Citat:
Men beror det inte på i vilket sammanhang? Utifrån perspektivet att alla är lika värda när det kommer till vård och skola t.ex.? Det är väl ingen bedömning på status i samhället när man utgår från politiska debatter. Men då är frågan, anser du att begåvade ska värderas högre än mindre begåvade i skola och vård? Jag frågar av nyfikenhet. Faktiskt ett väldigt intressant begrepp att analysera. Jag gissar på att vi kommer ner till ideologiska skiljaktigheter kanske. De röda tycker man ska utgå från att alla borde vara lika värda, och det är det samhället man vill sträva efter, även om vi inte är där idag?
Vi måste nog först fråga varför rättigheter uppstod till att börja med. Som det verkar så uppstod rättigheter för att bekämpa vad man såg som socialt onda saker. Såsom förtryck av slavar, förtryck av kvinnor, förtryck av barn och även förtryck av män. Så för att bekämpa sådana saker så stiftar man lagar för att ge människor skydd från att bli utsatta för våld, förtryck och förnedring. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så är det förtryck ifall man inte gör sjukvård eller utbildning gratis? Jag kan inte se det som förtryck. Om jag ber någon att utbilda mig och han säger nej, ska jag slänga mig på marken och skrika att han förtrycker mig? Det vore totalt orimligt. Men låt säga att samhället kräver att alla har en utbildning för att få lov att söka ett jobb, då innebär det att samhället gör sig självt skyldigt till att erbjuda utbildning, annars vore samhället en förtryckare.
Dock så finns det arbeten som inte kräver formell utbildning utan det räcker med att man kan uppvisa tillräckligt goda kunskaper och resten av den utbildning som krävs lär man sig på jobbet. Betyder det då att ifall man drömmer om att bli läkare men inte har råd att betala för en läkarutbildning att man blir förtryckt av samhället? Nej, knappast. Det finns andra slags jobb, det är ingen i samhället som tvingar dig att bli läkare.
Men om jag blir sjuk och går till en läkare och ber honom behandla mig gratis, han säger nej. Jag säger att jag inte har råd att betala och han säger fortfarande nej. Förtrycker läkaren mig då? Skadar han mig? Ett drastiskt exempel, men det är inte läkarens fel att jag blivit sjuk även om jag ligger döende utanför hans dörr. Ifall man menar att vem som helst kan bli sjuk och fattig då har man även förutseende att kunna ha sociala försäkringar som kan täcka sådana situationer, det vore dålig planering att överlåta sådant till någon slags gemensam kassa då denna kassa kanske skulle behövas till annat.
Men du tar upp de lågbegåvade och jag vet inte vilka du menar med det. Menar du de som inte klarar av att hantera sin egen ekonomi eller hushåll för att de har någon medfödd intelligensnedsättning eller fysiskt handikapp eller liknande? Då är de beroende av andras hjälp och då kommer vi till frågan varför vi andra ska hjälpa dem? Mitt svar är: Om vi inte kan hjälpa de svaga då lever vi inte i ett mänskligt samhälle och då kan vi inte leva med varandra överhuvudtaget. Men då ska det vara certifierat så att inte ondskefulla människor kommer och utnyttjar rollen av att vara svag.
Jag skulle därmed påstå att de som utnyttjar rollen av att vara svag eller att spela offer är de sämsta av alla människor. De är samhällsförstörare och måste betraktas som samhällets fiender och om de inte går att reformera så borde de oskadliggöras. För de utnyttjar inte bara samhällets empati, de utnyttjar de svaga för att själva skaffa sig resurser och riskerar därmed att göra så att andra kommer att se på de verkliga svaga som parasiter. Det är totalt oförlåtligt.