Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-04, 17:07
Medlem
Kollade på min kontohistorik nyligen, och lade märke till att exakt samma summa hade dragits två gånger samtidigt från samma ställe, nämligen pizzerian runt hörnet där jag beställde mitt bakiskäk på nyårsdagen

Så nu är frågan: vad kan jag göra? Har inte kvar kvittot, men det skulle ju ändå bara bevisa att jag har handlat där en gång, men inte att jag inte har handlat där två gånger? Det är ju egentligen rätt tydligt att det har skett ett fel eftersom att det är väldigt ologiskt att de skulle dra 84 kronor två gånger istället för att dra den sammanlagda summan en gång?
Senast redigerad av smygehuk 2013-01-04 kl. 17:37.
Citera
2013-01-04, 17:08
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygehuk
Kollade på min kontohistorik nyligen, och lade märke till att exakt samma summa hade dragits två gånger samtidigt från samma ställe, nämligen pizzerian runt hörnet där jag beställde mitt bakiskäk på nyårsdagen

Så nu är frågan: vad kan jag göra? Har inte kvar kvittot, men det skulle ju ändå bara bevisa att jag har handlat där en gång, men inte att jag inte har handlat där två gånger? Det är ju egentligen rätt tydligt att det har skett ett fel eftersom att det är väldigt ologiskt att dem skulle dra 84 kronor två gånger istället för att dra den sammanlagda summan en gång?

Gå dit och förklara läget, och ät sedan din gratis Pizza
Citera
2013-01-04, 17:10
Medlem
stilltons avatar
du bör för det första vänta några dagar till, eftersom sånna dubbeldragningar kan rättas till upp till 2 veckor i efterhand.
sen kan du göra en utskrift från banken när det hände och gå till pizzerian. får du ingen hjälp där så bör du göra en betalningsreklamation hos din bank. det är bara att maila dit och förklara situationen så hjälper dom dig med reklamationen.
Citera
2013-01-04, 17:13
Medlem
khys avatar
Jag hade råkat betala 880kr för en pizza någon gång efter en fest. Jag ringde till dem och sa hur läget var och sedan behövde jag bara dra dit med en utskrift på mitt köp och jag fick pengar tillbaka.
Citera
2013-01-04, 17:16
Medlem
Lite intressant hur folk startar trådar om det juridiska läget innan man ens pratat med dem...

Aja. På vilket sätt betalade du? Med signatur eller kod? Om det är signatur bör de ju ha en kortslip med din signatur liggandes.

Ps.
Lär dig skilja på de och dem.
Citera
2013-01-04, 17:27
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Samma sak hände mig vid en lunch på Stockholms nation i Uppsala. Jag skrev ut kontoutdrag och allt möjligt, men innan jag ens han visa papperna så sade dem "du behöver inte betala denna gång".

Kanske går det lika smidigt för TS?
Citera
2013-01-04, 17:51
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Lite intressant hur folk startar trådar om det juridiska läget innan man ens pratat med dem...

Aja. På vilket sätt betalade du? Med signatur eller kod? Om det är signatur bör de ju ha en kortslip med din signatur liggandes.

Ps.
Lär dig skilja på de och dem.

Förklara hur han gjort fel på de och dem? Läs min signatur och återkom.

Ja, först hör man av sig till stället man handlat på. Som företagare vill man inte ha felslag i kassan. På kvittona från kassaapparaten får man dagens avräkning för kort. Diffar det måste man rätta det. Det går inte att behålla pengarna eftersom man inte har någonstans att göra av dem.
Citera
2013-01-04, 17:59
Medlem
users avatar
Gör ett kontoutdrag i närmsta bankomat och hoppas dom minns dig.
Citera
2013-01-04, 18:05
Medlem
Kaustis avatar
Har summan dragits eller reserverats? Det är stor skillnad på dom båda.

Om pengarna dragits så snacka med restaurangen. Om inte det funkar, kontakta banken.
Citera
2013-01-04, 18:15
Medlem
De skall straffas hårt. Be någon av dina vänner att aldrig handla där mer. De kommer att förlora enorma summor..
Sen verkar de ju underligt att din kod för att genomföra de bägge transaktionerna i så fall slagits in två ggr.
Citera
2013-01-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygehuk
ping
Svara gärna på de frågor du har fått här.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Förklara hur han gjort fel på de och dem? Läs min signatur och återkom.
Detta är ot, så du har fått ett PM, men han har redigerat inlägget efter att jag påpekade detta.

Citat:
Ja, först hör man av sig till stället man handlat på. Som företagare vill man inte ha felslag i kassan. På kvittona från kassaapparaten får man dagens avräkning för kort. Diffar det måste man rätta det. Det går inte att behålla pengarna eftersom man inte har någonstans att göra av dem.
Visserligen sant, men det kan ju vara så att de pysslar med svarta pengar.

Det skulle dock vara oerhört konstigt om de inte snabbt löser det hela på plats. Oavsett om man pysslar med svarta pengar eller inte så kostar detta mer än det smakar.
Citera
2013-01-04, 19:35
Medlem
Lothlorias avatar
Exakt samma sak hände mig när jag bokade flygbiljetter med Lufthansa, men då handlade det om över 4000 kronor. Lagom roligt. Ringde min bank direkt, de bad mig avvakta några dagar eftersom den ena summan var dragen, den andra på samma belopp var reserverad. Den reserverade summan får man oftast tillbaka tids nog. Avvaktade några dagar till, men inga pengar. Blev lite arg eftersom att de reserverat MINA 4000 såpass länge och nu fixade killen i kundtjänst så att mina pengar kom tillbaka (alltså tillgängliga på kontot igen), men rekommenderade mig att ha full uppsyn på kontot ifall reservationen dras.

Nu drogs inte reservationen, men om den skulle gjort det så skulle en reklamation fyllts i och skickats till banken som skulle åtgärdat problemet. Nu behövde jag inte detta, för inga pengar drogs som tur var. Det är dock så det går till.

Alltså: Om inte dubbeldragningen automatiskt redigeras efter några dagar (kan nog ta uppemot en vecka, är osäker) tar du kontakt med din bank som åtgärdar problemet. Är du orolig kan du kontakta dem innan och höra om det är reservation eller dragning som gjorts på beloppen, precis som någon annan skrev ovan i tråden.

Kan också tillägga att dubbeldragningar händer lite titt som tätt när jag drar mitt kort, men oftast inte på så stora summor. Det har dock i alla fall varit banken som gjort dubbeldragningen av någon jäkla anledning och inte företagen. Nu kan jag ju inte veta var dubbeldragningen gjorts i ditt fall, men så har det varit för mig.

Lycka till!
Senast redigerad av Lothloria 2013-01-04 kl. 19:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in