Finns ingen anledning till att inte ha det. Det är inte svårare att lira 7-strängat än att lira 6-strängat. Folk har nästan alltid fel sätt att se på det, ska man se på det som en jätteomöjlig uppgift så kan man lika gärna börja spela ukulele istället

6-strängar är ju så jävla mycket liksom

Fan piano ska man aldrig ens försöka lära sig, så satans många tangenter att hålla reda på osv
Vad gillar han för musik, varför vill han börja spela gitarr? Vilka gitarrister gillar han osv? Är det han gillar lirat med sju strängar så är det sju strängar han ska ha. Är det sex strängar så kör på det istället. Lyssnar han på både och så är det givetvis sju strängar han ska ha osv. Det är ganska lätt att välja. Det kommer inte ta längre tid att lära sig, det är liksom bara en sträng till, ett lågt B i vanlig stämning, precis som man har ett lågt B i förhållande till den höga E-strängen, samma sak fast uppe på halsen. Vill man lira 6-strängat så lirar man bara på de sex strängarna nedanför, svårare än så är det liksom inte. Det är inget hokus pokus med det bara för att det sitter en till sträng där.
8-strängad rekommenderar jag dock inte, men inte pga det är för svårt egentligen, utan för att det inte finns några bra massproducerade 8-strängade gitarrer. För kort skala på de som massproduceras, blir bara bajs på låga strängen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sutherland
Tjena!
Jag spelar inte gura så jag har faktiskt ingen aning om det är mycket skillnad på spelsättet.
Just angående detta så tänker många att det ska spelas annorlunda bara för att det är mer strängar, ett väldigt dåligt sätt att tänka. Spela likadant som på en 6-strängad. Det går till och med att stämma om den om man vill ta ackord uppe på halsen som på en 6-strängad. Men det är inget jag brukar göra.
Det enda som man kan känna bli lite svårare med en 7-strängad, men det klarar man av att vänja sig vid snabbt är när du dämpar med plektrumhanden, men detta är bara om man är van vid 6-strängar. Börjar man med 7-strängar så börjar man ju där och då får man ju lära sig allt från början, allt känns ju ändå konstigt då så det spelar ingen roll
Det finns inga andra svårigheter tycker jag, bredare hals är inga problem, dagens gitarrer är så bra designade så det är inte svårt. Till och med 8-strängade gitarrer är lätt att spela på, har man normalstora händer så är det inga problem.