2013-01-06, 20:46
Medlem
DrickaLattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Virre Virus i datorn? Det har jag också spelat när jag var liten.

Vi har även ''Flygande Start(matte)'' och Lek och lär-serien.
Älskade Flygande Start spelet när jag var liten.
''Playtime in the park'' gillade jag också, dock var det mest färga och måla i det spelet.
Googlade men såg att det inte var det spelet

Minns att det fanns något som hette antiviruspolisen bla, och någon figur som typ hostade samtidigt som man skulle spraya med sprej. Haha låter konstigt men ändå

Minns att jag spelade lek och lär också. De har dessutom flera olika spel för olika klasser.
Citera
2013-07-08, 23:52
Medlem
Hur var playtime in the park? fan kommer inte på namnet på ett spel som man var i en park med typ en isbjörn som gungade i en gungbräda eller nåt sånt. Behöver hjälp dock :/ några namn som du kommer på? Gärna tacksam för svar
Citera
2013-07-09, 00:08
Medlem
garnierfructiss avatar
"Rosa pantern resa på egen risk" lärde jag mig en hel del kultur från. Spelade detta i 10årsåldern dock.
Citera
2013-07-15, 18:32
Medlem
diabosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Är intresserad av vilka datorspel för lärosyften är bra för svensktalande barn.

Alltså inte vilka spel som helst, utan spel som man lär sig något av, tex räkna, läsa, andra språk eller något annat bra.

Fanns ett spel jag lirade när jag var yngre. Tror det bara hette Pettson och Findus. Från Pettson och Findus, en gammal svensk serie/film som gick på tv. Man fick lära sig problemlösning i roliga former, lära sig räkna sekunder, minuter och timmar. Väldigt pedagogiskt och kreativt gjort men samtidigt kul vill jag minnas. Ska fan leta upp det själv och ta en trip down memory lane.

Om man ska ta något mer aktuellt så kan jag tänka mig little big planet. Är väl inte så mycket matematik eller läsförståelse med, men är mycket problemlösning och kreativt. Tror det är minst lika nyttigt. Och btw så är problemen inte så svåra utan mer typ: du kan inte hoppa upp till avsatsen, du måste använda en låda som du hittar bakom dig. Logik är OP.
Citera
2013-09-25, 21:42
Medlem
Flygande start*
Kalle Kunskap
Josefin Skolhjälp
Lek och Lär
Hugo

Ja det finns en del olika spelserier för barn där de kan lära sig siffror, bokstäver och annat användbart. Bara att googla runt lite för vart man kan köpa de billigast eller leta på Tradera.

* Spelade jag när jag var liten för 15 år sen men finns bara som begagnat idag.
Senast redigerad av Spikerman 2013-09-25 kl. 21:46.
Citera
2013-09-25, 21:46
Medlem
Trollens avatar
Counterstrike- Barnet får bättre reaktionsförmåga

Runescape eller world of warcraft- barnet lär sig tålamod d.v.s stå timtals på samma plats för att skillar/lvlar. Kan vara bra när barnet ska börja studera på universitet och behöver tålamod för att klara studierna.

total war series- Barnet lär sig knep och taktik. Som senare kan användas till studier. Hört talas om studieteknik?
Citera
2013-09-25, 23:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Man kan låna spel på biblioteket. Sen köpa om man gillar dem.
Citera
2013-09-26, 01:44
Medlem
Tycker inte att du ska underskatta pokemon/super mario etc. Ofta på engelska samt att det både är populärt och roligt vilket motiverar att lära sig engelska. I alla fall pokemon har lite rätt/fel budskap i sig också.
Citera
2013-09-28, 01:22
Medlem
Vimurs avatar
Josefin skolhjälp och Sophie skolhjälp för yngre.

http://www.kreagames.se/josefin/

Tänk inte så mycket på den angivna åldersgränsen utan se till hur barnen är som individer. Jag brukade alltid välja spel/leksaker som låg några åldersrekommendationer över (självklart inte säkerhetsmässigt utan intellektuellt) för att ge sonen en utmaning.

Allt han var intresserad av läste vi mer om, besökte muséer för etc. oavsett vilken nivå det var. Vi kunde se dokumentärer/läsa artiklar om t.ex. rymden när han var liten eftersom han var nyfiken på ämnet. Jag tänkte att han förstår det han förmår, resten kommer han att ha användning för senare.

Jag köpte dataspel för äldre barn utan splatter som byggde på logiskt tänkande och strategispel. Han spelade t.ex. Portal (tror jag att det heter) när han gick i lågstadiet och han reflekterade förstås inte över vilken åldersgräns det var utan fokuserade bara mer.
Alla konstruktionsleksaker som lego, magnext, meccano och pluslpus etc. är ju också bra träning.
Kärnan har många pedagogiska vanliga spel och leksaker som omväxling.

http://lekmer.se/egmont-karnan/
Citera
2013-09-28, 01:31
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fadass
Tycker inte att du ska underskatta pokemon/super mario etc. Ofta på engelska samt att det både är populärt och roligt vilket motiverar att lära sig engelska. I alla fall pokemon har lite rätt/fel budskap i sig också.

Den effekten såg jag med Minecraft, särskilt när sonen började titta på andra spelares videos med speltekniker som oftast är på engelska. Minecraft är också bra träning för det logiska och strategiska tänkandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in