Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-04, 19:59
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
du bör för det första vänta några dagar till, eftersom sånna dubbeldragningar kan rättas till upp till 2 veckor i efterhand.
sen kan du göra en utskrift från banken när det hände och gå till pizzerian. får du ingen hjälp där så bör du göra en betalningsreklamation hos din bank. det är bara att maila dit och förklara situationen så hjälper dom dig med reklamationen.
Svårt att tänka mig att en reklamation skulle gå igenom för det där.
Finns ju inget som säger att TS inte köpte två pizzor i nu läget, i och med att det inte finns kvitton.

Men jag kan ha fel, vet bara av egen erfarenhet att reklamationer inte alltid går igenom, och i många fall behövs en polisanmälan om man vill få tillbaka pengar från företag eller blivit av med pengar på något annat sätt.

Fast det kanske är så att banken ser att det skett en dubbeldragning vid samma betalning?
Citera
2013-01-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har summan dragits eller reserverats? Det är stor skillnad på dom båda.
Så vitt jag kunde se så hade pengarna dragits eftersom att mitt saldo och mitt tillgängliga belopp var samma.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Förklara hur han gjort fel på de och dem? Läs min signatur och återkom.
Detta är ot, så du har fått ett PM, men han har redigerat inlägget efter att jag påpekade detta.
Är ledsen för att jag inte lade till en "edit" längst ner i inlägget när jag ändrade de/dem efter att du hade påpekat detta. Gör det slarvfelet väldigt ofta och rättade bara till det hastigt när jag såg ditt inlägg. Men tack för påpekandet!
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Samma sak hände mig vid en lunch på Stockholms nation i Uppsala. Jag skrev ut kontoutdrag och allt möjligt, men innan jag ens han visa papperna så sade dem "du behöver inte betala denna gång".

Kanske går det lika smidigt för TS?
Exakt så smidigt gick det! Gick nyss till ovan nämnda pizzeria med kontoutdraget och berättade vad som hade hänt, och de gav mig bara pengarna kontant direkt utan att argumentera!

Tack för alla svar, och låt denna tråd vara en moralboost för alla andra som finner sig själva i samma situation!
Citera
2013-01-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygehuk
Kollade på min kontohistorik nyligen, och lade märke till att exakt samma summa hade dragits två gånger samtidigt från samma ställe, nämligen pizzerian runt hörnet där jag beställde mitt bakiskäk på nyårsdagen

Så nu är frågan: vad kan jag göra? Har inte kvar kvittot, men det skulle ju ändå bara bevisa att jag har handlat där en gång, men inte att jag inte har handlat där två gånger? Det är ju egentligen rätt tydligt att det har skett ett fel eftersom att det är väldigt ologiskt att de skulle dra 84 kronor två gånger istället för att dra den sammanlagda summan en gång?

Gå ner till pizzerian visa dom det, om dom inte tror på dig/vill ge dig tillbaka nåt sluta ät där helt enkelt orka göra en stor utredning det handlar liksom om en hundring, inte ens det
Citera
2013-01-04, 20:46
Medlem
Detta är ett ganska vanligt fenomen om man råkar dra ut kortet ur kortläsaren innan det står att man skall göra det, då blir köpet avbrutet och kassören ber dig göra om. Problemet är att det avbrutna köpet blir registrerat och reserverat på ditt konto trots detta. Det tar 5 bankdagar innan pengarna blir "oreserverade" men om du behöver pengarna tidigare kan du vandra in på din bank med kvittot från det misslyckade köpet och få dom direkt.
Citera
2013-01-04, 20:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Detta är ett ganska vanligt fenomen om man råkar dra ut kortet ur kortläsaren innan det står att man skall göra det, då blir köpet avbrutet och kassören ber dig göra om. Problemet är att det avbrutna köpet blir registrerat och reserverat på ditt konto trots detta. Det tar 5 bankdagar innan pengarna blir "oreserverade" men om du behöver pengarna tidigare kan du vandra in på din bank med kvittot från det misslyckade köpet och få dom direkt.

Stämmer. Det kan man råka ut för i livsmedelsbutiken t.ex.
Citera
2013-01-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron

Man kan ta kortet så fort det står "köp klart", alltså en bra stund innan "ta kort" visas!
Citera
2013-01-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Man kan ta kortet så fort det står "köp klart", alltså en bra stund innan "ta kort" visas!

