2013-01-06, 10:40
Medlem
Laughinglasts avatar
Det är inte vad det handlar om. Det handlar om att organisationer försöker få tag på användares identiteter och därefter konfrontera dessa. Gärna undanröja de som enligt dom är stora hinder. På Flashback råder det yttrandefrihet och det är just vad man vill göra något åt, eftersom "fel" information sprids, tack vare anonymitet.[/quote]

Läskigt! Men sant!
Citera
2013-01-06, 10:55
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Seppuku Media Ekonomisk förening, bolaget bakom sidan.

Ordinarie ledamot: Fredriksson, Martin Anders
Registreringsår: 2007

JURIDISK PERSON
Bolagsnamn: Seppuku Media Ekonomisk förening
Organisationsnummer: 769616-1004
Bolagsform: Ekonomisk förening
Status: Bolaget är aktivt

Märkligt att Bolagsverket godkänner ett sådant firmanamn, reglerna verkar dock inte bry sig om smak och taktkänsla, eller?
Citera
2013-01-06, 11:15
Medlem
Sereenas avatar
Fan, finns det verkligen folk som använder sin primärmail för FB? Har en mail skapad enbart för FB och inte en nuffra stämmer i registreringsuppgifterna på den mailen.
Citera
2013-01-06, 11:18
Medlem
zorzes avatar
Kanske frågan har ställts tidigare ,men är det inte brottsligt att provocera fram brott på det här sättet?

Anar att det är så,men kommer inte på den exakta paragrafen och ordalydelsen.
Citera
2013-01-06, 11:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Vem har påstått att man måste vara del utav offentliga organisationer för att begå politikermord?

Om måltavlan är makthavare, så är det givetvis bättre desto mer diskret man är. Våldsvänstern har fördelen att de stöds till viss mån av etablissemanget och utför en del av deras "dirty work" genom att utföra åsiktsregistrering och attacker mot oppositionella. Men om man utför brott som ogillas av makten (vanliga yrkeskriminella) eller t.o.m. tänker angripa makthavarna, så är den enkla regeln: Desto mindre diskret, desto fler medverkande, desto större risk för att åka fast. En väldigt stor del av alla yrkeskriminella åker fast för att andra tjallar på dem, samt många yrkeskriminella har ofta orsakat det själv genom att inte kunna låta bli att skryta om sina brott. Allra bäst är det att planera och utföra brott eller politiska dåd helt ensam, men det är väl resursfrågan som ofta förhindrar det, även om Breivik onekligen visade vad en person kan åstadkomma ensam (oavsettt vad man nu tycker om hans dåd).

Edit: Inget skulle vara en värre skräckscenario för makthavarna om den ena efter den andre ensamme gärningsmannen började utföra attacker mot makthavarna, oavsett hur begränsade varje attack vore i sig, utifrån samma uttalade krav och målsättningar. Det är dock extremt sällsynt att sådant sker i ett samhälle, eftersom människor som utför sådant i första hand gör det p.g.a. tvång eller som en del i en grupp som de identifierar sig med. Få skulle offra sig bara för att de identifierar sig med ett helt land, kontinent eller en historisk och kulturell gemenskap utan nödvändig social samvaro med likasinnade, så som Breivik lyckades göra.

Edit2: Ovanstående kan t.ex. relateras till hur det forna DDR lyckades förhindra det mesta i form av mer organiserad motstånd och krav på förändringar genom åsiktsregistrering, hot och repressalier, men inte kunde förhindra murens fall när ett missförstånd fick människor att spontant gå man ur huse i tron att gränsen mellan Väst- och Östberlin skulle öppnas.
Senast redigerad av Europe 2013-01-06 kl. 11:58. Anledning: Edit
Citera
2013-01-06, 13:25
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Du kan väl läsa min tidigare inlägg i tråden rörande detta.

Om de nu finns kvar vill säga. Hälften av mina inlägg i denna tråd
har censurerats.

Jag har läst dem. Läser du mina tidigare kommentarer i denna tråd så ser du att min slutsats var att syftet inte primärt var att lägga beslag på databasen utan att skrämma oliktänkande från att kommentera på Flashback. Så min slutsats är att Twittern från fascisten på Researchgruppen inte var ett skämt utan ett genomtänkt hot.
Citera
2013-01-06, 13:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Jag har läst dem. Läser du mina tidigare kommentarer i denna tråd så ser du att min slutsats var att syftet inte primärt var att lägga beslag på databasen utan att skrämma oliktänkande från att kommentera på Flashback. Så min slutsats är att Twittern från fascisten på Researchgruppen inte var ett skämt utan ett genomtänkt hot.

Var det ingen som såg det jag skrev? RG har redan outat två Flashback-medlemmar och skriver att dem inte behöver databasen "längre".
Citera
2013-01-06, 13:40
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Var det ingen som såg det jag skrev? RG har redan outat två Flashback-medlemmar och skriver att dem inte behöver databasen "längre".

Jo, jag såg det. Vet inte vilka de outade och om de fick tag på dessa uppgifter från Flashbackdatabasen eller inte. Det kan fortfarande vara så att de vill skrämma folk till tystnad genom denna kommentar.
Citera
2013-01-06, 13:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jo, jag såg det. Vet inte vilka de outade och om de fick tag på dessa uppgifter från Flashbackdatabasen eller inte. Det kan fortfarande vara så att de vill skrämma folk till tystnad genom denna kommentar.

Jag vet vilka det var som outades och det vore intressant att höra dessa berätta om hur det här kan ha gått till.
Citera
2013-01-06, 13:59
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Jag vet vilka det var som outades och det vore intressant att höra dessa berätta om hur det här kan ha gått till.

Kollade twittren nu och såg att de hade fått tag på en av uppgifterna från Nordisk.nu. Alltså inte Flashback. Antagligen inte från databasen. Med andra ord bluffar de antagligen.

Men jag kan tänka mig att många känner sig osäkra ändå och inte vågar skriva vad de tycker på Flashback längre. Därmed har man vunnit en seger för den fascism som Researchgruppen står för. Låt oss hoppas att det blir en Pyrrhusseger.
Citera
2013-01-06, 14:07
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Vet de drabbade om det?
Citera
2013-01-06, 14:11
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Kollade twittren nu och såg att de hade fått tag på en av uppgifterna från Nordisk.nu. Alltså inte Flashback. Antagligen inte från databasen. Med andra ord bluffar de antagligen.

RG kopplar en användare på Flashback till ett konto på nordisk.nu mest i förbifarten, troligtvis har personen i fråga använt samma mail när han reggade båda kontona.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Vet de drabbade om det?

Ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här