2013-01-06, 15:19
Bannlyst
Är intresserad av vilka datorspel för lärosyften är bra för svensktalande barn.

Alltså inte vilka spel som helst, utan spel som man lär sig något av, tex räkna, läsa, andra språk eller något annat bra.
Citera
2013-01-06, 15:20
Medlem
Adam211s avatar
Cheops pyramid är ett kul mattespel. glöm Cheops pyramid. Det är matematik för ålder 14 och uppåt.
Citera
2013-01-06, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Cheops pyramid är ett kul mattespel.
Superbra rekommendation, tack! Mer, snälla!
Citera
2013-01-06, 15:23
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Superbra rekommendation, tack! Mer, snälla!

Programmet Lexia är superbra. Det innehåller massvis med lärorika mattespel, språkspel osv.

http://www.elevdata.se/produkter/skolämnen/svenska/lexia.aspx
Citera
2013-01-06, 15:25
Medlem
Maximus23s avatar
Kalle kunskap brukar min dotter spela (4 år)
Citera
2013-01-06, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
Kalle kunskap brukar min dotter spela (4 år)

Tack för tipset!

Otroligt vad lite sånt här det verkar finnas på svenska, när det finns absolut outtömliga mängder på engelska.
Citera
2013-01-06, 17:08
Medlem
Citat:
Tack för tipset!

Otroligt vad lite sånt här det verkar finnas på svenska, när det finns absolut outtömliga mängder på engelska.

Det finns mängder med spel på svenska men jag skulle hellre rekommendera bra böcker som "Petter och hans fyra getter" som högläsningsbok för dina barn istället för monotona pedagogiska spel.

Med liknande pedagogiska böcker kan du stimulera dina barns läs, skriv och matematikförmågor på ett naturligt sätt utan att skolifiera barnen. Det finns en uppsjö saker att diskutera om Petters äventyr med getterna och en del läraren använder den här boken som både högläsningsbok och matematikbok ända upp till åk4. Boken är anpassad för alla åldrar då du kan hitta på vad som helst med hjälp av bilderna och texten. Rimtexten är mer till för förskolebarn och åk1-2 medan den är roande för äldre barn också, med hjälp av bilderna som innehåller flera tusen olika små problem i en enda bild.

Du ska dock bara använda den till att läsa och eventuellt diskutera olika problem och saker som finns i bilderna och i texten. Du ska inte bedriva skolofierad undervisning med så små barn.

Lexia är nog inget jag skulle rekommendera för dina yngsta barn. 6åringar kan klara av de lättare uppgifterna i lexia och provia, men yngre barn ska helst inte lära sig att bli fonologiskt medvetna på det sättet.

Här är en rätt ny sida med flera olika spel online på sidan. Dock verkar denna sida kräva läsförståelse av nivå åk2-3 för att göra uppgifterna:
http://www.elevspel.se/

"Kalle kunskap" kräver tyvärr också läsförståelse av ganska hög grad.
Citera
2013-01-06, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns mängder med spel på svenska men jag skulle hellre rekommendera bra böcker som "Petter och hans fyra getter" som högläsningsbok för dina barn istället för monotona pedagogiska spel.

Med liknande pedagogiska böcker kan du stimulera dina barns läs, skriv och matematikförmågor på ett naturligt sätt utan att skolifiera barnen. Det finns en uppsjö saker att diskutera om Petters äventyr med getterna och en del läraren använder den här boken som både högläsningsbok och matematikbok ända upp till åk4. Boken är anpassad för alla åldrar då du kan hitta på vad som helst med hjälp av bilderna och texten. Rimtexten är mer till för förskolebarn och åk1-2 medan den är roande för äldre barn också, med hjälp av bilderna som innehåller flera tusen olika små problem i en enda bild.

Du ska dock bara använda den till att läsa och eventuellt diskutera olika problem och saker som finns i bilderna och i texten. Du ska inte bedriva skolofierad undervisning med så små barn.

