2005-04-30, 20:56
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Jag tänkte det vore kul med en tråd om udda, basala, kemiska fakta. Självklart kommer många att känna till det mesta. Det räcker att det är intressant för en hyfsad andel av forumets användare.

Exempel:

1) Ammoniumsulfat börjar avspjälka ammoniak redan vid en temperatur under 100 grader celsius.

2) Zinkklorid smälter redan vid ett par hundra graders temperatur.

3) En blandning av kalium och natrium är flytande i rumstemperatur (men inte särskilt långlivad i vanlig atmosfär).

4) Giftigheten för propargylalkohol är LD50=0,07 mg/kg (för marsvin om jag minns rätt)
Citera
2005-04-30, 21:26
Bannlyst
5) Zink smälter också vid några hundra grader, och kan användas till att gjuta mycketm (nycklar mm)

6) Saltsyra samt ammoniak försämrar luktsinnet! Akta er!

7) Med medecin mot bihåleinflammation kan man göra ett antal eftertraktade centralstimulanter.

8) Man kan smälta Natriumklorid med en vanlig gasbrännare.
Citera
2005-04-30, 23:21
Medlem
Jomazis avatar
En legering av gallium, indium och tenn ("Galinstan") har smältpunkten -20 grader celsius och är således också flytande vid rumstemperatur.

Väte i monoatomär form är stabilt vid mycket låga temperaturer, ett fåtal kelvin. Om temperaturen stiger så slås väteatomerna ihop till vätemolekyler, vilket avger flera gånger mer energi per vikt väte än förbränning av samma mängd väte i syrgas.

Ädelgasen xenon bildar en grupp ämnen som heter "xenater" och "perxenater", den bildar då molekyler tillsammans med syre.

Allt guld som någonsin utvunnits av människan hade enkelt fått plats inom en kub med sidan 20m.

Äter du stora mängder kollodialt silver så kan resultatet bli gråblått skinn...

Inget fast material tål mer än 4290K (WC och TaC)

Ämnet "polymert cyan" (CN)n, brinner med en temperatur som överstiger 4500K.

Vatten är faktiskt en av de vanligaste kemiska föreningarna i rymden. Det är flytande vatten som är ovanligt... I rymdens vakuum finns vatten endast som is och som ånga.

"Allt" (99,99... el dyl %) av jordens helium härrör ifrån radioaktivt sönderfall i jordens intre, det är i själva verket nedbromsade alfapartiklar. Det kan man se genom att 99,99.... av det består av He4, medan i resten av universum (stjärnorna, solen, jupiter, saturnus) 99,99.... av allt helium istället består av den andra heliumisotopen, Helium 3.

Ädelmetallen Rodium, Rh, betingar ett pris som är 11 gånger högre än guldpriset.

Titan är en vanligt förekommande metall som är lätt, hård och enkel att arbeta med, men är mycket dyr på grund av att det är ett helvete att framställa den.

Beryllium, Be, en lätt, hård och stark metall som återfinns strax ovanför magnesium i periodiska systemet är den metall vars damm har lägsta acceptabla nivågränsvärdet, lägre än kvicksilver och kadmium.

Tungmetallerna (Pb, Cd, Hg, Ag, Tl) är giftiga för att de har stor affinitet för svavel, vilket de drar sönder svavelbryggor i kroppens proteiner för att komma åt.

Titan är en ovanlig metall i det avseendet att det är ett av de få ämnen som kroppens vävnader kan växa ihop med utan någon som helst irritation.

En bägare av grafit förstörs inte förrän vid 3700 grader celsius.

Får om jag kommer på fler sen...
Citera
2005-05-01, 01:06
Medlem
Thoriums avatar
- Grundämnet Technetium (Tc) saknar stabila isotoper trots dess förhållandevis låga atomnummer (43). 22 isotoper med massor varierande från 90 till 111 av ämnet har raporteras. Technetium var även det första grundämne att produceras artificiellt.

