas, men det luktar mycket svagt av ammoniak. Om metallen förvarats under paraffinolja tycker jag själv att det luktar svagt av någon stinkande amin. Kanske reagerat med oljan, eller ev föreningar däri.
Hägg anger emellertid för alkalimetallerna att "litium, natrium samt troligen också kalium oxideras inte i absolut torr luft, däremot rubidium och cesium som tänder sig av sig självt". Så det verkar som om det behövs lite fukt i luften för att de 3 första metallerna ska angripas.
Jo alltså litium har jag expermineterat med!
Och visst, den bildade Litumnitrid väldigt fort!
Och då stank det av ammoniak, måste ju vara fukten i luften.