• 1
  • 2
2013-01-06, 10:38
Medlem
rehyptols avatar
Hej!

Jag skriver 2 tentor på onsdag och jag skulle vilja laga bra mat som håller mig pigg och klartänkande under hela dagen, vad kan jag tänkas göra? Spelar ingen roll om det är kallt eller varmt, bara det är nyttigt/bra.

Tack på förhand!
Citera
2013-01-06, 11:58
Medlem
Köp dig en pastasallad elr gör en egen! Väljer du skräpmat kommer du efteråt bara bli seg, skippa därför det.
Citera
2013-01-06, 12:16
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maralgi
Köp dig en pastasallad elr gör en egen! Väljer du skräpmat kommer du efteråt bara bli seg, skippa därför det.

Instämmer! Att göra en egen är ju givet, dock.
Kör med fullkornspasta, isbergssallad, tomat, gurka och sedan valfria ytterligare ingredienser, t.ex kidneybönor, feta, räkor och/eller kyckling. Brukar alltid ta en sallad när jag ska stå mig lite längre, så det rekommenderas helt klart.

Sedan ska du självklart undvika exempelvis läskdrycker då du kommer få ett rysligt blodsockerfall, här är rikligt med vatten mitt enda förslag.
Citera
2013-01-06, 12:18
Medlem
bax88s avatar
EN styck marabou mintkrokant 200g och en 33cl vanilla coke, plus en massa kaffe duger gott på 6 timmars tenter.
Citera
2013-01-06, 12:23
Medlem
storytellers avatar
Lätt men mättande är den rätta devisen.
Jag brukar äta en pastasallad (med betoning på sallad, inte pasta med lite sallad) och det brukar jag köpa i universitetets restaurang samma morgon som tentan. Till tentan tas med frukter, energidryck och liknande mat. Kanske något godisaktigt att muta mig med sista timmen.
Så här spontant kan jag faktiskt inte komma på något du kan göra nu och frysa in som passar sig som tentamat, tycker mest att det brukar vara pastasåser, grytor och liknande man fryser in och inget av det är speciellt bra tentamat då det är för tungt.
Alternativt så gör du ett (1) storkok nu av t.ex. köttfärssås och sedan äter du det ikväll, imorgon och på tisdag. Så har du sparat en massa tid i veckan när du ändå bör sitta i biblioteket och studera.

Citat:
Ursprungligen postat av bax88
EN styck marabou mintkrokant 200g och en 33cl vanilla coke, plus en massa kaffe duger gott på 6 timmars tenter.
Det där låter verkligen helt obegripligt vidrigt och skulle ge mig U på vilken tenta som helst. Den äckligaste chokladen Marabou har och den äckligaste läsken som finns i Sverige i kombination... ja, smaken är verkligen som baken...
Senast redigerad av storyteller 2013-01-06 kl. 12:25.
Citera
2013-01-06, 15:25
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det där låter verkligen helt obegripligt vidrigt och skulle ge mig U på vilken tenta som helst. Den äckligaste chokladen Marabou har och den äckligaste läsken som finns i Sverige i kombination... ja, smaken är verkligen som baken...

Två negativa bli positivt vettu!
Citera
2013-01-06, 17:30
Medlem
MissMias avatar
tipsen på pastasallad är bra...

ta med dextrosol ifall du får lågt blodsocker (= svårare att koncentrera dig).
Citera
2013-01-07, 01:16
Medlem
christerys avatar
Vad du äter före är väl upp till dig, med på en 6h så tog jag snus och en 33cl cola. Möjligtvis en snickers om jag tänkte stanna mer än halva tiden.

Skriv tentan, vänta.. (jo jag menar slappa) drick colan och kolla allt en gång till. klart på under 3 timmar för en 6 timmars.

På vägen hem så kommer du på vad du skulle skrivit.. Men med min metod har jag alltid VG. Så retligt när jag missat MVG med en poäng - men. Who gives a shit?

Dom testar inte vad jag kan, utan vad jag kommer ihåg. Värdelöst när jag läste IT.

Men, det funkade kanske bara för mig. hade andra i klassen (ryska och jäkligt duktig) som kunde böckerna utantill och som inte klarade den tentan.

Men allt går, använd det som funkar för er.
Senast redigerad av christery 2013-01-07 kl. 01:25.
Citera
2013-01-07, 13:29
Medlem
Kaffeskums avatar
Sätt dig inte lite i hur LCHF fungerar, perfekt under tenta-p! Kan du undvika blodsockerspikarna slipper du de plötsliga trötthetsdipparna som annars kommer mellan chokladkakorna och kopparna sötlatte.
En fettrik och kolhydratsfattig kost mixad med microdoser av någon lämplig centralstimulantia är vad du ska satsa på!
Citera
2013-01-07, 16:01
Medlem
schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeskum
Sätt dig inte lite i hur LCHF fungerar, perfekt under tenta-p! Kan du undvika blodsockerspikarna slipper du de plötsliga trötthetsdipparna som annars kommer mellan chokladkakorna och kopparna sötlatte.
En fettrik och kolhydratsfattig kost mixad med microdoser av någon lämplig centralstimulantia är vad du ska satsa på!

Kanske inte är idealiskt att byta om till LCHF några dagar innan tentan?
Citera
2013-01-07, 22:44
Medlem
dxdps avatar
Antar att du skriver tenta på förmiddag och eftermiddag då med andra ord? I så fall ät en normal frukost, ingenting på första tentan, ät kebab eller annan skräpmat mellan tentorna och ingenting under andra tentan. Aldrig förstått mig på folks fascination med mat kring tentor? Är ni där för att äta eller skriva?

Ni kommer ju inte svälta ihjäl och det där med blodsocker bla bla, gå på muggen, slå en drill och drick lite vatten så slipper du släpa på massa mat.
Citera
2013-01-08, 02:29
Medlem
Det viktigaste för mig när jag läste på HS var att betee mig som vanligt på tentadagarna. Gå upp samma tid, äta som vanligt. Om jag började hitta på massa specialgrejer vart jag nervös...

Ett par mackor till frukost (hade alltid tentor på morgonen) och sedan en kebab eller annat gott för att fira och ladda inför tentafesten. Som någon sa, själva tentan är inte det jobbiga (plugga inför dem däremot... jeeez)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in