• 1
  • 2
2013-01-04, 20:49
Medlem
Tjena!
Har en polare som har tänkt att börja spela elgitarr! Då jag sett han har varit och kollat in på lite tyngre grejer. Min fråga är ju om det är så lämpligt att köpa en 7 strängad? Jag spelar inte gura så jag har faktiskt ingen aning om det är mycket skillnad på spelsättet.

Tacksam för svar!
Citera
2013-01-04, 20:56
Medlem
wheelintheskys avatar
Är väl att föredra att börja med en 6 strängad. Underlättar förmodligen när man ska lära sig grunderna osv
Citera
2013-01-04, 21:24
Medlem
tzjs avatar
Hobby --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2013-01-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sutherland
Tjena!
Har en polare som har tänkt att börja spela elgitarr! Då jag sett han har varit och kollat in på lite tyngre grejer. Min fråga är ju om det är så lämpligt att köpa en 7 strängad? Jag spelar inte gura så jag har faktiskt ingen aning om det är mycket skillnad på spelsättet.

Tacksam för svar!

Jag är inbiten 7-strängsgitarrist och han kommer inte känna glädje av det om han är total nybörjare. Men om han har koll på varför man vill ha en 7strängat så är det väl bara och köra på och vänja sig vid den tjockare halsen, vilken gör gitarren betydligt mer svårspelad. Vill han riffa tungt är det enklare och billigare att stämma ner gitarren till B istället.
Citera
2013-01-05, 00:53
Medlem
Skrffis avatar
Jag skulle fråga honom om han har någon vettig anledning till att han vill ha en sju-strängad, vad för ljud eller tekniker han vill uppnå som han behöver en sjusträngad till, för att det är ju svårare att lira på en sådan.Har han det, är ju saken klar, då ska han ha en 7-strängad. Har han inte det, så blir det svårare. Då skulle ju den rationella tanken säga att han borde skaffa en 6-strängad, men om han känner att han verkligen vill ha en 7-strängad, så är det det han ska ha, vad någon annan än säger. Annars kommer han bara sitta med sin 6-strängade och tänka på allt han kunde göra med sin 7-strängade, och det kommer inte vara lika roligt att lira. Och då kommer han inte spela lika mycket.

Lyssna verkligen inte på dom som säger "man ska börja med 6-strängade gitarrer, för att så är det". Spelar man på ett instrument man vill ha, så kommer man spela mer och bli bättre än med något annat.
Citera
2013-01-05, 22:29
Medlem
Gingers avatar
Att börja spela på 7-strängad direkt är som att förstora sin penis innan man ens haft sex.
Ser stort och maffigt ut, men hur använder man den?
Citera
2013-01-06, 01:24
Medlem
Skrffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Att börja spela på 7-strängad direkt är som att förstora sin penis innan man ens haft sex.
Ser stort och maffigt ut, men hur använder man den?
Men med en större penis kommer bättre självförtroende, och då kommer du få ligga mer, så du lär dig hur du använder den fortare. Och du lär dig inte att ligga, sämre, med en större penis.

Japp. Liknelsen var spot-on.
Citera
2013-01-18, 17:31
Medlem
Njaa skulle inte tro att det är en sån bra idé, kan man inte använda 6 strängar så blir det nog värre att använda 7, killen kanske borde ge det ett par år att lära sig spela på 6 strängar innan han går över till 7.. om han ens behöver 7 strängar.. för det mesta går det ju att stämma ner..
Citera
2013-01-21, 00:37
Medlem
Finns ingen anledning till att inte ha det. Det är inte svårare att lira 7-strängat än att lira 6-strängat. Folk har nästan alltid fel sätt att se på det, ska man se på det som en jätteomöjlig uppgift så kan man lika gärna börja spela ukulele istället 6-strängar är ju så jävla mycket liksom Fan piano ska man aldrig ens försöka lära sig, så satans många tangenter att hålla reda på osv

Vad gillar han för musik, varför vill han börja spela gitarr? Vilka gitarrister gillar han osv? Är det han gillar lirat med sju strängar så är det sju strängar han ska ha. Är det sex strängar så kör på det istället. Lyssnar han på både och så är det givetvis sju strängar han ska ha osv. Det är ganska lätt att välja. Det kommer inte ta längre tid att lära sig, det är liksom bara en sträng till, ett lågt B i vanlig stämning, precis som man har ett lågt B i förhållande till den höga E-strängen, samma sak fast uppe på halsen. Vill man lira 6-strängat så lirar man bara på de sex strängarna nedanför, svårare än så är det liksom inte. Det är inget hokus pokus med det bara för att det sitter en till sträng där.

8-strängad rekommenderar jag dock inte, men inte pga det är för svårt egentligen, utan för att det inte finns några bra massproducerade 8-strängade gitarrer. För kort skala på de som massproduceras, blir bara bajs på låga strängen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sutherland
Tjena!
Jag spelar inte gura så jag har faktiskt ingen aning om det är mycket skillnad på spelsättet.

