2013-01-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Börjar tänka att uppgifterna om Yasin och Ismail bara är ett falsk-spår 22-åring ska ju vara skrivenb på Ekerö där snuten även hade vägspärrar i fredags. Isf är de Cem som är den gripne.
Håller helt med dig om detta finns även bland dom domar som finns utlagda
Citera
2013-01-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Frågan är om det undanröjer eller ökar faran för allmänheten att skjuta mot automatvapenbeväpnade rånare?

Undanröjer tydligt bevisat
Citera
2013-01-06, 16:05
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Jag håller med. Plus att hans "kompisar" lämnade honom svårt skadad på platsen.

Nej, det visar väl bara hur ytliga relationer dessa kriminella har med varandra. När de känner lukten av pengar skulle de nog vara beredda på att säga upp all bekantskap om de tjänade något på det. Därför sket Hasan i att han hade att göra med sin bäste väns mördare då Hasan tjänade ekonomiskt/statusmässigt på det. Att Hasan var en oskyldig "åskådare" kan väl ingen seriöst tro. Att han dessutom blir överkörd av sina kriminella "polare" är väl inget annat än karma.
Citera
2013-01-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Den som har planerat rånet är antingen dum i huvudet eller så är det som vissa påstår, det är något fuffens med marios guld.
-Dom valde att utföra rånet i den polistätaste staden i hela Sverige.
-Dom valde den minst populära/exklusiva guldbutik i hela södertälje. (kanske den med minst säkerhet)
-Affären ligger mitt i en galleria vilket försvårar rånet en aning då man inte har koll utåt. Fanns ju en mer lättåtkomlig guldsmed precis vid hörnet, på andra sidan vägen, där dom kör ut.
-Polisstationen ligger 200m bort.
-Allt detta sker i södertälje centrum. Tar lång tid och är väldigt krångligt att ta sig till motorvägen eller dylikt.

Finns det nåt som heter brottsdyslexi? I såna fall har samtliga inblandade det

Finns det någon koppling mellan GM o Södertälje förutom att Hasan stoppades för olovlig körning på järnagatan 2011?

Man kan ju även tillägga tidpunkten, 11.20 en fredag, mycket folk i rörelse, högre trafik intensitet förmodar jag i omnejden.
Citera
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Cem, Hasan, Evy, Abbas, Ntini + okänd som ska va gripen för medhjälp idag känns det bra ?
Citera
Medlem
Jag skrivet det här en gång för alla, så slipper ni spekulera mer. Isse och Chizo är hjärnorna bakom det här. Chizos storebror är Jonny Savci.
Citera
2013-01-06, 16:08
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pussiluss
Jag skrivet det här en gång för alla, så slipper ni spekulera mer. Isse och Chizo är hjärnorna bakom det här. Chizos storebror är Jonny Savci.

Om du nu vet det här så får du gärna svara på vad för roll 22-åringen hade som släpptes tidigare idag.
Citera
2013-01-06, 16:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Citat:
Om inte praxis har ändrats så tar väl domstolen visst hänsyn till om vapnet är äkta eller inte? Att använda sig av replikor ger ett betydligt lägre straff än om äkta vapen används.

Däremot har det ju mindre betydelse i samband med en eventuell konfrontation med polisen - de måste utgå från att vapnet är äkta.

Det visar bara efteråt att GM inte avsåg att utsätta någon för dödligt våld utan avsåg att ge upp om de konfronterades. De gjorde inte dessa genier utan höll kvar sina vapen och blev naturtligtvis helt legitima måltavlor för polisen.

Jag tror du underskattar värdet av de signaler detta ger till de som funderar på att bli rånare.
Vill man inte hamna i en eldstrid så tar man inte med sej grova automatvapen eller så ger man upp och sträcker upp händerna om man konfronteras av polis med dragna vapen.

Det är tydligt ett Kalle Anka beteende av GM som vem som helst med grundläggande militär utbildning eller bara sunt förnuft borde begripa. Inga högkolepäng här inte.

Hm, vad jag alltså ifrågasatte var ditt påstående om att de juridiska konsekvenserna är lika, oavsett om vapnet är äkta eller ej.

Med jurdiska konsekvenser inkluderar jag också följande rättegångar, efteråt som du uttrycker det, och där tror jag att det har betydelse om vapnet var äkta eller inte.

Som jag också skrev så spelar det däremot ingen roll för polisen om de är äkta eller ej, vad som spelar roll är hur rånarna använder sina vapen/replikor. Siktar man på polisen så måste polisen naturligtvis agera utifrån att det är ett äkta vapen. Det ifrågasätter jag inte alls.
Citera
2013-01-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Cem, Hasan, Evy, Abbas, Ntini + okänd som ska va gripen för medhjälp idag känns det bra ?

Var inte även denne Abbas misstänkt för att ha skjutit fotbollstränare? Och vem är Ntini? Är det Evy's syster? Det verkar vara en märklig gäng dem fått ihop inte undra på att dem gick så dåligt som det gick, dessa har knappt öppnat en bok i sitt liv
Citera
2013-01-06, 16:10
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar

Konstigt att den som skadas eller dödas är den det ALLTID är mest synd om och/eller mest oförståeligt att denne medverkat, enligt familj, vänner och media...?

Citera
2013-01-06, 16:14
Medlem
Flash-Gordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pussiluss

Släkt eller t o m bröder till avlidne simon savci ?
Citera
2013-01-06, 16:15
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Frågan är om det undanröjer eller ökar faran för allmänheten att skjuta mot automatvapenbeväpnade rånare?

Man prövar rånarnas belutsamhet. Ungefär som poker, Polisen gjorde troligen bedömningen att de var mer resoluta och beslutsamma än GM som skulle fallerera moraliskt om de mötte motstånd. Nu i efterhand en riktig bedömning. Dessutom sänder det ut klara signaler och förlöjligar rånarna som därmed inte inhämtar den "cred" som detta ger utan har att inse att de inte har den kompetens och sammanhållning för att kunna utföra sådana här dåd. Det kan ha en preventiv effekt. Det vore inte bra om polisen signalerar att spelreglerna innebär att man bara har att vifta med plastleksaker för att råna, eventuellt hota med att ta gisslan för att få igenom sin vilja. Polisen talar ett språk som dessa förövare begriper.

Man synade korten och vann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in