• 1
  • 2
2013-01-08, 19:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpo
En fråga till bara, hur konverterar jag från MBR till GPT? Högerklickar på disken men "Konventera till GPT" är grå så går ej att tycka på.

"ändrar"

Antar att det är för att jag har installerat allt jag har på den partition och inte går att redigera just därför?
För att Windows ska kunna boota från en disk med en GPT behövs EFI och en 64 bitars-version av Windows Vista eller 7. Linux och Mac OS kräver varken EFI eller ett 64-bitars OS och kan boota från en disk med GPT utan problem.
För att använda en disk med GPT som "data disk"/lagringsdisk krävs en 64-bitars version av Windows Vista eller Windows 7. Återigen, kräver Linux och Mac OS inte en 64-bitars variant av OS:et.
Källa: http://www.hgst.com/internal-drives/above-2tb

För att "byta ut" MBR mot GPT på en disk som datorn bootas upp från behöver man formatera om hela disken, all data kommer alltså gå förlorad. Att "byta ut" MBR mot GPT på en lagringsdisk går dock, med vissa programvaror. Risken är dock hög att data går förlorad.
Citera
2013-01-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
För att Windows ska kunna boota från en disk med en GPT behövs EFI och en 64 bitars-version av Windows Vista eller 7. Linux och Mac OS kräver varken EFI eller ett 64-bitars OS och kan boota från en disk med GPT utan problem.
För att använda en disk med GPT som "data disk"/lagringsdisk krävs en 64-bitars version av Windows Vista eller Windows 7. Återigen, kräver Linux och Mac OS inte en 64-bitars variant av OS:et.
Källa: http://www.hgst.com/internal-drives/above-2tb

För att "byta ut" MBR mot GPT på en disk som datorn bootas upp från behöver man formatera om hela disken, all data kommer alltså gå förlorad. Att "byta ut" MBR mot GPT på en lagringsdisk går dock, med vissa programvaror. Risken är dock hög att data går förlorad.

Okej, men datorn är nyligen formaterad, har två-tre program som är enkelt att fixa igen. har en Windows 7 64-bitars skiva så fixar det direkt. Tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in