Lexia är nog inget jag skulle rekommendera för dina yngsta barn. 6åringar kan klara av de lättare uppgifterna i lexia och provia, men yngre barn ska helst inte lära sig att bli fonologiskt medvetna på det sättet.

Här är en rätt ny sida med flera olika spel online på sidan. Dock verkar denna sida kräva läsförståelse av nivå åk2-3 för att göra uppgifterna:
http://www.elevspel.se/

"Kalle kunskap" kräver tyvärr också läsförståelse av ganska hög grad.

Jag håller med om allt du säger. Det här gäller min systers barn, så jag har inte så mycket att säga till om.

Det enda problemet med sättet som du förespråkar är ju tid. Med dubbelarbetande föräldrar så blir det ju inte mycket tid att sitta och läsa böcker. Det är därför den här pressen på att kvinnor måste jobba, som finns i Sverige egentligen inte är så bra. Det är ju egentligen bättre för alla inblandade att slippa jobba i några år och fokusera på barn och hem i stället. Men det verkar socialt oacceptabelt. Min syster kommer behöva börja jobba snart, och har massor att sköta om hemma. Kan inte se att hon kommer ha tid med någon större mängd högläsning, tråkigt nog. Själva fick vi massor av sånt som barn, så det är synd att inte kunna föra traditionen vidare.

Jag bor inte själv i Sverige och tänker inte skaffa barn förrän jag har möjlighet att vara hemma och göra exakt såna saker som du föreslår!

Däremot är det väl kul för barnen med lite datorprogram att lära från.
Citera
2013-01-06, 18:52
Medlem
Citat:
Jag håller med om allt du säger. Det här gäller min systers barn, så jag har inte så mycket att säga till om.

Det enda problemet med sättet som du förespråkar är ju tid. Med dubbelarbetande föräldrar så blir det ju inte mycket tid att sitta och läsa böcker. Det är därför den här pressen på att kvinnor måste jobba, som finns i Sverige egentligen inte är så bra. Det är ju egentligen bättre för alla inblandade att slippa jobba i några år och fokusera på barn och hem i stället. Men det verkar socialt oacceptabelt. Min syster kommer behöva börja jobba snart, och har massor att sköta om hemma. Kan inte se att hon kommer ha tid med någon större mängd högläsning, tråkigt nog. Själva fick vi massor av sånt som barn, så det är synd att inte kunna föra traditionen vidare.

Jag bor inte själv i Sverige och tänker inte skaffa barn förrän jag har möjlighet att vara hemma och göra exakt såna saker som du föreslår!

Däremot är det väl kul för barnen med lite datorprogram att lära från.

den som inte kan avsätta 1 timme per dag med sina barn ska inte ha barn. det är just denna trend som gör att elever presterar sämre i skolorna
Citera
2013-01-06, 18:56
Medlem
DrickaLattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Cheops pyramid är ett kul mattespel. glöm Cheops pyramid. Det är matematik för ålder 14 och uppåt.
Först rekommenderar du ett spel, för att sedan ta tillbaka det?

När jag var liten fanns det en spel där man skulle stoppa ett datavirus. Någon mer som spelat detta?
Citera
2013-01-06, 19:47
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrickaLatte

När jag var liten fanns det en spel där man skulle stoppa ett datavirus. Någon mer som spelat detta?

Jag läste att han ville ha ett spel för 4-6 år. När jag läste att Cheops var avancerat då tog jag tillbaka det. Men jag rekommenderade faktiskt Lexia som är mycket bra för barn i den åldern 4-6 och upp till 12 år.
Citera
2013-01-06, 20:14
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrickaLatte

Virre Virus i datorn? Det har jag också spelat när jag var liten.

Vi har även ''Flygande Start(matte)'' och Lek och lär-serien.
Älskade Flygande Start spelet när jag var liten.
''Playtime in the park'' gillade jag också, dock var det mest färga och måla i det spelet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in