Ja gör det, då tjänar du nån hundradel av ditt liv. Eller så tar man kortet när det står att man skall göra det så man kan va 100 på att det inte krånglar. Har inte med ämnet att göra.
Citera
2013-01-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Finns ju inget som säger att TS inte köpte två pizzor i nu läget, i och med att det inte finns kvitton.

Broder!

Skulle tacksamt ta emot en förklaring på hur ETT kvitto (eller flera för den delen) skulle kunna visa att TS INTE köpte TVÅ pizzor.

Anser det för övrigt vara ett underligt förfarande att utreda det juridiska läget först och sedan kontakta näringsstället. Undertecknads råd till TS är att helt enkelt ta kontakt med sagda pizzabagare och utröna hur denne ställer sig till frågan om återbetalning av beloppet.

Eder något oförstående

Hector
Citera
2013-01-05, 00:26
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenskalp
Anser det för övrigt vara ett underligt förfarande att utreda det juridiska läget först och sedan kontakta näringsstället. Undertecknads råd till TS är att helt enkelt ta kontakt med sagda pizzabagare och utröna hur denne ställer sig till frågan om återbetalning av beloppet.

Eder något oförstående

Hector

Det handlar om att man vill veta vad man har rätt till ifall det krånglar. Jag t.ex. bråkade med min hyresvärd om hyran när jag flyttade ut, och jag borde i efterhand först utrett det juridiska läget och sen tagit snacket. Detta eftersom hon började tjafsa och jag inte riktigt visste vad som gällde. Samma tänk har TS, och jag ser inget fel i det.
Citera
2013-01-05, 13:18
Medlem
bratemos avatar
Låt det gå några BANKdagar så kommer nog summan ploppa tillbaka rätt.

När jag var i Thailand med sambon, farsan och hans sambo besökte vi ett hotell (Ett stort, välrespekterat hotell, inget man luras på).
De behövde ha ett kreditkort att dra av ren säkerhet, och försäkrade att inga pengar skulle dras.
Trötta som vi var drog jag bara fram mitt kort och lät dem dra det, mest för att ha ett kort att debitera oss i efterhand om vi inte betalade med de kontanter som vi sagt att vi skulle göra.

Tro fan att jag kommer hem, ser att hotellet dragit 7500spänn.
Ringer ner till farsan och han & hans sambo sticker när och ifrågasätter.
Det tog 6 Bankdagar innan summan "släpptes fri", blev många nudlar dessa dagar..

(Det jag ville få fram, om du inte fattar det, VÄNTA ett par dagar till, om du inte råkar ha vägarna förbi, så kommer summan tillbaka, annars är det bara att du påtalar felet lite snabbt till dem, det handlar ju inte om en månadslön, utan om en pizza)
Citera
2013-01-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Låt det gå några BANKdagar så kommer nog summan ploppa tillbaka rätt.

När jag var i Thailand med sambon, farsan och hans sambo besökte vi ett hotell (Ett stort, välrespekterat hotell, inget man luras på).
De behövde ha ett kreditkort att dra av ren säkerhet, och försäkrade att inga pengar skulle dras.
Trötta som vi var drog jag bara fram mitt kort och lät dem dra det, mest för att ha ett kort att debitera oss i efterhand om vi inte betalade med de kontanter som vi sagt att vi skulle göra.

Tro fan att jag kommer hem, ser att hotellet dragit 7500spänn.
Ringer ner till farsan och han & hans sambo sticker när och ifrågasätter.
Det tog 6 Bankdagar innan summan "släpptes fri", blev många nudlar dessa dagar..

(Det jag ville få fram, om du inte fattar det, VÄNTA ett par dagar till, om du inte råkar ha vägarna förbi, så kommer summan tillbaka, annars är det bara att du påtalar felet lite snabbt till dem, det handlar ju inte om en månadslön, utan om en pizza)

Och om du läste lite i tråden så skulle du se att det redan har löst sig
Citera
2013-01-05, 14:57
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Och om du läste lite i tråden så skulle du se att det redan har löst sig

Tack för påpekandet, det var verkligen viktigt att säga något sådant?
Du kunde inte också lagt till ett citat där det står att det löst sig så alla sett hur viktig du är ? :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in