/Modifierat av mod ang gulddiskussion, se nedan. Hisper
Citera
2005-05-01, 01:43
Medlem
shaolins avatar
Vatten är i princip det enda ämne som blir lättare när det stelnar.....vilket är tur för oss

/Modifierat av mod ang gulddiskussion, se nedan. Hisper
Citera
2005-05-01, 07:59
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
GULD HAR INTE EN DENSITET PÅ !19300kg/dm3

Gulds densitet är på 19,3 kg/dm3

Gulds densitet vid 25 grader C: 19.3 g/cm3.
Källa:Formler och tabeller i Fysik, Matematik och Kemi för gymnasieskolan. ISBN 91-972421-4-4 under delen Mekanik och Värmelära : Mekaniska och termiska data för några metaller.
Citera
2005-05-01, 14:38
Medlem
Phels avatar
"Ädla gaser", som bildar föreningar, intresserar mig.

Tex. kan man framställa XePtF6 genom att utsätta Xe för den snygga röda gas PtF6, varvid gula kristaller av XePtF6 bildas.
Xe(g) + PtF6 (g) -> XePtF6 (s)

XeO2F2 och XeO3 exploderar vid smältpunkten 30,8C / ~25C

Thallium avger ett snyggt grönt ljus vid avbränning. (Upptäckte först detta för 2 veckor sedan i labbet )
Citera
2005-05-01, 15:30
Medlem
Phels avatar
Jomazi:
Ett okänd pulver skulle indentificeras, men vi visste att det kunne innehålla Pb, Cu, Cd, Hg, Tl och Ni. Hade självklart Tl, Hg och Cd i mitt, mysigt
Citera
2005-05-01, 15:58
Medlem
Jomazis avatar
Titan är det enda element som kan brinna i ren kvävgas (under bildning av TiN).

I A-bomben över i hiroshima klövs endast 1,4% av de tillgängliga U-235 kärnorna, och vid varje klyvning övergick endast 0,1% av materien till energi.

Antimon bildar en allotrop då den får kondenseras ifrån gas till fast form under lågt tryck som i sig självt är explosiv.

CsOH är den starkaste basen, HF*SbF5 är den starkaste syran.

Kopparnitrat bildar ett hydrat som smälter strax över rumstemperatur, vid två hundra grader dehydreras inte vätskan utan börjar avge kväveoxider.

Vanlig kopparsulfat kan tillsammans med lite koksalt (katalysator) äta aluminium med en 7-helvetes hastighet.

Phel - är det sånt kul (hantera tungmetaller!) man får göra på universitetet (?)
Citera
2005-05-01, 16:15
Medlem
Phels avatar
Av 113 grundämnen är 11 gaser, medans bara två är flytande, Hg och Br2.
Francium anses också vara flytande, men eftersom den mest stabila isotop av Fr (Fr-223) har en halveringstid på 21 minuter, har det inte lyckats studera dets kemiska och fysiska egenskaper. Men ekstrapolerar man smältpunkter ner genom grupp 1A, bör smältpunkten vara 23 grader C.

Jomazi:
Japp Samma försök involverade också KCN, och även om jag var 100% säker på, att mitt prov var basisk och i dragskåp, kände jag en svag lukt av HCN (bittermandel lukt). Har läst, att bara 3% kan lukta HCN, därmed anser jag mig som supermänniska
Citera
2005-05-01, 19:26
Medlem
Hispers avatar
Iden med den här tråden var väl inte så dum, och så kommer det en diskussion om densiteten för guld och liksom tar udden av det hela.

Mitt förslag för att försöka få in tråden på banan:
1. Jag raderar alla inlägg som rör guld och sedna får någon håller ordning på tiopotenserna skriva ett nytt inlägg om guld. Min radering görs under kvällen.OK?

2. Ni som har frågor och kommentarer, som inte är korrigeringar av fakta, bryt gärna ut det till en ny separat tråd så försöker vi ha det här till en "faktatråd"

Synpunkter på mina förslag tas per PM, tackar.

/Hisper, moderator
Citera
2005-05-01, 21:48
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Tror att tråden tjänar på det.

Mer udda fakta:

Acetylenklorid är ett av de många ämnen som spontanantänder i luft. Kaliumsulfid kan också spontanantända.

(Båda dessa känns lite oväntade i sammanhanget)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in