Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2013-01-06, 15:50
  #61
Medlem
Viewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Men att "gud" spelar the sims med oss låter ju fullständigt logiskt.
Är det om nåt inte en tes? Hur det än är så har vi fortfarande bara kommit fram till att allting
skapades ur ingenting, alltså vi har knappt ens en tes oavsett om du kallar den big bang eller "x-box teorin.

Jag tänker inte sitta och försvara något jag inte står för, det första jag skrev i mitt inlägg var:

"TS, du är inte ensam om dina tankar. Det är något jag funderat på med glimten i ögat, även om jag inte ser det som en trolig tes.

Det är dock roligt att det faktiskt finns något vettigt i tesen du presenterar:"


Klapphue
Citera
2013-01-06, 16:01
  #62
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viewt
Jag tänker inte sitta och försvara något jag inte står för, det första jag skrev i mitt inlägg var:

"TS, du är inte ensam om dina tankar. Det är något jag funderat på med glimten i ögat, även om jag inte ser det som en trolig tes.

Det är dock roligt att det faktiskt finns något vettigt i tesen du presenterar:"


Klapphue


Definiera vad du anser är "en vettig" teori, du verkar argsint är det nåt som tynger dig?
Citera
2013-01-06, 16:50
  #63
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh


Det där är med all respekt en väldigt väldigt korkad fråga. Det är som att fråga hur du menar att all den kod vi har idag skulle få plats i datorer för 10 år sedan, och det skulle den ju inte, eller hur? Det är ju expansionen (av minne) som har möjliggjort det.



Nej det är inte samma sak förstår du väl? Ett universum som expanderar i oändlighet är inte mätbart. Att kunna förutse hur mycket minne man behöver innan man börjar koda universum är nästintill omöjligt. En lösning till det skulle vara att man har oändlig med minnekapacitet som är ett steg före programmeraren(gud).

Det är du som är korkad och borde läsa igenom ett inlägg två gånger innan du svarar.
Citera
2013-01-06, 17:55
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Nej det är inte samma sak förstår du väl? Ett universum som expanderar i oändlighet är inte mätbart. .

Det är klart det är, men bara om du kan sätta det i relation till något. Om du har en ballong som du kan blåsa upp till oändlig storlek, så kan du såklart vid varje given tidpunkt mäta den. Direkt efter är den mätningen inaktuell, men du kan ändå göra den.

Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Att kunna förutse hur mycket minne man behöver innan man börjar koda universum är nästintill omöjligt..En lösning till det skulle vara att man har oändlig med minnekapacitet som är ett steg före programmeraren(gud)..

Men varför ska du förutse det? Om du ska programmera ett universum och märker att minnet inte räcker, så expanderar du väl minnet löpande? Varför måste du förutse det från början?

Och om du när du har skrivit klart ditt universum har 1GB över, så kan du fylla på med saker som du kanske inte tänkt från början...

Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Det är du som är korkad och borde läsa igenom ett inlägg två gånger innan du svarar.

Jag förstod första gången, och såvida inte din text är en kvanttext, som kan vara både samma och annorlunda samtidigt så gissar jag att det hade stått samma sak om jag läst en gång till...eller?
__________________
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-06 kl. 18:02.
Citera
2013-01-06, 18:31
  #65
Medlem
Viewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Definiera vad du anser är "en vettig" teori, du verkar argsint är det nåt som tynger dig?

I moderna sammanhang är den vetenskapliga termen "teori" eller "vetenskaplig teori" generellt ansedd att föreslå en förklaring av empiriska fenomen, som är utförda i enlighet med vetenskaplig metod. Medan teorier inom konst och filosofi adresserar idéer och empiriska fenomen som inte enkelt är mätbara. Inom vetenskapen är teorier föredragsvis utformade och beskrivna sådana att de av en vetenskapsman inom respektive område är i stånd att förstå samt att empiriskt kunna antingen verifiera, bevisa teorin eller att falsifiera, motbevisa den samma. I den moderna vetenskapens kontext motsvarar distinktionen mellan teori och praktik, skillnaden mellan teoretisk- och tillämpad vetenskap.

