Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-07, 17:28
Medlem
Tjenare, köpte mig en ny hdd för någon dag sedan och den var på glada 3tb. DOCK är det inte så att jag kommer åt allting för att 700~mb inte är allokerat. I de flesta fallen ska man bara behöva formatera och så får man allt utrymme men så är ej fallet...

någon som har en idé varför?

Bild på vad jag ser: http://postimage.org/image/t27citu63/
Citera
2013-01-07, 17:40
Medlem
kimdah2002s avatar
NTFS MTB tillåter inte större partitioner än 2TB använd GPT istället eller skapa två dynamiska partitioner och länka ihop dom...
Citera
2013-01-07, 17:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Du behöver GPT istället för MBR för att nyttja partitioner större än 2^32 × 512 bytes (exakt 2,2 TiB). För att skapa GPT behöver man formatera hela hårddisken.
Citera
2013-01-07, 17:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
NTFS MTB tillåter inte större partitioner än 2TB använd GPT istället eller skapa två dynamiska partitioner och länka ihop dom...
Nej, NTFS tillåter volymer upp till 16 EB. http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc781134%28v=ws.10%29.aspx

MBR kan bara möjliggöra partitioner upp till 2 TiB (cirka 2,199 TB). GPT tillåter diskar
upp till 2^64 bytes, minus en 1 sektor, som är exakt 16 EiB - 1 sektor, alltså den maximala gränsen för NTFS.
Citera
2013-01-07, 17:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Nej, NTFS tillåter volymer upp till 16 EB. http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc781134%28v=ws.10%29.aspx

MBR kan bara möjliggöra partitioner upp till 2 TiB (cirka 2,199 TB). GPT tillåter diskar
upp till 2^64 bytes, minus en 1 sektor, som är exakt 16 EiB - 1 sektor, alltså den maximala gränsen för NTFS.
Var det inte det jag skrev?
Citera
2013-01-07, 18:10
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Var det inte det jag skrev?
Du skrev att NTFS skulle ha något med begränsningen att göra, vilket är fel. MBR har dessutom ingen koppling med NTFS att göra alls.
MBR är en typ av bootsektor, NTFS är ett filsystem. Stor skillnad. Vad menar du med "MTB", förresten? Antar att du menar MBR?
Citat:
Citera
2013-01-07, 21:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du skrev att NTFS skulle ha något med begränsningen att göra, vilket är fel. MBR har dessutom ingen koppling med NTFS att göra alls.
MBR är en typ av bootsektor, NTFS är ett filsystem. Stor skillnad. Vad menar du med "MTB", förresten? Antar att du menar MBR?
Rättstavningen på min platta ändrade det till "MTB" givetvis har du rätt det heter MBR... Min mening var att skriva NTFS/MBR klarar max 2TB skall du använda större partionsstorlek använd NTFS/GPT eller skapa dynamiska partioner (funkar även med äldre operativsystem vilket inte GPT gör)
Citera
2013-01-07, 22:13
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Rättstavningen på min platta ändrade det till "MTB" givetvis har du rätt det heter MBR... Min mening var att skriva NTFS/MBR klarar max 2TB skall du använda större partionsstorlek använd NTFS/GPT eller skapa dynamiska partioner (funkar även med äldre operativsystem vilket inte GPT gör)
Och igen, NTFS har ingenting med det här att göra.
Citera
2013-01-07, 22:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Och igen, NTFS har ingenting med det här att göra.
Du kanske missade frågan i första inlägget och bilden han länkade till? Där ser man tydligt att han skapat en partition på 2TB och att det finns oanvänt utrymme. Frågeställaren frågade då varför hans NTFS partion inte fyllt ut hela disken, därav mitt svar att kombinationen NTFS/MBR inte klarar mer än så...
Citera
2013-01-07, 22:31
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Du kanske missade frågan i första inlägget och bilden han länkade till? Där ser man tydligt att han skapat en partition på 2TB och att det finns oanvänt utrymme. Frågeställaren frågade då varför hans NTFS partion inte fyllt ut hela disken, därav mitt svar att kombinationen NTFS/MBR inte klarar mer än så...
Och för tredje gången; NTFS har ingenting med detta att göra. det är MBR som är boven i dramat. Oavsett OS och filsystem kan du inte skapa större partitioner än 2 TiB om du har MBR.
Citera
2013-01-08, 19:12
Medlem
Tack för bra svar!
Citera
2013-01-08, 19:19
Medlem
En fråga till bara, hur konverterar jag från MBR till GPT? Högerklickar på disken men "Konventera till GPT" är grå så går ej att tycka på.

"ändrar"

Antar att det är för att jag har installerat allt jag har på den partition och inte går att redigera just därför?

"ändar igen"

Jag formaterar nu datorn eftersom att jag har allt installerat på en patition och kan ej göra någon åt den...

Brukar alltid göra en Partition på 20gb för OS och diverse filer... men nej nej inte denna gång!
Tack igen för era svar!
Senast redigerad av Torpo 2013-01-08 kl. 19:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in