Just angående detta så tänker många att det ska spelas annorlunda bara för att det är mer strängar, ett väldigt dåligt sätt att tänka. Spela likadant som på en 6-strängad. Det går till och med att stämma om den om man vill ta ackord uppe på halsen som på en 6-strängad. Men det är inget jag brukar göra.

Det enda som man kan känna bli lite svårare med en 7-strängad, men det klarar man av att vänja sig vid snabbt är när du dämpar med plektrumhanden, men detta är bara om man är van vid 6-strängar. Börjar man med 7-strängar så börjar man ju där och då får man ju lära sig allt från början, allt känns ju ändå konstigt då så det spelar ingen roll

Det finns inga andra svårigheter tycker jag, bredare hals är inga problem, dagens gitarrer är så bra designade så det är inte svårt. Till och med 8-strängade gitarrer är lätt att spela på, har man normalstora händer så är det inga problem.
Senast redigerad av terribilis 2013-01-21 kl. 00:49.
Citera
2013-01-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det finns inga andra svårigheter tycker jag, bredare hals är inga problem, dagens gitarrer är så bra designade så det är inte svårt. Till och med 8-strängade gitarrer är lätt att spela på, har man normalstora händer så är det inga problem.

Hehe.. njaa, där har du nog lite fel endå, inga svårigheter, att lära sig grunderna på en 6 strängad gitarr måste ju endå vara det bästa, lär man sig på en 7:a och blir van den får man nog riktigt svårt att glida över på 6 strängar sen i och med att man aldrig spelat på en.. det är ju 6 strängar som är grunden för det "normala" gitarrspelet, jag har spelat gitarr i 27år och kan självklart lira både 7 och 8 strängar.. MEN nog fasen är det en aning knepigt och lite ovant..

Du kan nog fråga vilken väl rutinerad musiker som helst om detta och jag skulle nog säga att dom flesta säger nog nåt i stil med: njaa klart som fan det funkar med 7 strängar... MEN nog bäst att börja med 6 tills man lärt sig grunderna och behärskar det.
Citera
2013-01-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkla
Hehe.. njaa, där har du nog lite fel endå, inga svårigheter, att lära sig grunderna på en 6 strängad gitarr måste ju endå vara det bästa, lär man sig på en 7:a och blir van den får man nog riktigt svårt att glida över på 6 strängar sen i och med att man aldrig spelat på en.. det är ju 6 strängar som är grunden för det "normala" gitarrspelet, jag har spelat gitarr i 27år och kan självklart lira både 7 och 8 strängar.. MEN nog fasen är det en aning knepigt och lite ovant..

Du kan nog fråga vilken väl rutinerad musiker som helst om detta och jag skulle nog säga att dom flesta säger nog nåt i stil med: njaa klart som fan det funkar med 7 strängar... MEN nog bäst att börja med 6 tills man lärt sig grunderna och behärskar det.

Det kanske är just ditt problem, att du ser det på helt fel sätt, du ser det som ett annat instrument, när det inte är det. Jag har aldrig tyckt det varit svårt, börjar man med det så är det till och med ingen skillnad, eftersom allt redan är nytt.

Jag behöver inte fråga nån "rutinerad" musiker för att få en uppfattning om hur det ligger till, men de jag har pratat med tycker inte heller att det är svårt. De enda som jag stött på som är skeptiska är de som har väldigt begränsad erfarenhet (ingen attack på någon här, snackar om de jag har pratat med).

Det är just tänket som du verkar ha, att allt "ska" vara på ett visst sätt som gör det svårt och inte faktumet att det sitter en liten sträng till på gitarren. Alla sex strängar sitter nedanför precis som på en vanlig gitarr och det är inte svårare att spela på dessa än på en 6-strängad. Som sagt dagens 7-strängade är väldigt lättspelade, de har de alltid varit men idag är utbudet mycket större. Så det är enklare att hitta det som passar en

Skulle jag börja spela gitarr idag så skulle jag minst börja med 7-strängat i alla fall, men det beror som sagt på vad man vill spela, har man absolut inget behov av det så är det ju bara onödigt.

Grunderna är ju desamma, förstår inte riktigt vilka grunder du syftar på, de blir inte annorlunda med en sträng till.

Återigen, jag tror du bara tänker att det "ska" vara på ett sätt för att det har varit så länge. Konservativt tänk helt enkelt.

En sjusträngad gitarr är precis som en sexsträngad gitarr med en extra sträng, det är inte svårare än så. Det går att spela den på exakt samma sätt. Faktum är att många grejer blir enklare att spela då man inte behöver flytta handen upp och ner på halsen lika mycket. Det beror på vad man vill lira helt enkelt, vilket sound man är ute efter.
Citera
2013-01-21, 21:37
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Att man behöver 7-strängad gitarr för tunga riff håller jag inte med om alls, Metallicas svarta skiva är i standard-tuning (e), Pantera kör nedstämt ett band (ess) Rage against the machine kör också standard fast med drop-d ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in