En vanlig distinktion inom vetenskapen är också att skilja mellan en teori och en hypotes. Hypoteser är individuella, examinerbara antagelser, medan en teori är en samling av hypoteser som är logiskt sammankopplade till en sammanhängande förklaring av någon aspekt av verkligheten som vilken individuellt eller sammanlänkat ger något empiriskt stöd för teorin.


Jag förstår inte vad som var så argsint i "klapphue". Men min vän, räds icke; ty jag har läst psykologi i tre år, jag tror följande länk kan ge dig klarhet i vad du sysslar med:

http://www.hanterakonflikter.se/konf...sjalvhavdande/
__________________
Senast redigerad av Viewt 2013-01-06 kl. 18:36.
Citera
2015-08-27, 17:56
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadHeta
Lyssna noga här, har kommit på värsta grejen!

Vi kan verkligen inte förstå vad som händer efter döden, hur fan ett universum kan sluta/börja att existera eller den fjärde dimensionen.
Det är precis samma skillnad som hur spelkaraktärer inte kan förstå oss!

Vi är spelkaraktärer!


"Gud" är en hacker som är narcissist... en attention-whore.


Som när gud skapade dinosaurierna. Jag skulle nog också tycka det var kul att döda dom med en meteorit innan jag designar den nya varelsen.



Gud spelar The Sims med oss

Krig, olyckor och sånt är helt enkelt som när vi prejjar ner folk i GTA. Bara för att det är kul!


Och det är när han tar bort sparningen, eller aldrig mer spelar på sparningen, som universum tar slut!

"Big-bang" var när universum-sparningen skapades!


Dör jag nu så är det kanske för att admins upptäcker att en hackare har använt sig av mig för att komma åt universums källkod?


Jag har rökt enorma mängder weed, så ha överseende om det här är ren idioti.




Edit: För att få det att låta lite mer seriöst kan vi kanske istället kalla det en simulering.
Ja det är klart av vi ska vara seriösa och kalla det simulering.

Vilken roll har Gud i en simuleringen? Är Gud skaparen av simuleringen?
Citera
2015-08-27, 18:45
  #67
Medlem
cnbizzzs avatar
jag tror du skulle behöva åka ner till peru ta dig ungefär 30 ayahuasca cermonier tänka om för du är helt ute o cyklar,vad gör du ens i filosofi tråden mannen? det finns ingen gud som det berättas om,om det finns så har vi alla gud i oss vi är gud vi är universum vi är ett medvetande av alla samma sort...
Citera
2015-08-27, 20:30
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadHeta
Lyssna noga här, har kommit på värsta grejen!

Vi kan verkligen inte förstå vad som händer efter döden, hur fan ett universum kan sluta/börja att existera eller den fjärde dimensionen.
Det är precis samma skillnad som hur spelkaraktärer inte kan förstå oss!

Vi är spelkaraktärer!


"Gud" är en hacker som är narcissist... en attention-whore.


Som när gud skapade dinosaurierna. Jag skulle nog också tycka det var kul att döda dom med en meteorit innan jag designar den nya varelsen.



Gud spelar The Sims med oss

Krig, olyckor och sånt är helt enkelt som när vi prejjar ner folk i GTA. Bara för att det är kul!


Och det är när han tar bort sparningen, eller aldrig mer spelar på sparningen, som universum tar slut!

"Big-bang" var när universum-sparningen skapades!


Dör jag nu så är det kanske för att admins upptäcker att en hackare har använt sig av mig för att komma åt universums källkod?


Jag har rökt enorma mängder weed, så ha överseende om det här är ren idioti.




Edit: För att få det att låta lite mer seriöst kan vi kanske istället kalla det en simulering.

Du vet nog för mycket, säkrast för dig att du ligger lågt ett tag nu. Risken är annars att din kod termineras i något som ser ut som en dödsolycka. Neo.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback