Satan, glömde denna tråden^^
Skapade den i en tillvaro av turbulens och oro, så formulerade vissa saker ganska slarvigt kan jag se nu... Och självklart riktas denna fråga till ALLA, inte bara bohemer.
För att citera mig själv:
Citat:
Hur kan vi ta frukten av det som samhället erbjuder oss (för även om man kan tycka att vissa saker, regler och lagar är väldigt fel, så är det på något sätt genom samhället vi just nu lever. Utan samhället, och alla dess arbetsmyror (svenssons?) hade vi aldrig kunnat leva i den välfärd som vi faktiskt gör. Eller?), men säga oss vara oberoende av dess lagar och skyldigheter?
Jag försöker fortfarande motivera just detta för mig själv. Rent moraliskt finns det inga skyldigheter - jag anser att det inte finns något rätt eller fel och därigenom ingen moral, eller objektiv sanning heller för den delen. Men de som ändå har ett ganska gott liv (de flesta i västvärlden skulle jag säga, inte minst i Norden!) har ju helt och hållet samhället att tacka för detta. Utan samhället skulle allting vara totalt bananas, och även om man tycker att saker och ting står fel till som det är nu, så tar det inte bort det faktum att ert välmående är uppbyggt i och av vårt samhälle.
Är det inte ganska otacksamt att ställa sig utanför dess lagar och regler när vi plötsligt får för oss att vi inte behöver dessa, medan vi glatt lever på i samhället och använder oss av de system det använder sig av, och tar emot bidrag och stöd i olika former som det erbjuder? Kan man ställa sig utanför samhället, och fortfarande vara en del av det, så att säga? Och även om man kunde ställa sig utanför samhället, är det rätt med tanke på vad det har gett oss?
Mina tankar just nu i alla fall, peace!